LZV van D-TEC geschikt voor Duitsland

Trailerbouwer D-TEC introduceerde in samenwerking met Van der Most Transport de eerste LZV-combinatie die zowel geschikt is voor het rijden in Nederland als in Duitsland. Naast de technische aanpassing die nodig is voor het rijden in Duitsland, kent de nieuwe LZV-combinatie ook een lager leeggewicht, zegt D-TEC.

De LZV-combinatie van D-TEC is geschikt voor 3 x 20 ft containers of 1 x 20 ft en 1 x 40 ft container. Het voorste deel bestaat uit een Combidolly met daarachter een Flexitrailer, Portmaster of een 40 ft chassis. ‘Onze klanten bepalen zelf welke combinatie zij wensen. De ene klant gebruikt de LZV voornamelijk als combinatie, terwijl de andere klant veel wisselend werk heeft en soms ook alleen de tweede oplegger inzet voor transport. Die flexibiliteit is voor sommige klanten heel belangrijk’, aldus D-TEC directeur Gerrit van Vlastuin. 



30% minder CO2-uitstoot  

Van der Most Transport koos bij deze LZV voor een Combidolly met een vast 40 ft chassis om een zo laag mogelijk leeggewicht te creëren. Dit lage leeggewicht is onder andere bereikt doordat D-TEC zijn Combidolly herontwikkelde, wat resulteerde in een gewichtsbesparing van circa 200 kg. 
‘In combinatie met een lichtgewicht vast 40 ft chassis van D-TEC hebben we het optimum bereikt qua leeggewicht met een besparing van 1.500 kg ten opzichte van onze andere LZV-combinaties’, aldus Mark van der Most van Van der Most Transport. “Deze gewichtsbesparing was noodzakelijk om een LZV-combinatie ook geschikt en interessant te maken voor transporten naar Duitsland. Dit heeft onder meer te maken met het beperkte maximumgewicht in Duitsland: 40 ton bij wegtransport. Wij vinden het belangrijk om op de trajecten waar LZV’s zijn toegestaan deze nieuwe LZV ook te benutten. Het grote voordeel van een LZV-combinatie is dat de CO2-uitstoot circa 30 procent lager ligt dan bij een reguliere combinatie.”



Containerspecialist

Van der Most Transport is gespecialiseerd in het wegvervoer van alle type deep-sea containers. De relatie met D-TEC begon in 1993 met de levering van de eerste Combitrailer. Daarna volgde al snel leveringen van multifunctionele containerchassis. Omdat Van der Most Transport een belangrijke afnemer voor D-TEC is op de Nederlandse thuismarkt, wordt het transportbedrijf door de trailerfabrikant betrokken bij nieuwe ontwikkelingen.
D-TEC zelf ontwikkelt en produceert al ruim 30 jaar containerchassis. De trailerfabrikant levert een uitgebreid programma van containertrailers, waaronder de bekende Flexitrailers, Combitrailers en Portmasters die worden afgezet in heel Europa. De laatste jaren werkte de fabrikant hard om zijn productgamma verder uit te breiden met onder andere vaste chassis voor 40 of 45 ft containers en tankcontainerchassis voor 20 ft en 2030 ft (swap)containers.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3347 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.