Column: TPMS-verplichting komt eraan

De EU legt de laatste hand aan regels die een TPMS-systeem op nieuwe trailers verplicht gaat stellen. Voor nieuwe typegoedkeuringen is de datum op 6 juli 2022 gesteld en voor nieuwe registraties op 7 juli 2024.

De verwachting is dat daardoor de kosten van banden, nu nog een hevig fluctuerende variabele in het trailerbeheer, beter gefixeerd worden. RAI Vereniging verwacht dat de RDW eind 2021 de conceptteksten uitgeeft waaruit duidelijk wordt hoe een en ander geïmplementeerd gaat worden. We onderscheiden vooralsnog twee systemen, de passieve, die enkel de spanning doorlopend checken en verder niks, en de actieve, waarbij het systeem niet alleen meet, maar ook bijpompt. Dat laatste is een stukje duurder, maar biedt ook meer zekerheid ten aanzien van een optimale inzet van de band. En een optimale inzet betekent een langere levensduur, een lagere brandstofrekening, een lagere bandenrekening en een lagere uitstoot. In dat laatste geval is er geen sprake van een TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) maar een TPRS (Tyre Pressure Refill System). Een niet te onderschatten voordeel van zo’n systeem is dat wanneer een band lek wordt gereden en dus behoorlijk leeg gaat lopen, de chauffeur toch een kansje heeft om van de rijbaan af te komen en een veilig plekje te zoeken. Bij een klapband kan dat natuurlijk niet, maar hoe dan ook verkleint zo’n systeem de risico’s bij een bandencalamiteit.  De bekende Europese assenfabrikanten zien ook de groeiende interesse in dit systeem en bieden dat al aan onder een eigen handelsnaam, zoals BPW Airsave. Betreffende systemen genereren de nodige data en die kunnen bij andere ‘beheerdata’ ingebracht worden om fleetowners zo een compleet overzicht te geven van de toestand van hun trailer. Dus inclusief de banden en dat is een cruciale vooruitgang wanneer je hoort waar het in het trailerbeheer nog aan ontbreekt.

Duurder

Uiteraard maken zulke systemen de trailer een stukje duurder. Maar is dat ook zo wanneer je kijkt naar de beheerperiode? De kans op een peperdure bandencalamiteit neemt af. De brandstofrekening daalt en de banden gaan langer mee. Uiteraard zullen nieuwe regels tot een gedwongen acceptatie leiden, maar ik kan me niet voorstellen dat fleetowners zich hiertegen zullen verzetten. Integendeel, in afwachting van nieuw regelgeving zou ik mij al eens goed oriënteren welke systemen er zijn en die alvast uitproberen. 

Vernieuwen

Komt een band dan toch aan zijn einde in die zin dat hij glad is gereden, dan is vernieuwen het overwegen meer dan waard. Daarvoor zijn meerdere argumenten. Bandenleveranciers verwachten een tekort aan banden later dit jaar. Vernieuwen betekent vaak, niet altijd, een nog gunstiger kostenplaatje van de band in kwestie. Het milieu wordt een dienst bewezen en dat is een argument dat in de gehele bedrijfsvoering, niet alleen in transport en logistiek, steeds belangrijker wordt.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.