CAO: TLN doet ‘eindbod’ van 7,5 procent

Transport en Logistiek Nederland zegt een ‘eindbod’ te hebben gedaan inzake de nieuwe CAO voor chauffeurs. De lonen zouden dan in 2023 met 7,5 procent stijgen. Een tegenbod van de vakbonden is er nog altijd niet.

De verblijfkosten zullen als het aan de werkgevers ligt  per 1 januari 2023 worden verhoogd overeenkomstig het convenant met de Belastingdienst, maar maximaal met 7,5%. In januari 2023 zal aan de werknemers een eenmalige uitkering van € 250,00 bruto worden betaald.

Werknemers hebben in dit voorstel recht op de geldende fiscale maximum netto kilometervergoeding met een maximum van 35 km (enkele reisafstand) onder vermindering van de eerste 10 km. Dit betekent voor 2023 een reiskostenvergoeding van € 0,21 per kilometer. De maximale vergoeding per enkele reisafstand is dan 25 x € 0,21 = € 5,25.

Toekomstagenda

Cao-partijen zullen zo snel als mogelijk na het sluiten van de cao voor 2023, doch uiterlijk in de maand januari van dat jaar, het overleg starten over de gezamenlijke Toekomstagenda. Doel van dit overleg is om bindende afspraken te maken over de maatregelen die nodig zijn om een toekomstbestendige sector te realiseren. De besprekingen omtrent de Toekomstagenda dienen in de maand september van 2023 afgerond te zijn.

Tijdelijk bod

Gelet op de in alle opzichten onzekere tijden waar we mee te maken hebben, verbinden wij aan dit eindbod een vervaltermijn van 3 weken. Na deze termijn behouden wij ons het recht voor om het loonbod in te trekken, zeggen de werkgevers.

De bonden zijn aan zet, zij hebben tot nu toe alleen gezegd teleurgesteld te zijn in het aanbod van de werkgevers, met het oog op de veel hogere inflatie.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3478 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *