Wijlhuizen intensiveert reman-programma

Voor wagenparkbeheerders draait het altijd om de combinatie van een maximale betrouwbaarheid en inzetbaarheid tegen een optimale kilometerkostprijs. Duurzaamheid hoort steeds vaker in die mix. Onderdelendistributeur Wijlhuizen intensiveert mede daarom het remanufactured aanbod.

‘De eindklant betaalt een fors lagere rekening en de werkplaats behoudt een gezonde marge’
– Jeroen van der Stelt Wijlhuizen

Een verhaal over remanufacturing kan ook in 2021 nog altijd niet beginnen zonder uitleg over het begrip zelf. Ten onrechte wordt remanufacturing aangezien voor een gereviseerd onderdeel, of erger nog simpelweg een gebruikt onderdeel. Als een onderdeel stuk gaat, kan het vervangen worden door een compleet nieuw geproduceerd exemplaar of door een gebruikt exemplaar. Bij het eerste gooi je ook herbruikbare elementen weg, bij een gebruikt exemplaar weet je dat het geen nieuwe is. Remanufacturing, ook wel kortweg reman genoemd, geeft een derde optie die in theorie het beste van twee werelden combineert: een nieuwe in een jas met een eerder leven. 

Neem een stuurhuis, een turbo of een remklauw: je praat altijd over een klomp metaal waarin complexe slijtdelen bewegen. Die klomp metaal gaat bij normaal gebruik niet kapot, de rest slijt wel. Bovendien kan het gebeuren dat tijdens de looptijd van het voertuig de stand der techniek voortschrijdt. Sterker nog, dat is zelfs te verwachten. Bij echte remanufacturing wordt die klomp metaal gecontroleerd op fouten en indien mogelijk hergebruikt. Op dat moment is er sprake van een ‘core’, een grondstof voor een nieuw product. In en om die core komen veelal nieuwe elementen, soms zelfs verbeterde elementen. Dit alles gebeurt op industriële schaal en staat of valt met de beschikbaarheid aan die cores want dat is immers de grondstof. Hergebruik zorgt daardoor voor grote CO2-besparingen, aldus de reman-industrie.

Beschikbaarheid cruciaal

Voor Wijlhuizen is remanufacturing niet nieuw in het distributieprogramma. Een aantal fabrikanten heeft behalve het aanbod aan nieuwe delen ook een mix aan remanufactured componenten opgenomen. Tussen in de catalogus zetten en directe beschikbaarheid zit een groot grijs gebied, weet ook Jeroen van der Stelt, manager Marketing & Inkoop. “Onze eindklant kan geen maanden wachten. Sommige leveranciers zeggen bij remanufacturing dat eerst het defecte artikel opgestuurd moet worden zodat deze als bronmateriaal gebruikt kan worden. De combinatie van het heen en weer verzenden en het wachten op het daadwerkelijke remanufacturingsproces, dat werkt niet. Die leveranciers kunnen echter niet anders omdat de voorraad er simpelweg niet is. Hoe dan ook, het moet anders.”

Het antwoord heeft de Duitse firma APS met hun merk rema.germany. Dit bedrijf, opgericht in 2005 door Heinz Hölker (ex-Delphi) en inmiddels zo’n 45 werknemers tellend, focust op remanufacturing voor trucks, bussen en trailers. Het leveringsprogramma is daarbij indrukwekkend divers, van stuur- en remdelen tot transmissies en uitlaatsystemen zoals DPF’s. Volgens Hölker en diens team zijn de producten ‘beter dan nieuw’ en zorgen de indrukwekkende voorraadposities voor een snelle levering. Tot anderhalf jaar geleden lag de focus op directe verkoop richting eindgebruikers, maar dat is veranderd. Lokale distributeurs zoals Wijlhuizen hebben de contacten en het netwerk, maar ook de zo belangrijke kennis van de lokale markt.

Versterking ambities

De samenwerking moet beide helpen hun ambities te versterken. “De partners moeten zich kunnen concentreren op de verkoop, wij verzorgen de rest”, belooft Hölker. “Dertig procent van ons team bestaat uit technici met ervaring in truckwerkplaatsen. Ze kennen de taal van de klant en alle ins en outs van onze producten. Die combinatie is cruciaal.”

Wat rema.germany en Wijlhuizen bindt is het gehalte aan automatisering. Waar Wijlhuizen de afgelopen jaren investeerde in ontwikkeling en doorontwikkeling van het platform Connects, is bij rema.germany een vergelijkbaar traject verlopen. Onderschat de complexiteit ervan niet: “De uitdaging is om alle in de markt gebruikte artikelnummers te kunnen herleiden tot de juiste items”, zegt marketingmanager Karsten Lange. “We hebben gekozen voor Teccat van Topmotive om die data optimaal en marktconform te kunnen aanbieden aan onze klanten.” 

Het aanbod in die catalogi is bijzonder divers. Steevast wordt daarbij volgens rema.germany zo veel mogelijk gestreefd naar een kwaliteit die beter is dan nieuw. “Neem het voorbeeld van de remklauwen. In landen waar ’s winters gestrooid wordt roesten de metalen bussen in remklauwen snel, terwijl de duurdere chromen versies veel langer meegaan. Daarom vervangen we de kwetsbare metalen versies door verchroomde exemplaren.”

Niet naar de dealer

Voor Jeroen van der Stelt en zijn collega’s bij Wijlhuizen speelt nog een andere overweging mee, die gedeeld wordt met de collega-grossiers binnen het G-Truck netwerk. De eindklant kiest bij sommige klussen voor het merkkanaal in de overtuiging dat de vrije markt het antwoord niet heeft. “We willen de werkplaatsen laten zien dat ze alles zelf kunnen”, zegt Van der Stelt. “De eindklant betaalt een fors lagere rekening en de werkplaats behoudt een gezonde marge. De ondersteuning die wij in combinatie met rema.germany geven, zorgt ervoor dat ze alle instrumenten in huis hebben om de klus aan te kunnen.”

Een goed voorbeeld betreft de besturingseenheid van een transmissie. Dat elektronisch brein, die minicomputer, blijkt voor veel werkplaatsen te indrukwekkend. “Onterecht, ze kunnen het in eigen huis regelen”, zegt Van der Stelt met overtuiging. “Rema.germany zorgt dat ze een vervangend exemplaar krijgen dat beter is dan nieuw. Vervolgens moet deze wel geprogrammeerd worden met apparatuur die ze al in huis hebben, zoals die van Texa. Rema.germany heeft de expertise in huis om ze daarbij op afstand te begeleiden. Op deze manier willen we het werk binnen de universele keten houden en voorkomen dat werkplaatsen moeten terugvallen op het merkkanaal.” 

Dennis en Heinz Hölker hebben met hun team de visie om beter dan nieuw te leveren via het merk rema.germany.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 267 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *