Brandbrief over gestegen prijzen LNG

Bio-LNG Platform, Evofenedex en TLN hebben een brandbrief gestuurd aan minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat. Hierin vragen zij aandacht voor “de dramatische gevolgen van de sterk gestegen prijzen van vloeibaar aardgas (LNG) voor ondernemers die hebben geïnvesteerd in LNG-trucks én de schadelijke gevolgen die dit heeft voor uw beleid gericht op verduurzaming van mobiliteit”.

De organisaties rekenen voor hoe transportondernemers die hebben geïnvesteerd in LNG-trucks worden geraakt: het prijsverschil met diesel is inmiddels opgelopen tot 50 cent per kilometer, voor een gemiddelde vrachtwagen die 120.000 kilometer per jaar rijdt betekent dit 60.000 euro per jaar. Dat is voor een kleine ondernemer niet te dragen.

De organisaties roepen de minister in de brandbrief daarom op de getroffen ondernemers te hulp te komen. Ze wijzen er daarbij op dat deze ondernemers hun nek hebben uitgestoken door te kiezen voor (bio-)LNG als schonere brandstof. “Zij verwachtten en mochten redelijkerwijs verwachten dat de overheid de onrendabele top van deze schonere brandstof met actief verduurzamingsbeleid en passende instrumenten zou verkleinen en wegnemen. Zij krijgen echter nu de rekening gepresenteerd en dreigen door de disruptie op energiemarkten volledig kopje onder te gaan”, zo is in de brief te lezen.

Verduurzaming

De organisaties stellen ook dat de ongeveer duizend LNG-trucks die nu rondrijden en voor 20 tot 30 procent op bio-LNG rijden de CO2-uitstoot verminderen met zo’n 0,2 Megaton. Wanneer de ondernemers die LNG-trucks exploiteren, om te kunnen overleven, hun LNG-trucks buiten gebruik stellen en terugvallen op vervuilendere dieseltrucks, is dat ook een tegenvaller voor de verduurzaming van de mobiliteit.

In navolging van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat die energie-intensieve mkb-bedrijven een tegemoetkoming in de energiekosten in het vooruitzicht heeft gesteld, vragen de organisaties minister Adriaansens om ondernemers met LNG-trucks mee te nemen in de compensatieregeling die nu wordt ontworpen.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 587 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *