TÜV: ADAS-systemen vergen onderhoud

Bij de Duitse keuringsinstantie TÜV is onderzocht hoe assistentiesystemen zich houden wanneer die in de loop der tijd niet gecontroleerd worden. Gebleken is dat regelmatige kalibratie van ADAS, zeker wanneer aan het betreffende voertuig onderdelen worden vervangen, nodig is om verrassingen te voorkomen.

Zo’n onderzoek is volgens TÜV belangrijk, omdat het aantal assistentiesystemen in vrachtwagens de komende jaren zal exploderen. In een staatje laat TÜV zien dat er in 2020 61 miljoen voertuigen rondreden met zulke systemen. Maar binnen tien jaar loopt dit aantal op naar 371 miljoen. Een jaarlijkse toename van 24% wordt voorspeld. Logisch dus dat onderzocht wordt in hoeverre alles blijft werken gedurende meerdere jaren. De TÜV werkte bij dit onderzoek samen met het Britse Transport Research Laboratory.

Onderzocht werden lane keeping assist-systemen, waarbij de camera tegen de voorruit is geplakt. Loopt zo’n voorruit schade op, dan beperkt dat de nauwkeurigheid van het systeem. Bij omwisseling van een voorruit moet de camera opnieuw gekalibreerd worden. In het ergste geval houdt het systeem ermee op, zonder dat dit ergens wordt aangegeven. Dit kan nare verrassingen tot gevolg hebben, doordat met de komst van ADAS-systemen, chauffeurs hier in toenemende mate op vertrouwen, aldus de onderzoekers.

Dit is maar één voorbeeld, maar duidelijk is dat ADAS-systemen, bijvoorbeeld bij de apk, nog even gecheckt moeten worden op een deugdelijke werking, die daadwerkelijk aan de verkeersveiligheid bijdraagt.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2933 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *