Scania voorspelt ‘megacharging’ binnen twee jaar

Scania verwacht dat elektrische trucks over twee jaar met veel meer elektrisch vermogen kunnen worden opgeladen dan nu het geval is. De fabrikant sluit aan op een project dat Megawatt Charging System wordt genoemd.

Het initiatief hiertoe komt van CharIn, een wereldwijd opererende associatie die een gestandaardiseerde laadinfra wil realiseren. Afgelopen juni demonstreerde CharIn het opladen van een Scania-truck die met 1,2 MegaWatt werd opgeladen. Scania zegt dat met deze technologie de ontwikkeling van elektrische trucks versneld wordt zonder dat daarbij logistieke netwerken in Europa of de VS aangepast hoeven te worden. Scania voorziet dat hun streven, waarbij een elektrische truck in drie kwartier weer volledig is opgeladen, met dit project realiteit worden.

Wereldwijde standaard

Een Mega Charging Network levert volgens Scania tot 3,75 MW vermogen bij 3.000 Ampère en 1,25 kV. Deze cijfers zouden deel uitmaken van een wereldwijde overeenkomst met medewerking van een aanzienlijk deel van de truck-industrie. De bedoeling is dat dit de standaarden worden ISO en IEC. Dat is volgens Scania hard nodig, want het betekent bijvoorbeeld dat elektrische vrachtwagens van welke fabrikant dan ook, allemaal op dezelfde positie het contact hebben voor de laadstekker, achter de vooras aan de linkerkant van het voertuig. Dan kan daar bij het bouwen van oplaadstations rekening mee worden gehouden.

Essentieel

Scania benadrukt at het essentieel is dat zulke standaarden wereldwijd toegepast gaan worden. “Daarbij gaat het niet alleen om voertuigen, maar ook om schepen en zelfs om kleine vliegtuigen. We moeten allee op alles zetten om een deugdelijke laadinfra op te zetten. Over een paar jaar ligt het kostenniveau inclusief investering op hetzelfde niveau als van een dieseltruck. , maar wij willen dat een elektrische  truck voor die tijd de favoriete keuze van onze klanten is. MCS is een factor die die ontwikkeling ondersteunt”, aldus Scania.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3408 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.