VTS Boxmeer doet meer onderhoud zelf

Logistiek dienstverlener VTS uit Boxmeer is fors gegroeid de laatste jaren. Door omstandigheden ontstond ook het moment om de werkplaats uit te breiden. “Daardoor kunnen we meer zelf doen en kunnen we flexibeler plannen.”

VTS Transport & Logistics is in alle geledingen van het wegvervoer actief, gespecialiseerd in het vervoer van medicijnen. Dat varieert dus van een rit over de Balkan naar Athene, tot een dagelijkse rit vanuit Boxmeer naar het Radboud UMC in Nijmegen. “En alles wat daar tussenin zit”, zegt Charles Hermens, temmanager drivers and fleet bij het bedrijf.

De afgelopen jaren is het bedrijf flink gegroeid. “Niet alleen autonoom, maar ook omdat we op het gebied van logistiek onzer klanten steeds meer diensten aanbieden”, zegt Hermens. Daarmee speelt het bedrijf volgens hem in op een trend in de pharma-wereld, waarbij niet alleen het transport, maar het hele logistieke verhaal van de juiste verpakkingen en etikettering door één externe partij vanaf de locatie van de klant tot de eindklant geregisseerd wordt. “Het gevolg hiervan is dat warehousing en alles wat daarbij komt kijken een steeds belangrijker pijler vormt van de activiteiten.


‘Al ons last mile werk is binnenstedelijk, dus krijgen we over drie jaar met de eerste zero-emissiezones te maken’


Het heeft ertoe geleid dat we weer een nieuw warehouse hebben gerealiseerd, puur om de producten van onze klanten veilig en verantwoord op te kunnen slaan. We bieden onze klanten op onze nieuwste locatie de mogelijkheid om hun medicijnen op zes verschillende temperaturen op te slaan. Van minus tachtig graden Celsius tot plus 20.”

De drie deuren rechts van het gebouw markeren de uitbouw van de werkplaats.
Meerdere merken in het wagenpark.

Wagenpark elektrificeert

VTS beschikt over 200 trekkende eenheden waarvan driekwart wordt ingezet op internationale routes. Nog eens vijftig meest kleinere voertuigen, denk dan aan bakwagens en bestelauto’s, altijd voorzien van een geconditioneerde laadruimte, verzorgen de distributie in Nederland en België. “Daarbij moeten we regelmatig de stad in, daar bevinden zich toch de meeste ziekenhuizen”, legt Hermens uit. Er rijden ook trailers op binnenlandse bestemmingen. Daarvan zegt Hermens er nu twee in gebruik te hebben die zijn uitgerust met een energie-as. “De elektriciteit die met de traileras wordt opgewekt, gebruiken we om de koelmachine aan te drijven. We willen hier ervaring mee opdoen en bekijken in hoeverre deze manier van motorloos koelen en verwarmen in de praktijk haalbaar is.” Hermens zegt dat VTS daarnaast nog een tweetal elektrische Volvo-trucks heeft aangeschaft. “Die hebben een bereik van 350 kilometer, dus we moeten nog even het juiste werk bij deze trekkers zoeken. Daarom willen we zo snel mogelijk de nodige ervaring opdoen met elektrisch rijden, zodat we een beeld krijgen. Al ons last mile werk is binnenstedelijk, dus krijgen we over drie jaar met de eerste zero-emissiezones te maken. Ook bij onze bestelauto’s is het moment daar om in de praktijk uit te vinden wat een elektrische variant doet qua actieradius waarvan de laadruimte geconditioneerd wordt.”

Tegenover de werkplaats realiseerde VTS onlangs een compleet nieuw warehouse.

Stroom

Hermens legt uit dat VTS al die nieuwe gebouwen royaal van zonnepanelen voorziet. “Daardoor leveren we al een fors vermogen terug, zo goed als elke dag”, legt hij uit. “Toch wordt het nog veel meer en zullen we in de toekomst investeren in een thuisbatterij zoals dat nu heet. Maar het type batterij dat wij zoeken is er nog niet. “Zo loopt ook VTS Boxmeer tegen de praktijk aan, alle positieve ambitie ten spijt. “Elektrische trucks worden straks zeker in voldoende mate leverbaar, en de prijs zal ook nog wel zakken. Maar er is te weinig stroom voor handen om al die elektrische voertuigen te kunnen opladen. En dan heb ik het alleen nog over binnenlands vervoer, want buitenlands vervoer elektrificeren, dat is voorlopig nog helemaal niet aan de orde.”

Hermens zegt dat VTS nog zestig trucks en trailers in bestelling heeft staan. “Als gevolg van levertijden komen die niet precies wanneer we dat gehoopt hadden, maar inderdaad investeren we niet alleen in gebouwen, maar ook in materieel.” VTS Boxmeer rijdt voornamelijk met de merken Scania en Volvo, daarnaast met DAF, terwijl in het bestelautosegment MAN en Mercedes-Benz vertegenwoordigd zijn. Hermens legt uit dat in Boxmeer alle koelmachines van de circa 200 trailers en opbouwen, aan de stekker worden gelegd, zodat de dieselmotor ‘uit’ blijft. “We willen graag verder op dit pad. Die eerste twee elektrische trucks opladen, dat zal wel lukken, maar eer we de gehele binnenlandse vloot hebben geëlektrificeerd, zijn we toch echt wat verder in de tijd.” Hermens zegt dat het niet volstaat dat daadwerkelijk alle voertuigen voor binnenlands vervoer in Boxmeer kunnen worden opgeladen. “Wanneer ik naar de planning kijk, wordt vol-elektrisch vervoer voor ons interessant wanneer we met een actieradius van 600 kilometer kunnen gaan werken.”

Charles Hermens is bij VTS Boxmeer teammanager truckdrivers en fleet.

Werkplaats

Onlangs werd de werkplaats van het bedrijf uitgebreid. Dit was het gevolg van een afscheid van een dienstverlener die voor VTS onder andere de apk verzorgde. “We besloten op bestaand terrein de werkplaats met drie poorten uit te breiden. Daarvan springt een nieuwe apk-straat het meest in het oog. Maar we hebben ook een nieuw type put geïnstalleerd die we gebruiken om onderbouw-koelmachines van bakwagen- aanhangwagencombinaties te kunnen servicen. Nu we enige tijd operationeel zijn kan ik wel zeggen dat dit een goede zet is geweest”, zegt Hermens. “We zijn flexibeler met de planning geworden en dat is puur een winstpunt. Ook alle tachograafzaken aan onze voertuigen doen we zelf. We hebben er de juist gecertificeerde monteurs voor. Voorheen konden we bij onze dienstverlener alleen op maandag keuren, nu kan het natuurlijk elke dag. De aparte straat voor de koelmachines wordt gebruikt door een externe monteur van de koelmachine-leverancier, die komt wanneer dat nodig is. Dankzij de nieuwe put kan hij nu efficiënt zijn werk doen. Maximaal werkt hij vijf dagen in de week bij ons. Naast het verhelpen van storingen, wordt er ook preventief gewerkt, medicijnen zijn nu eenmaal een hoogwaardig goed waarbij temperatuurschommelingen uit den boze zijn, ook tijdens het transport.” VTS schafte de benodigde equipment aan bij VLT en kocht daarnaast een Texa diagnose-computer alsmede de diagnose-apparatuur van Volvo. Benodigde onderdelen komen onder andere van BAS Trucks, Scania, Wijlhuizen en TTO.

CO2-reductie

Hermens zegt tot slot dat hij graag zou zien, nu elektrificatie van internationaal wegvervoer nog een stap te ver is, dat Brussel de LZV en ook de Super Eco Combi, waarbij twee trailers tot één geheel worden gekoppeld, grootschalig zou gaan toelaten op Europese wegen. “Daarmee bereik je met bestaand materieel een grote uitstootreductie en je draagt ook nog bij aan bestrijding van het chauffeurstekort.”


‘Behalve een nieuwe apk-straat hebben we ook een nieuw type put geïnstalleerd die we gebruiken om onderbouw-koelmachines van bakwagen- aanhangwagencombinaties te kunnen servicen’


VLT werd uitverkoren om de werkplaats van de juiste equipment te voorzien, zoals een complete remmenbank.
Een compleet span kan moeiteloos naar binnen.
In een naastgelegen hal is een put gemaakt om onderbouw-koelmachines zoals we die zien op bakwagen-aanhangwagencombi’s te kunnen servicen.

Foto boven: Monteurs Niek Sommers (l) en Michael Tieland In de werkplaats van VTS Boxmeer.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3408 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.