Antwerpen zet lasertechniek in tegen AdBlue-zondaars

Antwerpen zet lasertechniek in om zeker te stellen dat vrachtwagens die op de ring rijden, dat doen met werkende AdBlue-installatie.

De Vlaamse stad heeft sinds 2017 een lage emissie-zone ingesteld. Zogeheten vervuilende vrachtwagens mogen niet rijden in het gebied tussen de Antwerpse Ring en de linker schelde-oever. Inmiddels rijden er volgens Natwerpen veel meer relatief schone auto’s in de stad, maar rijden er nog teveel vrachtwagens over de ringweg waarvan de AdBlue-installatie is uitgeschakeld.

Vijftien keer vuiler

Op die manier willen de chauffeurs en transportondernemers besparen op onderhoudskosten en natuurlijk de kosten van AdBlue. Maar wanneer een Euro VI-truck met uitgeschakeld systeem rijdt, dan stoot de vrachtwagen het equivalent aan NOx, stikstofoxide uit van vijftien trucks die zich wel aan de regels houden. Volgens Antwerpen rijden er dagelijks zo’n 25.000 trucks op de ringweg. Wanneer daarvan vijf tot tien procent met uitgeschakelde installatie rijdt, dan zijn dat 2500 trucks per dag.

Op afstand detecteren

De gemeente wil daarom met laserlicht het surplus aan vervulling detecteren. Daarmee werden in 2019 proeven gedaan, en die bleken succesvol. De bedoeling is om de techniek vanaf volgend jaar effectief te gaan inzetten.  

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3303 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.