Standaards in de maak voor brandstofcel

‘StasHH’ is een Europees consortium bestaande uit 25 organisaties in de waterstofsector dat de krachten bundelt om de eerste gestandaardiseerde brandstofcelmodules voor zware toepassingen te definiëren, ontwikkelen en testen. De brandstofcelindustrie heeft zulke standaards nodig om het concurrentievermogen van de markt te vergroten en om kostenreductie en massaproductie mogelijk te maken.

De groep bestaat uit elf brandstofcelproducenten, een negental fabrikanten en nog eens vijf onderzoeksinstanties. Het gaat om een publiek-private samenwerking met ondersteuning van de Europese Unie. Gezamenlijk wil men komen tot een reeks afspraken op het gebied van afmetingen, flow en digitale interfaces, testprotocollen en veiligheidseisen van de  brandstofcel. Ook moet de samenwerking leiden tot standaardisatie van brandstofcelmodules, die gestapeld en geïntegreerd kunnen worden in zware toepassingen zoals vorkheftrucks, bussen, vrachtwagens, treinen, schepen en bouwmachines.

HH-serie

De standaard aanduiding voor huis-, tuin- en keukenbatterijen is in de loop van de tijd goed ingeburgerd en werd bekend als de ‘AA-serie’. Dit heeft geresulteerd in een snelle acceptatie van batterijtechnologieën in een breed scala aan toepassingen. Een vergelijkbare aanduiding, voorlopig aangeduid als de ‘HH-serie’, heeft het StasHH-consortium voor ogen voor brandstofcelmodules, die de kern vormen van elk brandstofcelsysteem. Bij het bereiken van een industriële consensus tussen betrokkenen over de standaard, zullen de leveranciers van brandstofcelmodules in het consortium gestandaardiseerde modules ontwerpen en ontwikkelen voor verschillende vermogensklassen. De modules zullen door de betrokken testcentra in worden getest. 

Nederlandse deelname

Van de 25 partners komen er ook enkele uit Nederland. Het gaat om TNO, Future Proof Shipping, VDL,  Damen en Nedstack. Dat het initiatief niet beperkt blijft tot het wegvervoer bewijst de deelname van Alstom, AVL en Ballard. Verder valt de deelname van Toyota en Volvo op.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.