‘Mijn mensen dragen het bedrijf’

Hij had als werkplaatschef en later als vestigingsmanager van Volvo-dealer BAS al wel eerder een werkplaats gerund, maar toen hij na de overname van een truck- en trailerservicebedrijf in 2018 eigen baas werd, heeft Bram Vissers toch de hulp ingeroepen van het Opleidings- en Ontwikke­­lings­fonds Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf (OOMT) om in samenspraak met zijn team over de toekomst na te denken en om richting te kunnen geven aan het personeelsbeleid.

Er komt ook nogal wat op de autobranche af, dezer dagen. Uit zijn ervaring bij Volvo-dealer BAS wist Bram Vissers dat bij de dealer alles geregeld is: personeelsbeleid, trainingen en opleidingen, onderdelen… “Als eigenaar van een universele garage, voor alle merken, voor grote en kleine klanten, heb je dat allemaal niet. Toch wilde ik een garage die het niveau van de dealer haalt en dan kun je wel wat hulp gebruiken.”

Engagement

Wat daarbij meespeelt, is dat Bram Vissers niet voor niets terug is gegaan naar de regio waar hij vandaan komt. Hij maakt bewust deel uit van de gemeenschap, zit onder meer in een commissie voor laaggeletterdheid en wil met zijn bedrijf ook mensen helpen met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Of ik iemand aanneem met een afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld voor de truck­wash, wat wel is gebeurd, kan ik niet alleen beslissen. Wil ik dat dat werkt, dan zal ik iedereen in het bedrijf mee moeten krijgen, want ik kan er niet de hele dag naast blijven staan. Naar aanleiding van dat soort dingen kwam OOMT in beeld. Met een paar mensen uit het bedrijf hebben we toen met adviseur Leendert Verweij een hele ochtend bij elkaar gezeten en geïnventariseerd met welke ontwikkelingen we te maken krijgen.”

Actiepunten

“Daar is onder meer uitgekomen dat we maandelijks met alle medewerkers bij elkaar zitten om te bespreken wat er speelt in de werkplaats. Een ander punt is het delen van informatie. Als iemand op cursus is geweest, wil ik dat die kennis gedeeld wordt binnen het bedrijf, zodat het niet van één persoon afhangt. Dat doen we nu, bijvoorbeeld even in een pauze, of bij een bak koffie: iemand laten vertellen over een cursus, training, beursbezoek of wat dan ook. Niet pas na drie weken, want dan ben je het meeste alweer vergeten, maar dezelfde dag, of de volgende dag, al is het maar een kwartier even samen zitten.”

inmotiQs

Leendert Verweij is adviseur werkgeverschap van OOMT. Hij ontwikkelde speciaal voor inmotiQs een workshop die de organisatie helptBram Vissers (43) was al vroeg in bedrijfswagens geïnteresseerd. Hij volgde een chauffeursopleiding, maar zag al gauw in dat een leven als vrachtwagenchauffeur niets voor hem was.een toekomstbeeld te bepalen.

Vervolgens deed hij de opleiding tot vrachtwagenmonteur en werkte acht jaar bij een truckgarage in Milsbeek. Vanuit zijn wens om het technische met het commerciële te combineren besloot hij die baan op te zeggen en verder te gaan studeren aan de IVA in Driebergen. Vandaar kwam hij terecht bij Volvo-dealer BAS. Bij een grote klant van BAS, met 260 objecten, zette hij intern een hele werkplaats op, met vijf monteurs, voor al het getrokken materiaal. Vervolgens was hij nog twaalf en een half jaar vestigingsmanager van de BAS-vestiging in Veldhoven, met 25 monteurs, toen hij op een nacht begin 2018 wakker werd en wist: hij zou het truck- en trailerservicebedrijf van Fons Rutten in Heijen overnemen. Na enig nadenken – hij was nog helemaal niet van plan zijn bedrijf te verkopen – stemde Fons Rutten in met de overname en op 1 september 2018 had Bram Vissers zijn eigen, universele garage voor onderhoud aan trucks, trailers en campers, inclusief truckwashplaats, nota bene in de regio waar hij vandaan komt. De naam veranderde hij in inmotiQs. Sinds de overname is de omzet van het bedrijf gegroeid van 1 miljoen euro in 2018 tot 1,6 miljoen in 2020. Er werken in totaal 22 mensen, van wie 8 monteurs.

Uit één van de werkvormen tijdens de workshop met adviseur Leendert Verweij kwam ook naar voren dat monteurs het niet altijd met elkaar eens zijn. “Het ging bijvoorbeeld over de verwachtingen ten aanzien van elektrische trucks in de werkplaats. Wanneer begint dat werk echt serieus te worden: binnen nu en vijf jaar, of pas over dertig jaar? Als het nog dertig jaar duurt, hoeven we nu geen actie te ondernemen, anders wel. Daar waren de meningen over verdeeld. Leendert heeft die twee kampen tegenover elkaar gezet en ze gevraagd hun stellingname te beargumenteren. Het gaat er niet om wie er gelijk heeft, maar om te zien waarom iemand een bepaalde mening heeft. Dan blijkt dat er vaak best een middenweg te vinden is, als je er maar over praat. Op zo’n manier een meningsverschil oplossen, is heel waardevol, omdat je daardoor iedereen binnen het bedrijf mee krijgt.”


Bram Vissers: ‘Je moet hier alleen maar komen werken als je het leuk vindt.’


“Dat medewerkers gehoord worden, geeft ze het gevoel bij de organisatie te horen, deel uit te maken van het bedrijf. Het geeft ze het gevoel: mijn werk is belangrijk. Door het commitment dat je krijgt, hoef ik hier ook nooit te vragen of iemand wil overwerken. Als het druk is, komen ze vanzelf, of ze beginnen wat eerder.”

Vervolg

Niet alle geïnventariseerde ontwikkelingen zijn voorzien van concrete actiepunten. Vandaar dat er wat Bram Vissers betreft zeker een vervolg komt op de workshop met adviseur Leendert Verweij. “We zitten nu in het vierde kwartaal, dat is traditioneel een heel drukke periode voor ons. We gaan wel binnenkort een nieuwe afspraak plannen met Leendert, maar die zal dan toch pas volgend jaar plaatsvinden. Een kleine herhaling van wat er de eerste keer besproken is, is daarbij ook wel raadzaam. Het is ook goed om te zien of het werkt wat we na de eerste bijeenkomst hebben afgesproken. Ook in de tweede bijeenkomst zal het voornamelijk gaan over hoe wij als bedrijf naar de toekomst kijken, maar misschien dat er ook wel andere issues naar voren komen.”

Na de overname in 2018 is er wel het een en ander veranderd in het bedrijf. Inmiddels heeft Bram Vissers een groep mensen om zich heen verzameld die, zoals hij zelf zegt, het bedrijf kunnen dragen. “Nogmaals, ik kan niet overal tegelijk zijn. Ik moet ook van mijn mensen op aan kunnen. Andersom werkt het natuurlijk ook: als je hier tien of elf uur per dag in het bedrijf werkt, is het wel prettig als je plezier hebt in je werk. Ook voor het thuisfront is het belangrijk wanneer iemand met goede zin thuiskomt van zijn werk. Je ziet in zoveel organisaties mensen alleen voor het geld werken. Ik vind dat zo zonde. Die mensen wil ik liever niet in mijn bedrijf hebben. Iedereen die ik hier aangenomen heb, heb ik ook gezegd: ‘Je moet hier alleen maar komen werken als je het leuk vindt.’ Ik begin ook nooit over het salaris. Ik laat ze altijd eerst een dag of een halve dag meelopen. Dan kunnen ze kijken of het iets voor ze is. Als ze het werk leuk vinden, komen we er wat het salaris betreft ook wel uit, daar ben ik van overtuigd.”

De adviseur

Leendert Verweij is adviseur werkgeverschap van OOMT. Hij ontwikkelde speciaal voor inmotiQs een workshop die de organisatie helpt een toekomstbeeld te bepalen.

“Normaal hebben wij voor dit soort adviesgesprekken een vast format voor een 1-op-1 gesprek met de ondernemer, maar Bram Vissers wil zijn mensen nadrukkelijk bij dat proces betrekken. In de workshop met een afvaardiging van zijn team heb ik een aantal verschillende werkvormen toegepast om een beeld te krijgen van wat er de komende tijd op het bedrijf afkomt. Die trends en ontwikkelingen hebben we vervolgens ingedeeld in vier categorieën: mensen, techniek, milieu en economie. Eén ontwikkeling is de uitdaging waarvoor het bedrijf staat om nu en in de toekomst de goede mensen te vinden en te behouden. Een andere uitkomst is hoe om te gaan met klanten die steeds veeleisender worden. Het inventariseren van de trends is één ding, uiteindelijk moet daar ook uitvoering aan gegeven worden. Een eerste actiepunt kwam als vanzelf naar voren uit de reacties op een stelling die we aan het team hadden voorgelegd: ‘Bij inmotiQs zijn we met elkaar in gesprek over wat we kunnen verbeteren en hoe het beter kan.’ Bijna iedereen reageerde daar negatief op. Er is wel veel contact tussen de medewerkers, die ook alles tegen elkaar kunnen zeggen, maar er is geen structureel overleg, was de algemene mening. Bram kwam daarop zelf al met het voorstel om geregelder een overleg met het hele team in te plannen. Dat is maar één voorbeeld van een actiepunt. We hebben wel afgesproken dat we in de toekomst nog een keer bij elkaar komen om te bespreken wat Inmotiqs nog meer concreet kan doen om het personeel mee te nemen op weg naar de toekomst.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 543 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.