‘70% minder uitstoot lukt niet in zeven jaar’

Bovenstaande uitspraak is afkomstig van een gezamenlijk rapport van verzekeraar TVM, Panteia en ING Bank, waarmee het vervoerders wil aanzetten tot meer creativiteit om de uitstoot van met name CO2 te verminderen.

Waarom komt de transitie naar zero emissie in transport en logistiek zo moeizaam van de grond en wat er moet gebeuren om meer CO2 te besparen? Deze vraag staat centraal in de nieuwe sectorstudie ‘Inzetten op zero emissie alleen is niet voldoende voor realiseren CO2-ambities’ van TVM verzekeringen, ING en Panteia.

Transitie verloopt moeizaam

De transitie naar zero emissie vervoer in de transport- en logistieke sector gaat moeizaam. En enkel inzetten op zero emissiebeleid is onvoldoende om de CO2-reductie doelstellingen van 2030 te halen. Er is meer nodig. De studie laat zien wat de situatie is en wat er wel kan.

“Voor veel transportbedrijven is de aanschaf van zero emissie voertuigen nog een stap te ver aangezien de aanschafkosten voor dit soort voertuigen nog hoog zijn, de actieradius beperkt is en de oplaad- en tankvoorzieningen nog ondermaats zijn. Maar er zijn andere mogelijkheden om CO2  te reduceren, die interessant kunnen zijn voor meer bedrijven,” zegt Ronald Kuipers, commercieel directeur van TVM Nederland.

Aan de slag

Waar het in de sector aan ontbreekt is handelingsperspectief, zeggen de rapporteurs. Deze sectorstudie laat volgens hen zien wat transportondernemers nu al kunnen doen, door breed in te gaan op de mogelijkheden voor CO2-reductie in transport en logistiek. Een belangrijk onderdeel hierbij is de transitie naar zero emissievoertuigen, maar ook brandstofbesparing door beter rijgedrag, betere planning en aerodynamische toepassingen (truck van de toekomst) komen aan bod. Daarnaast ligt er volgens betreffende rapporteurs nog veel ongebruikt potentieel om de CO2 in de transport- en logistieke sector terug te dringen, maar die door allerlei wetgeving of andere focus nauwelijks worden benut.

“Er is groot potentieel voor CO2-reductie dat ingezet kan worden voordat het TCO-omslagpunt voor grootschalige inzetbaarheid van zero-emissie voertuigen in zicht is. Dat vergroot de slagingskans van de uitdagende ambitie om in 2030 70% CO2 gereduceerd te hebben,” aldus Machiel Bode van ING Nederland.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3520 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *