Wetgeving stimuleert up-to-date equipment

Sinds het begin van dit jaar is het gebruik van mobiele hefkolommen voor het uitvoeren van de apk-1 niet meer toegestaan. Opvallend, omdat het in ons land al weinig gebeurde. Spannender voor de keurmeesters is de invoering van de deeltjesteller per juli 2022 en de spelingsdetector per mei 2023.

 Allereerst even terug naar die mobiele hefkolommen. Voor apk-1 wordt er in de praktijk maar zeer weinig op mobiele kolommen gekeurd en datzelfde geldt voor hefbruggen, omdat je daar nu eenmaal geen spelingsdetector op kwijt kunt. Zoals gemeld, die spelingsdetector wordt per mei een verplichting en menig keurstraat is daarop vooruitlopend al voorzien van zo’n unit. Zo niet, dan is nu wel het moment aangebroken daarin verandering aan te brengen. 

Het gebruik van mobiele hefkolommen buiten de genoemde keuring om staat niet ter discussie, daar zijn de leveranciers van merken zoals Autec, Finkbeiner en Stertil-Koni het over eens. Zolang mobiele hefkolommen zijn voorzien van de juiste beveiligingen (zoals tegen onbedoeld verrijden), gecontroleerd zijn op de juiste werking (jaarlijkse hefbrugkeuring) en op de juiste manier worden ingezet, zijn deze volgens de leveranciers namelijk net zo veilig als welke andere hefbrug dan ook. Niet voor niets maken de grootste transportbedrijven, lokale overheden, openbaar vervoersbedrijven en veiligheidsregio’s over de hele wereld van China tot Amerika gebruik van deze populaire manier van heffen.

Zo’n set mobiele hefkolommen is geschikt voor vlakke vloeren en kan met gemak personenwagens maar vooral ook alle zware trucks en bussen heffen. Ook zijn er oplossingen voor trailers. In plaats van dat een voertuig op de hefbrug rijdt, wordt hier de hefbrug onder het voertuig gereden. De kolommen zijn na gebruik eenvoudig aan de kant te zetten, zodat er ruimte blijft op de vloer voor andere werkzaamheden.

Spelingsdetector

Voor de apk-1 is het gebruik van een put het meest gangbaar. Zoals gemeld is het over twee jaar verplicht een spelingsdetector te gebruiken binnen de keurprocedure. Het gebruik staat wel aan de nodige eisen bloot. Zo stelt RDW bij de spelingsdetector ook eisen aan het bewegingsbereik, de bewegingssnelheid en de bewegingscontrole van de detector. Uniformiteit en veiligheid zijn belangrijke aspecten bij het keuren van zware voertuigen. Het opnieuw bekijken van een teststraat is dus heel actueel op het moment, waarbij winst op het gebied van efficiency vaak haalbaar blijkt.

Om het gebruiksgemak van de put verder te optimaliseren lanceert Autec Automotive Equipment de portaalputkrik hefoplossing. Deze garandeert volgens de leverancier optimaal gebruiksgemak in werk- en apk-putten. Onder andere door zijn optimale onderdoorloop. Deze putkrik is gemaakt om vrachtwagens, opleggers of autobussen wielvrij, stabiel en vooral veilig te heffen. Belangrijk, omdat steeds meer voertuigen niet meer centraal onder de as opgenomen mogen worden. De hangende volautomatische, dubbelwerkende krik heeft een hefvermogen van maar liefst 20 ton. 

Deze jongste telg kenmerkt zich volgens Autec door een zeer hoge werksnelheid, groot gebruiksgemak, hoge duurzaamheid en veiligheid. Uniek is dat ook de portaalputkrik voorzien is van een snelle hef- en daalfunctie: op constante werkdruk van 10 Bar, onbelast heffen 15 sec. (5 cm/s) /onbelast dalen 14 sec. (5,3 cm/s). Daarbij is de krik standaard voorzien van een mechanische parkeerstand en overdrukventiel. Afschermplaten bij de cilinders zorgen voor maximale bescherming. De dubbele verstelbare dwarstraverse, incl. verschillende opname-accessoires en verlengstukken, maakt het mogelijk om zowel binnen als ook buiten de putrand het voertuig op te nemen.

Voor fabrikant VLT is die spelingsdetector al dertig jaar onderdeel van het leveringsgamma. Deze is met een overrijdgewicht van maximaal 20 ton (aslijn) geschikt voor zware bedrijfswagens, autobussen en getrokken materieel. Op deze manier wordt enige speling in de fusees, stuurkogels en overige ophanging snel en efficiënt, zonder lichamelijke inspanning, gevonden.

Deeltjestellers

Nu er steeds meer duidelijkheid is over de precieze details rondom de emissietest met de deeltjesteller zoals die per 1 juli 2022 effectief is voor Euro 5 en Euro 6 diesels (apk-1 en apk-2) begint ook de nieuwsstroom op gang te komen. Merken zoals AVL en Texa laten onder meer van zich horen, het aanbod is vele malen breder. Niet alle machines zijn al door NMi goedgekeurd voor gebruik, procedures daartoe lopen nog. De deeltjesteller VLT-E9700 kan nu al worden ingezet. Het apparaat is stand-alone te gebruiken maar ook voorbereid voor communicatie met andere VLT-apparatuur of met een pc. De deeltjesteller van VLT is speciaal in Nederland ontwikkeld en geproduceerd voor gebruik in automotive- en truckwerkplaatsen en apk-keuringsstations. De VLT-E9700 – goedkeuring NMi T8967 – is volgens de fabrikant eenvoudig in het gebruik. Ruim binnen de minuut is de totale meting voltooid. De tester heeft een robuust ontwerp dat in lijn is met de bestaande emissietesters van VLT. Via een simpel menu leidt de deeltjesteller de keurmeester stap voor stap door de keuring heen. De eerste VLT Deeltjestellers zijn inmiddels uitgeleverd. VL Test Solutions hanteert een introductie-aanbieding en heeft een pre-ordersysteem om de deeltjesteller tijdig uitgeleverd te krijgen.

Fource Equipment is inmiddels begonnen met de verkoop van de Arex deeltjesteller. De werkplaats van Spaarnelanden in Haarlem zal de fijnstofmeter gaan inzetten voor zowel apk-1 als apk-2. “Wij zullen al dit jaar ons eigen (vracht)wagenpark en dat van derden proactief gaan meten”, aldus Mike Scholten, die er verantwoordelijk is voor het onderhoud van de voertuigen. “Wij werken al jaren tot volle tevredenheid met emissie-apparatuur van Arex/NBT, geleverd door Fource Equipment. Het was dus niet meer dan logisch dat wij nu kiezen voor de deeltjesteller van Arex. De extra combi-korting op de jaarlijkse kalibratie is ook een mooi voordeel de komende jaren. Ook de kwaliteit, service en betrouwbaarheid speelden zeker mee in de keus voor Fource en Arex.” 

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 274 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Avatar

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *