Wijlhuizen verdubbelt logistieke capaciteit

Ceo Wijlhuizen Group Jim Bronkhorst.

De Wijlhuizen Group, moeder van G-Truck Nederland, Wijlhuizen, Beneparts en Parts Factory investeert in het logistieke hart. Daartoe krijgt het hoofdkantoor een aanbouw van vijfduizend vierkante meter. “We zijn continu op zoek naar verbeterpunten in onze logistieke processen”, zegt ceo Jim Bronkhorst. Naar verwachting is alles uiterlijk maart 2021 operationeel.

Nu is het markante hoofdkantoor aan de Arnhemse Beijerinckweg ‘slechts’ zeven jaar oud. Bij de opening destijds een beduidend ruimere jas dan op dat moment nodig. Onder de bezielende leiding en de groeistrategie van Bronkhorst vulde de beschikbare ruimte zich snel. “Al met al raken we nu de grenzen van onze capaciteit.” 

Dochter Parts Factory groeit bijvoorbeeld op Europees vlak met het merk Fleetline. Die voorraden liggen momenteel in de naastgelegen oude hallen maar gaan samen met de producten voor de andere groepsdivisies onder hetzelfde dak opgeslagen worden. In België werd Beneparts onderdeel van de Wijlhuizen Groep. Ten slotte maakte grossierstak G-Truck Nederland de afgelopen jaren flink meters, onder meer met de formules Top Truck en Fleetmaster. De Wijlhuizen-filialen zelf gaan de G-Truck identiteit overigens nadrukkelijker voeren, belooft Bronkhorst. “We willen duidelijkheid naar de markt en het gezicht van G-Truck verder versterken.”

Henk Wijlhuizen verricht de ceremoniële handeling: de eerste paal van de nieuwbouw.

Vloeroppervlak

Voornoemde groei vraagt dus om uitbreiding en het resultaat is straks een verdubbeling van het vloeroppervlak naar tienduizend vierkante meter vloeroppervlak. Het sjouwen van de crew moet er zo veel mogelijk beperkt worden, reden om volop te investeren in rollerbanen. Daar is de afgelopen jaren al een begin mee gemaakt. “Nu gaan we ze breed inzetten”, aldus Bronkhorst. Wat betreft de bezetting zal er ook groei nodig zijn. Het huidige team van zo’n 35 mensen zal minimaal met vijf mensen toenemen.

De elf meter hoge hal krijgt drie laaddocks erbij, ook een verdubbeling. “We hadden er twee gereserveerd voor uitgaande goederen en dus één voor de inkomende goederen. Straks wordt dat drie om drie. Dat alleen al gaat ons helpen in de dagelijkse efficiency.”

Naast de efficiency moet ook de accuratesse verder omhoog. “Het juiste onderdeel op de juiste tijd op de juiste plek, daar draait het om. Steeds weer. Om dat te bereiken investeren we bovendien in automatisering zoals ons bestelplatform Connects maar ook in het magazijn zelf. We gaan helemaal digitaal: touchscreens, scanners en labelprinters.” 

Behalve voor de druk op het hoofdkantoor zullen de wijzigingen te voelen zijn op de filialen, zegt Sander Bredewout van Wijlhuizen Group. “We willen de druk op de vestigingen in de ochtenduren weghalen. Dat doen we deels door meer grote klanten via de nachtdistributie te beleveren. Het aantal nachtklanten zal naar onze verwachting verdubbelen naar vierhonderd. Dan snijdt het mes aan twee kanten: de klant wordt sneller beleverd en de filialen ervaren minder druk. Alleen zo kunnen we verder door groeien.”

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Van Barend Luiting zijn er nog 261 artikelen verschenen. Bekijk alle artikelen van Barend Luiting

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *