ACEA ingenomen met komst ETS voor wegtransport

De Europese fabrikanten van vrachtwagens verwelkomen bij monde van ACEA de komst van een Emissions Trade System (ETS) dat betrekking gaat hebben op het Europese wegvervoer.

Bij een systeem als dit draait het om de prijs van een kilogram CO2. Het uitstoten daarvan wordt steeds duurder en dat maakt het aantrekkelijker voor vervoerders om over te schakelen op emissievrije, lees elektrische trucks. Totdat bedrijven geen elektrische trucks kunnen of willen kopen, zullen ze emissierechten moeten verhandelen.  Dit zal de prijs van transporten uitgevoerd met dieseltrucks opdrijven. Anderzijds kunnen bedrijven die met elektrische trucks rijden, dat kan dus ook waterstof zijn, ritten goedkoper aanbieden. “Zonder zo’n regeling wordt het onmogelijk om te komen tot de vereiste reductie van CO2-uitstoot, zegt vertrekkend directeur Eric-Mark Huitema.

Hij vervolgt: “Alleen wanneer we een eerlijke prijs gaan betalen voor wat we daadwerkelijk uitstoten, zullen zero-emissie voertuigen in het wegvervoer in grote getalen de weg op zien komen”, aldus Huitema. Hij zegt erbij dat het van belang is dat alle brandstoftypen gereguleerd moeten worden, waardoor er een krachtig signaal wordt uitgezonden naar de brandstofleveranciers om alternatieve brandstoffen in voldoende hoeveelheden op de markt te brengen.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3347 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.