Zelf doen of niet?

Hoe richt je je aftersales in als vlooteigenaar? Die vraag beantwoorden we als Aftersales Truck al sinds 2014. De grap is dat het juiste antwoord door elke ondernemer afzonderlijk gevonden zal moeten worden en die verhalen leveren elke editie weer prachtige inzichten. Bij elke nieuwe euronorm lijkt de discussie op te laaien dat onderhoud, service en reparatie door onafhankelijken steeds lastiger, zo niet onmogelijk wordt. De transitie richting elektrisch brengt dat debat terug, maar er is meer.

Voorop gesteld dat elk uitgangspunt natuurlijk een andere is. Tussen alles zelf doen en alles uitbesteden zit bovendien een groot grijs gebied vol nuances. Zo zijn er die alleen regulier om niet te zeggen ‘simpel’ onderhoud zelf doen en voor meer uitdagend werk terugvallen op merkdealers. Een element dat nog wel eens wordt uitbesteed betreft de keuring. Begrijpelijk, gezien de investering die ermee gepaard gaat? Ik spreek regelmatig ondernemers die me juist vertellen hoe de gepleegde investering zich terugverdient in efficiency. Opnieuw, elke situatie is natuurlijk uniek. Feit is dat regels wel complicerend werken. Neem de strakkere normen voor een RDW-erkende apk-straat. Dat kan ondernemers net over het randje duwen om een beslissing te heroverwegen. Tel daarbij op dat er een personele uitdaging is: vind het personeel maar.

Ik geloof echter niet in de visies dat het merkkanaal een alleenrecht kan krijgen in de nabije toekomst. Ja, voor bepaalde software moet je bij de fabrikant zijn. Dat kan de universeel verzorgen, al durft deze veelal niet. En voor alle over-the-air communicatie tussen fabrikant en voertuig, daar zit inderdaad geen universele werkplaats meer tussen. Maar ook geen dealer. Verontrustender vind ik het personele vraagstuk. In onze sector, maar ook voor andere ambachten. Sterker, voor banen in het algemeen. Sinds het CBS de spanning op de arbeidsmarkt meet, is het niet eerder voorgekomen dat het aantal vacatures het aantal werklozen overtrof. Tot het tweede kwartaal dus. Het op afstand meekijken via VR-brillen, zoals Hyzon-klant Dick Millenaar elders in dit nummer schetst, kan het gat in kennis en ervaring op de werkvloer prachtig compenseren.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 293 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *