Topcats investeert in de toekomst

In de strijd tegen emissies hebben de truckfabrikanten deze eeuw de traditionele uitlaat moeten uitbouwen tot een complete nabehandelingsfabriek. Een kostbare installatie die bij een storing te makkelijk een vervangingsadvies meekrijgt. Reinigen of revisie kost een fractie en is bovendien duurzamer door het behoud van het origineel. De juiste diagnose is allesbepalend.

Partnercontent

In Lelystad weten ze als geen ander hoe belangrijk een juiste diagnose is. Topcats-directeur Ramses Rens toont met enkele praktijkvoorbeelden hoe het mis kan gaan. Twee opengewerkte roetfilters staan naast elkaar. Identiek, ware het niet dat de kern alleen bij de linker zichtbaar is en schoon, zoals het hoort. De rechter steekt een vuistdikte uit de behuizing, eruit gedrukt door de opgevangen deeltjes. Met andere woorden, het filter zit zo vol dat de zogenoemde steen het zelf niet meer kwijt kan. “Dit kan er dus gebeuren als je de signalen negeert en blijft doorrijden”, benadrukt Rens. 

Duurzamer, goedkoper

Het reinigingsproces komt voor deze unit te laat, maar vervangen van de steen alleen door een nieuwe pakt beduidend goedkoper uit dan het volledige roetfilter te vervangen: “Het omhulsel verslijt je nooit en is kostbaar om te vervangen. Duurzamer is het om dit gewoon opnieuw te gebruiken. Duurzamer en goedkoper, het mes snijdt aan twee kanten.”

We zijn intussen doorgelopen naar een tweede exemplaar. “In de werkplaats wordt vaak de AdBlue-injector verwijderd en een conclusie getrokken op basis van de indruk die het filter vervolgens wekt. Alleen kun je zo niet voldoende in het Euro 6 uitlaatsysteem kijken.” Het voor ons liggende exemplaar is gestript en biedt daardoor vrij zicht op het spoor dat de aanhoudende, overmatige AdBlue-injecties hebben achtergelaten. “Verzadiging van het Euro 6 uitlaatsysteem zorgt voor een hoger brandstofverbruik en meer AdBlue-injecties dan nodig. Je hebt dus niet alleen een hogere kilometerkostprijs maar bovendien kunnen reparatiekosten toenemen. Een filterelement dat nog gereinigd had kunnen worden, is na (veel) te lang doorrijden toch echt schroot.”

Service-intervallen

Menig truckfabrikant heeft inmiddels de service-intervallen voor het emissiesystemen aangepast aan de praktijkervaringen. Welke intervallen realistisch zijn is in hoge mate afhankelijk van hoe de truck / bus wordt ingezet. Het klassieke onderscheid tussen stadsdistributie en internationaal transport ligt voor de hand. “Een interval van zes à zeven ton is realistisch op de lange baan, maar er zijn voldoende toepassingen denkbaar waar drie ton al veelgevraagd wordt. Het voertuig krijgt niet vaak in het dagelijks gebruik de kans zelf voor een volledige regeneratie te zorgen en dus moet dat extern gebeuren. Ook als dat wel gebeurt, komt er een moment dat het filter zijn oorspronkelijke functie niet meer optimaal kan vervullen.”

We staan inmiddels voor een loeizware en metershoge metalen deur. Wat een bankkluis lijkt is in feite een oven. Rens opent de deur van het compartiment waar de temperatuur normaliter tot zo’n 600 graden celsius oploopt. Erboven is nog een ruimte waar de temperatuur richting duizend graden gaat. “Dit is puur maatwerk en bouwkundig moesten er wel wat zaken voor geregeld worden. Die dikke pijp daarachter bijvoorbeeld is de gasleiding, nodig om de oven op de gewenste temperatuur te krijgen. Nu hebben we de capaciteit flink vergroot om de gestegen vraag voor te kunnen blijven.” Ook op andere vlakken zien we de groei van dit segment. “We hebben het pand van de buurman kunnen kopen 

complete nabehandelingsfabriek. Een kostbare installatie die bij een storing te makkelijk een vervangingsadvies meekrijgt. Reinigen of revisie kost een fractie en is bovendien duurzamer door het behoud van het origineel. De juiste diagnose is allesbepalend.

Voordelen
Origineel onderdeel blijft behouden
Duurzamer alternatief dan vervangen
Schoon houden van uitlaatnabehandelingssystemen voorkomt oplopend verbruik van diesel en AdBlue
Reinigen/revisie kan tegen een fractie van de kosten voor een nieuw systeem
Gereinigd systeem ligt al op voorraad dus wachttijd minimaal
200.000 km / 24 maanden garantie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *