Visie op Onderdelen Truck & Trailer

Binnen Europa is Nederland een beetje een buitenbeentje als het gaat om de aftersales: wij kunnen daadwerkelijk zelf keuren. Het is een van de redenen dat we in ons land relatief veel transporteurs kennen met eigen werkplaatsen.

Binnen RAI Vereniging staat de aftersalestoekomst hoog op de agenda. In welke richting zal de bedrijfsvoertuigenaftersales zich komende jaren bewegen? De transitie naar elektrische aandrijving is zo’n factor die de sector bezighoudt. Anders dan in de personenwagensector zijn bedrijfsvoertuigen investeringsgoederen waarmee geld moet worden verdiend, gedurende een tijdspanne van vijf tot soms wel tien jaar.

Nooit eerder was die horizon zo onoverzichtelijk en lastig in te schatten. Het maken van keuzes is van alle tijden, maar speelt nu extra nadrukkelijk. Bovendien is het ideale plaatje per bedrijf verschillend. Binnensteden die onbereikbaar worden voor verbrandingsmotoren raken immers niet iedere transporteur. Voor RAI Vereniging en TLN reden om de vinger aan de pols te houden bij de leden. Dat gebeurt via een online enquête onder de noemer Visie op Onderdelen Truck & Trailer, waarna de bevindingen uitgebreid aan de markt zullen worden gerapporteerd.

In de enquête staat de aftersalesstrategie van vlooteigenaren centraal. Daarbij kan de samenstelling van het eigen wagenpark niet ontbreken, dat vormt de basis immers. Denk dan niet alleen aan het trekkend en getrokken materieel maar ook aan bijvoorbeeld meeneemheftrucks. Ook de aanwezigheid van eventuele servicecontracten is van groot belang, aangezien dat de keuzevrijheid voor de vlooteigenaar limiteert.

VERDIEPING

Vervolgens volgt de verdieping. Heb je een eigen werkplaats? Wat besteed je uit? Wat is de strategie als het gaat om de gebruikte onderdelen: kies je voor eerste montage, OEgelijkwaardig of imitatie? Met het oog op de energietransitie is de elektrische aandrijving een onderwerp dat niet mag blijven liggen. Zijn er al elektrische voertuigen in het eigen park aanwezig?

Achter het initiatief voor deze eerste Visie op Onderdelen Truck & Trailer schuilt een heel team aan betrokkenen, zoals Jeroen van de Braak, Eric-Jan van der Berg en Ton van Tilburg vanuit RAI Aftermarket. Ook Tom van Steijn, sectiemanager RAI CarrosserieNL en beleidsadviseur Ambro Smit van TLN maken zich er sterk voor. Het beoogde resultaat is een nulmeting die niet alleen de marktsituatie nu schetst, maar ook de verwachting anno 2022 voor de aftersalesstrategie richting 2030.

Meedoen?

LOBBYKRACHT

Die uitkomsten zijn van belang voor de genoemde betrokkenen. RAI Aftermarket vertegenwoordigt immers zelf een grote achterban van branchepartijen zoals de onderdelen- en equipmentleveranciers. Het aanhaken van TLN onderstreept dat het hier voor de transporteurs zelf ook informatie betreft die van groot strategisch belang is. Ten slotte zullen de branchevertegenwoordigers de uitkomsten als instrument gebruiken richting politiek en beleidsmakers.

Foto boven: Deelname aan de enquête is geheel anoniem en de resultaten zijn dan ook niet tot individuele bedrijven te herleiden

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 334 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.