‘Milieuzone? Overgangsregeling graag’

Bos Transportservice bevindt zich in Weesp en bezorgt voor tal van klanten lading in Amsterdam. Daar mogen straks, vanaf 1 januari 2022, alleen nog trucks die aan Euro 6 voldoen het centrum in. Dat betekent voor Bos het voortijdige, onnodig prijzige afscheid van een van zijn trucks.

Dat er straks in de Amsterdamse binnenstad alleen nog Euro 6 voertuigen worden toegelaten, is op zich natuurlijk een overwinning voor de luchtkwaliteit. Jan Bos moet daardoor voortijdig afscheid nemen van een bakwagen met een EEV-status en die zou nog wel wat jaartjes mee kunnen. Het gaat om een MAN TGM bakwagen van bouwjaar 2012 met een kilometerstand van 330.000. “In Duitsland wordt EEV zelfs gezien als een Euro 6, dus in ons buurland zou ik dit probleem niet hebben”, aldus Bos, die dit probleem eerder had toen hij op een naar zijn smaak veel te korte termijn met een Euro 3 truck de binnenstad niet meer in mocht.

Hij zegt dat hij destijds bekeek of het haalbaar was om een nieuwe motor te monteren zodat de truck nog goed inzetbaar zou zijn en overal zou mogen rijden. “Ik had het al berekend en het kon eigenlijk wel. Totdat iemand van de RDW zei dat er bij een motorwissel een nieuw voertuig zou ontstaan dat een aparte goedkeuring zou noodzaken. Daar zou dan ook een botsproef bij horen. Toch onzin dat overheidsmensen zo met je omgaan wanneer je je best probeert te doen?”

Overgangsregeling

“Uiteraard onderschrijf ik de klimaatdoelen en werk ik zoveel mogelijk mee aan het realiseren van zulke doelen. Maar wanneer je het te snel doet, dan levert dat problemen op, waarvan we er nu al veel om ons heen zien. Elektrificeren is uiteraard de oplossing om de lucht in steden schoner te krijgen. Maar tot nu toe heb ik elektrische laadkranen gezien die maar 25 minuten op hun accupakket kunnen werken, terwijl ze de hele dag inzetbaar zouden moeten zijn. Dus zo’n kraan, daar kan ik niet veel mee”, zegt Bos, die natuurlijk best begrijpt dat er sprake is van nieuwe techniek die nog verdere ontwikkeling behoeft. “Zorg er dan voor dat een stad goed kan functioneren met het beste en schoonste materieel dat er is en neem geen overhaaste beslissingen waar ondernemers onnodig de dupe van worden.” Hij legt uit dat hij deze situatie eerder meemaakte met een Scania met kraanopbouw. Toen had Bos geluk: de kraan was dermate zwaar dat hij voor een ontheffing in aanmerking kwam. “Of je wil of niet, op zeker moment zijn kranen nu eenmaal nodig bij bouwwerkzaamheden. Hou daar rekening mee in de regelgeving.” Bos rijdt met een wagenpark van twaalf trailers en tien trekkende eenheden, waaronder enkele bakwagens. Regelmatig moet Bos koelmeubelen van supermarkten lossen, die vaak aan de lange kant zijn. “Dus die regel van tien meter maximale lengte die nu geldt is begrijpelijk, maar toch zullen er ook langere spullen de binnenstad in moeten. Ik vrees dat daar helemaal niet over is nagedacht.”

Het steekt Bos dat de overheid, in haar zucht om de klimaatdoelen te halen, regels te snel invoert en te veel inconsequent is. “Daardoor zijn ondernemers terughoudend in hun investeringen.” Bos vertelt het verhaal van een Volkswagen Crafter die hij kocht. “Die rustte ik naderhand uit met een roetfilter om in aanmerking te komen voor een gunstiger categorie motorrijtuigenbelasting. Maar toen kwam er een kwestie tussen DAF en de overheid hierover en werd mijn filter afgekeurd. Dus wel een filter en toch een hoger bedrag aan motorrijtuigenbelasting kwijt.”

Zero-emissie zone

“Natuurlijk neemt Amsterdam met de beste voornemens het besluit om alleen nog zero-emissievoertuigen in de binnenstad toe te laten over iets meer dan drie jaar. Maar ik moet het nog zien. We zijn allemaal bekend met de levertijden van dit moment. Dus als ik nu bestel, dan volgt er zo maar een jaar levertijd. Dat is nu geen uitzondering. Wie nu wat moet aanschaffen, moet al rekening houden met de nieuwe regels. Alleen zijn er nog nauwelijks elektrische trucks en moet er nog veel gebeuren aan de laadinfrastructuur.” Bos zegt goed te begrijpen dat er wat gebeuren moet, “maar doe het dan wanneer ondernemers keus hebben uit voldoende voertuigen en wanneer ze zeker weten dat ze kunnen opladen waar dat nodig is.” Hij vertelt dat wanneer hij ’s avonds vanuit Weesp naar het Belgische Gent rijdt, hij langs de snelweg alleen maar volle parkings ziet waar de trucks met Oost-Europese kentekenplaten zich verdringen. “Dan weet je dat het nog wel even gaat duren eer dat allemaal elektrisch rijdt, of in elk geval wat anders dan diesel. En waar moeten die trucks allemaal hun batterijen opladen?”

Waterstof

Jan Bos hoopt dat bedrijven en instanties vaart maken met de implementatie van een infrastructuur van waterstof-tankstations. “Het zou mooi zijn wanneer betrokkenen intensief gaan samenwerken om waterstof in ons land ook in het wegvervoer van de grond te krijgen”, zegt Bos. Hij legt uit dat hij voor een klant dagelijks pendelt met een bakwagen tussen Almere en Weesp. “Dat is een ideale omstandigheid om met waterstof wat te gaan doen. Er is sprake van een redelijke afstand, vast werk en zo kunnen we uitvinden wat waterstof is en doet en of ermee te werken valt. Mijn probleem is dat de elektrificatie van het wagenpark te snel wordt ingevoerd. Overheden roepen wat en nemen de ene dag een maatregel zus, en een paar dagen later is het weer zo. Dat zijn geen omstandigheden om mee te werken voor een gemiddelde ondernemer.”

Euro 5, daarmee kom je volgend jaar de Amsterdamse binnenstad niet meer mee in.

Buitenlands kenteken

Bos vreest dat wanneer hij zijn trucks van een exotisch buitenlands kenteken zou voorzien, hij zonder problemen nog geruime tijd de stad in zou kunnen rijden met zijn vrachtwagen die niet aan Euro 6 voldoet. “Ik heb dat al regelmatig gezien. Andersom was ik zelf een keer onderweg met een ouder type bestelauto in Antwerpen. Mooi dat ik een bekeuring kreeg, ondanks mijn buitenlandse kenteken. Dat vind ik nou zo jammer aan het beleid hier. Eigen ondernemers krijgen de strengste eisen opgelegd, wat ik tot op zekere hoogte nog wel kan begrijpen, maar buitenlanders mogen de wetten met voeten treden. Dat werkt dan toch niet?”

Gebrek aan weerwoord

Het valt Bos op, dat de regelgeving van de gemeente op weinig weerwoord hoeft te rekenen. “TLN was al meteen om, die leggen het ons uit van zo moet het. Nee, TLN, jullie moeten er tegenin gaan en ervoor zorgen dat jullie leden op redelijke wijze hun werk kunnen doen en dus een overgangsregeling mogen gebruiken om bestaande voertuigen redelijkerwijs af te kunnen schrijven en te sparen voor een volgende investering. Daar blijkt nu niks van. Collega-vervoerders, en dan bedoel ik met name grotere bedrijven dan het mijne, hoor je ook niet. Dat is geen goede zaak.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.