Ook Scania uit teleurstelling inzake vrachtwagenheffing

Net als eerder brancheorganisatie TLN uit ook vrachtwagenfabrikant Scania zijn teleurstelling over het uitstellen van de voorgenomen kilometerheffing voor vrachtwagens tot minstens 2027.

Andermaal trapt de Nederlandse overheid op de rem in het verduurzamen van het bedrijfswagenpark. Nadat eerder de elektrische vrachtwagen door het uitstellen van de subsidieregeling het ondergeschoven kindje werd in de uitvoeringsagenda Stadslogistiek, heeft minister Nieuwenhuizen nu de Tweede Kamer geïnformeerd dat de voorgenomen kilometerheffing voor vrachtwagens minstens tot 2027 wordt uitgesteld.

Een belangrijk onderdeel van deze kilometerheffing was de financiering van de vergroening van de vaderlandse transportvloot. Janko van der Baan, algemeen directeur van Scania Nederland, is duidelijk in zijn oordeel en spreekt over een gemiste kans. “Hiermee wordt wederom een belangrijke pijler onder de verduurzaming gesloopt. Het wordt op deze manier vrijwel onmogelijk om aan de doelstellingen van, nota bene, diezelfde overheid te voldoen.”

Van der Baan heeft begrip voor de reactie van TLN-voorzitter Elisabeth Post. Zij noemde in een eerste reactie de overheid ‘een onbetrouwbare gesprekspartner’. “We praten al jaren over de kilometerheffing als een middel om de verduurzaming van transport in Nederland voor een deel te financieren. Uitgangspunt blijft dat de totale lasten voor de sector hierdoor niet mogen stijgen”, vult Van der Baan aan.

Prijsdifferentiatie

De kilometerheffing biedt ook een mogelijkheid om prijsdifferentiatie door te voeren voor hernieuwbare brandstoffen. Van der Baan: “Door de brandstoffen met de minste CO2-reductie hoger te beprijzen dan bijvoorbeeld hernieuwbare brandstoffen, kunnen we ook meer sturen op de groene doelstellingen. Bijkomend voordeel is dat een dergelijke heffing makkelijker terug te sluizen is naar de branche. Accijnzen op brandstoffen verdwijnen allemaal op de grote hoop in de schatkist en daar ziet de sector niets van terug.”

Van de Baan hoopt dat het nieuwe kabinet, met een nieuw mandaat, zich realiseert dat dit een doodlopende weg is en de duurzame ontwikkelingen in transport voor minstens vier jaar vertraagt. “Scania heeft zwaar geïnvesteerd in de ontwikkeling van een breed programma duurzame oplossingen; van biogas en HVO tot plug-in hybrides en batterij-elektrische voertuigen. Voor elke transporttoepassing hebben we een oplossing. Nú is de overheid aan zet en die geeft niet thuis. Jammer.”, is zijn afsluitende conclusie.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2782 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Avatar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *