Langere trailers en hoger GVW in VK

In het Verenigd Koninkrijk wordt al negen jaar proef gereden met langere trailers. Zoals viel te verwachten willen de Britten de 15,65 meter trailer in de wet opnemen. Ook overweegt men om het toegestaan GVW te verhogen van 44 naar 48 ton.

Het Britse transportministerie heeft meerdere redenen om tot deze voorstellen, die nog goedgekeurd moeten worden door het parlement, over te gaan. Het tegengaan van klimaat verandering is een voornaam argument voor het Ministerie, maar geconstateerd is dat ook de verkeersveiligheid verbetert. Door met zwaardere trucks te rijden, kan een op de acht trucks in de nabije toekomst thuis blijven, redeneren de Britten. Vreemd genoeg wordt in de argumentatie het nijpende tekort aan chauffeurs er niet bijgehaald.  

Bekeken wordt of de langere trailers al volgend jaar ongelimiteerd kunnen worden toegelaten op Britse wegen. Het pad naar 48 ton is wat langer. Dit hogere gewicht is vooral bedoeld voor intermodaal transport, waarbij ladingen op de trein worden gezet. Vooralsnog zullen combinaties die 48 ton wegen, niet overal worden toegestaan en ook is er een limiet aan de maximaal toegestane reisafstand.   

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2932 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *