Clepa huiverig voor uitfaseren verbrandingsmotor

In een onlangs uitgegeven verklaring neemt Clepa, de organisatie voor Europese toeleveranciers voor de auto- en truckindustrie, enigszins afstand van het voornemen van het Europees Parlement om de verbrandingsmotor in 2035 volledig uit te faseren.

Secretaris-generaal Sigrid de Vries erkent dat de transitie om de uitstootdoelen ten aanzien van CO2 weliswaar ‘goed op weg is’, maar dat de doelen ook riskeren dat een half miljoen werknemers in de toeleveringsindustrie rond 2040 zonder werk komt te zitten. Ze zegt dat toeleveranciers de transitie van harte ondersteunen, maar dat een uitfasering van de verbrandingsmotor te ver gaat. “Naast elektrificatie zijn er ook andere manieren om aan zero-emissie te komen. Hybride-techniek, duurzame, hernieuwbare brandstoffen die klimaatneutraal zijn kunnen gebruikt worden om de emissies van het Europese wagenpark verder te reduceren. Daardoor hoeft de transitie niet onnodig riskant te zijn voor tal van bedrijven in Europa.

Diversificatie

Clepa stelt dat het uitsluiten van technieken ten koste zal; gaan innovatie en dat Europa het enige continent is dat voor zo’n traject kiest, als het aan het Europese Parlement ligt.  Zij wijst erop, dat Europa minder dan een procent bezit van de materialen die nodig zijn om grote schaal accupakketten te bouwen. Daarom zou het onverstandig zijn om alleen op elektrificering te sturen.

Op de foto een experimentele DAF met waterstofverbrandingsmotor.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.