Rotterdam subsidieert emissieloos vervoer

Rotterdam trekt twee miljoen euro uit voor innovatie in stadslogistiek. Sinds kort kunnen ondernemers aanspraak maken op de nieuwe subsidie Lab Zero Emissie Stadslogistiek (ZES). Hiermee wil de gemeente slimme en schone stadslogistiek stimuleren.

Elk vernieuwend, concreet en op korte termijn uitvoerbaar idee om de stadslogistiek – of onderdelen ervan – efficiënter of uitstootvrij te maken, kan in aanmerking komen voor de subsidie. De projecten in Lab ZES moeten zogenaamde ‘living labs’ zijn, waar kennis en ervaring opgedaan kan worden. Met meetbaar resultaat en de potentie om het concept verder uit te rollen in Rotterdam. De regeling loopt tot 31 december 2022.

“Efficiënte en schone stadslogistiek draagt bij aan onze ambities voor een gezond, duurzaam en bereikbaar Rotterdam. De Lab ZES subsidie helpt ondernemers onnodige ritten te voorkomen en het overblijvende verkeer zo veel mogelijk elektrisch te maken.” Dat zegt wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid, luchtkwaliteit en energietransitie).

Samen op weg naar nul

“Slimme en schone stadslogistiek in Rotterdam realiseren we samen. 56 partijen uit de logistieke sector en de gemeente Rotterdam ondertekenden het ambitiedocument Convenant Zero Emissie Stadslogistiek. Hiermee verbinden zij zich aan allerlei concrete acties om het gezamenlijke doel te behalen. Samen zijn we op weg naar nul: nul inefficiënte ritten, nul opstoppingen en nul uitstoot.”

De subsidieregeling Lab ZES en de afspraken uit het convenant helpen bedrijven in voorbereiding op de maatregelen die de gemeente neemt om Rotterdam in 2050 uitstootvrij te maken. Een ervan is de invoering van de Zero Emissie Zone voor stadslogistiek op 1 januari 2025. Dit is een gebied waarbinnen de logistiek zo efficiënt mogelijk wordt uitgevoerd met alleen uitstootvrije voertuigen.

Deze zone geldt voor alle bestel- en vrachtauto’s die bedrijfsmatig worden ingezet. Denk hierbij aan de pakketbezorgers en verhuisdiensten, maar ook aan de voertuigen die winkels en bouwplaatsen bevoorraden. Deze ZES-zone geldt niet voor particulieren. De toegangseisen sluiten volgens betrokkenen aan bij de uitgangspunten uit het Nationale Klimaatakkoord. Net als de overgangsregelingen tot uiterlijk 2030 voor al aangeschafte voertuigen. Die houden rekening met afschrijvingstermijnen en natuurlijke investeringsmomenten. In aanloop hiernaartoe zet de gemeente nu al stappen om de ontwikkeling naar uitstootvrije stadslogistiek te stimuleren. Eén van deze stappen is de subsidieregeling Lab ZES.

Logistiek 010

Via het platform Logistiek 010 worden partijen uit de logistieke sector op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Ook delen ondernemers inspirerende voorbeeldcases en zoekt men de samenwerking op tijdens (online) events. Op dit vernieuwde platform worden partijen uitgenodigd kennis te halen en te brengen. Om zo hand in hand met elkaar te werken aan een gezonde, bereikbare en aantrekkelijke stad met een schone lucht.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Van Tim de Jong zijn er nog 2643 artikelen verschenen. Bekijk alle artikelen van Tim de Jong

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *