‘Verandering op alle fronten’

Eerder dit jaar nam Andre Hietland het carrosseriebedrijf Jonker uit Apeldoorn over van Lauwrens Jonker. Hietland, al jaren actief in de truckwereld, zet de trends en uitdagingen in de branche op een rij.

Jonker is een familiebedrijf dat zich al jaren verzekerd weet van een aantal grote klanten, waarvan Technische Unie het meest in het oog springt. Voor de klasse van bakwagens tot 18 ton ontwikkelde Jonker destijds de Leanliner. Een carrosserie met een wat afbuigend dak waardoor er een wat lager kopschot ontstaat wat de aerodynamica ten goede komt. “Wat klanten vaak niet kunnen zien, is dat het dak aan de achterkant ook is aangepast. Dat is iets ingenomen waardoor voorkomen wordt dat tijdens de rit de bak een vacuüm achter zich aan trekt. Proeven bij DAF wezen uit dat met de Leanliner het verbruik van de truck met zes procent afneemt.”

Andre Hietland, directeur Jonker Carrosserie: “Meerdere trends om rekening mee te houden.”

Innovaties

Het is zeker niet de enige innovatie van Jonker. Het bedrijf zit met vijf collega-bedrijven verspreid over het land in de Scarabee-groep. Deze groep biedt een gegalvaniseerd subframe dat door handige montagestukken relatief eenvoudig gemonteerd kan worden op de chassis van alle nu gangbare truckmerken. “Dat scheelt bij de opbouw en klanten weten zeker dat ze een degelijke bodem hebben voor hun carrosserie. Dergelijke subframes kunnen betrekkelijk snel geleverd worden.”

Leveringen

Hietland signaleert meerdere trends in het carrosseriebedrijf die voor de nodige uitdagingen zorgen. “Grotendeels zijn we daar ook al mee bezig. Voor nu is het van belang dat we wekelijks de agenda vol krijgen op een gezonde manier. Dat lukt, maar we hebben net als alle andere stations in de keten te maken met leveringsproblemen. Er is voldoende aanbod, dus het lukt zeker om hier de tienkoppige bemanning aan het werk te houden, maar we hebben tijden gekend waarin het allemaal een stuk makkelijker ging.” Verder valt op dat de prijzen van in te kopen grondstoffen niet alleen stijgen, maar ook nog door onzekerheid omgeven zijn. “Dus dan bestel je wat je nodig hebt voor een opbouw, maar dan behoudt de leverancier zich het recht voor de prijs pas te noemen wanneer er geleverd wordt.”

Elektrificatie

Een andere trend is de elektrificatie van vrachtwagens. “Die gaat zich voornamelijk afspelen in het segment waarin wij veel werk hebben: bakwagens met twee, dan wel drie assen”, zegt Hietland. “We hebben al eerste ervaringen opgedaan met het opbouwen van elektrische trucks. Daarvoor zijn we ook op cursus geweest bij een van de importeurs. We werken hierbij ook samen met de dichtstbijzijnde dealers, want om aan een elektrische truck te werken, moet het elektrische systeem nu eenmaal door een bevoegde vertegenwoordiger van het merk in- of uitgeschakeld worden. Het leidt geen twijfel dat het aantal op te bouwen elektrische trucks in de nabije toekomst zal toenemen. Wij zijn er in elk geval klaar voor.”

Dubbele laadvloer bestaande uit twee delen.

Een ander punt is de komst van VECTO-certificering, waarbij naast het trekkende voertuig, er ook een certificaat komt met betrekking tot de CO2-uitstoot voor de opbouw of trailer. “We weten nog niet precies welke kant dat op gaat. We moeten nu in het lichte segment het frontaal oppervlak van het voertuig invullen, dus inclusief het kopschot van de opbouw. Maar nergens staat wat het brengt wanneer je een dakspoiler op de cabine bouwt, wat we in principe natuurlijk altijd doen.” Hietland vraagt zich verder af hoe het zit met de levensduur van elektrische trucks en de batterijen of dat de elektrische truck juist heel lang meegaat. “Zou het nog nodig zijn om bakken over te zetten, zoals we nu al jaren voor veel klanten doen? De toekomst zal leren wat de technische levensduur van een elektrische truck is.”

B-rijbewijs

In het licht van elektrificatie speelt volgens Hietland het vraagstuk van het maximum toegestane totaalgewicht van een elektrisch voertuig dat met een B-rijbewijs gereden mag worden. “Dat is een marktsegment waarin wij best veel doen. De regels zouden verruimd worden ten gunste van elektrische voertuigen, die een hoger leeggewicht hebben dan diesels. Echter, om toch die transitie op gang te brengen, zouden zulke voertuigen ook met een wat hoger GVW toch nog met een B-rijbewijs gereden mogen worden.” Hietland zou een maximum van 5,5 ton ideaal vinden. “In dit segment komt al snel overbelading voor van chassis-cabines. Dat kun je zo mooi ondervangen en tegelijkertijd de energietransitie ondersteunen.”

Subframe geschikt voorSubframe geschikt voor elk truckmerk. elk truckmerk.

E-commerce

Dat e-commerce als gevolg van de pandemie een flinke vlucht heeft genomen, merken ze ook bij Jonker Carrosserie. “Er rijden veel meer bestelauto’s en chassis-cabines rond. Wij merken dat, doordat we meer schades aan zulke voertuigen te herstellen krijgen. Dat heeft te maken met het toegenomen aantal stops per rit. Verder zien we dat de rijvaardigheid van deze en gene die ermee rijden wellicht nog wat beter kan.” Hietland verwacht dat e-commerce nog lang niet aan het einde van zijn groei zit.


Hietland pleit ervoor dat elektrische bestelwagens voor B-rijbewijsbezitters een maximum GVW krijgen van 5,5 ton om zo de energietransitie te helpen.


Jonker heeft inmiddels een vinding ontwikkeld, die de beladingsgraad van chassis-cabines flink ten goede kan komen. Voor een klant werden zes Mercedes Sprinters opgebouwd voorzien van een laadbak met wanden waarin een bevestigingssysteem zit waarin een tweede laadvloer eenvoudig gemonteerd kan worden. “Echter, die tweede laadvloer bestaat niet uit één geheel, maar uit twee delen van twee meter. Die delen zijn apart te bevestigen, dus hoeven niet altijd op dezelfde hoogte te zitten.” Hietland heeft inmiddels een vervolgorder hiervoor en is ervan overtuigd dat deze oplossing ook bij andere klanten zal leiden tot een hogere beladingsgraad en dus een efficiënter transport.

Schaalvergroting

Jonker Carrosserie maakt deel uit van een groep van zes min of meer soortgelijke carrosseriebedrijven die zijn verenigd in de Scarabee-groep. “We zien dat er sprake is van een zekere schaalvergroting bij sommige carrosseriebedrijven”, zegt Hietland. “Voor ons is dat voorlopig niet aan de orde. Hietland ziet dat er enerzijds schaalvergroting is in de carrosseriewereld en anderzijds een flink gebrek aan instroom van jonge krachten. “Dit is een algeheel probleem in de technische beroepen waar ook wij last van hebben. Het voordeel van oudere krachten is dat ze uitermate geroutineerd en deskundig zijn. Gelukkig kan ik nu een jongere inwerken, maar wanneer je landelijk kijkt, dan zie je bijvoorbeeld dat we nu voor de vijf meest noordelijke provincies van ons land welgeteld tien jongeren hebben die de opleiding doen voor carrosseriebouwer. En dan is het nog maar de vraag of ze in de branche blijven.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3303 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.