‘Wat wij willen, blijkt voorlopig niet te kunnen’

Wezenberg Groep is tevreden over het afgelopen jaar, zegt Rogier Verkley, die deel uitmaakt van de directie van het bedrijf.

Wel zijn de kosten duidelijk gestegen, zegt Verkley. “Neem LNG. Wij hebben diverse trucks op deze brandstof rijden, maar de prijs hiervan is verdrievoudigd. Ook de prijs van AdBlue is stukken hoger dan een jaar geleden.”

Ten aanzien van de energietransitie onderzoekt Verkley nog wat wijsheid is. “Enige tijd geleden hebben we een van de eerste vol-elektrische Scania’s op proef gehad. Inderdaad, het rijdt fantastisch. Zo stil en zo veel trekkracht. Maar waar halen we de stroom vandaan? We hebben hier nu 16.000 zonnepanelen op het dak. We mogen er niet meer bij leggen, want dan kan het elektriciteitsnet het niet meer aan. Om onze vloot elektrisch te laten rijden, hebben we veel meer stroom nodig. Maar we krijgen te horen dat we pas vanaf 2027 kunnen opschalen met elektriciteit, dan pas is het net erop aangepast. Wat wij willen, blijkt voorlopig niet te kunnen. De trucks zijn er eerder dan de infrastructuur, zoveel is ons duidelijk geworden.”

Over waterstof zegt Verkley: “De efficiency van waterstof is hooguit de helft van batterij-elektrisch. Er zijn forse investeringen nodig: de trucks zijn nog weer duurder dan elektrische, de tankstations en de productie van waterstof vragen veel inspanning, schone energie en geld. We hebben een prototype trekker gezien, maar die had een wielbasis van vier meter. Dat wordt moeilijk manoeuvreren in de binnenstad.”

Voordelen

Verkley is gecharmeerd van de hybride-oplossing die Scania biedt, maar vreest dat die ondanks dat deze vele kilometers elektrisch kan rijden, toch niet de zero-emissie zone binnen mag. “De hybride wordt door overheden gelijkgesteld aan een Euro VI. Dat is onterecht. We hopen dat overheden de grote voordelen van de hybride gaan zien. Het zou ons werk vereenvoudigen, er komen minder trucks in de zero-emissie zone en er zijn minder voertuigbewegingen nodig om toch die winkel bevoorraad te krijgen. Maar zoals het er nu uit ziet, wordt de hybride per 2025 verboden. Dat zou onterecht zijn.”

Verkley zegt open te staan voor verdere verduurzaming van de operationele activiteiten van Wezenberg. “Het is niet zo dat we tegen de transitie zijn. Maar de snelheid of beter gezegd het gebrek daaraan, dat baart ons wel zorgen.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.