Europese Commissie kondigt Euro 7 aan

De nieuwe uitlaatgasnorm Euro 7 is als voorstel door de Europese Commissie naar het Europees Parlement gestuurd. Diverse keren werd dit moment uitgesteld. De bedoeling is dat Euro 7 in juli 2027 ingaat.

Er zijn geen grote verschillen in de zin dat Euro 7 stukken strenger wordt dan Euro 6. Maar er zijn wel veel aanvullingen, waar behalve de truck-industrie, bijvoorbeeld ook de bandenindustrie rekening mee moet houden. Zo moete de normen ook worden behaald bij temperaturen tot 45 graden Celsius. Er komen normen voor bedrijfswagen waar het de uitstoot van lachgas betreft. Verder zal voor het eerst een emissie-standaard gaan gelden voor de uitstoot van remstof en bandendeeltjes. De norm blijft dus niet beperkt tot ‘tailpipe-emissions’.

Verder gold bij Euro VI al dat het voertuig in kwestie daar zeven jaar aan moest voldoen. De normen voor het voor langere tijd voldoen worden nu verdubbeld.

Elektrisch

Ook voor elektrische voertuigen gaat de norm gelden. Hierbij gaat het om de duurzaamheid van accupakketten in auto’s en bestelauto’s om zo consumenten meer vertrouwen te geven in elektrische voertuigen. De Commissie stuurt dit voorstel naar Parlement en Europese Raad. De bedoeling is dat deze wet in 2035 leidt tot een vermindering van 56 procent stikstofuitstoot vergeleken met Euro 6 voor vrachtwagens en bussen.

Reactie Acea

In een reactie spreekt de koepelorganisatie van autofabrikanten Acea zijn zorgen uit over Euro VII en noemt de norm ‘bijzonder streng voor vrachtwagens’, omdat die voorbijgaat aan de transitie naar elektrisch transport. “Om aan Euro VII te voldoen, zullen vrachtwagenfabrikanten substantiële technische en financiële middelen moeten terugbrengen van batterij- en brandstofcel-elektrische voertuigen naar de verbrandingsmotor. Dit zal een grote impact hebben op onze overgang naar emissievrije voertuigen. Het is niet goed voor het klimaat, niet goed voor de gezondheid van mensen en niet goed voor de industrie”, aldus Martin Lundstedt, ceo van Volvo Group en voorzitter van Acea’s Commercial Vehicle Board.

Acea noemt de ingangsdatum voor Euro VII van juli 2027 onrealistisch, gezien het enorme aantal voertuigmodellen en varianten dat vóór die tijd moet worden ontwikkeld, getest en type goedgekeurd. Euro VII loopt daarom het risico zeer complex en kostbaar te zijn, waarschuwt Acea.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3481 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *