Toekomstbestendige werkplaats Heisterkamp

Heisterkamp Truckservice heeft geïnvesteerd in een nieuwe werkplaats in Oldenzaal. In de ruim opgezette werkplaats wordt zowel het eigen materieel als dat van derden onderhouden, en daarbij ligt de focus op trucks, bussen en touringcars.

In de nieuwbouw is rekening gehouden met alle toekomstige ontwikkelingen waardoor ook voertuigen op aardgas, elektriciteit en zelfs waterstof in de toekomst onderhouden kunnen worden. Hiermee heeft Heisterkamp een investering gedaan in de toekomst. Heisterkamp is een begrip in Oldenzaal. Het transportbedrijf heeft dik 700 trekkende eenheden en het bedrijf heeft de beschikking over ruim 4000 eigen opleggers, die onderhouden worden in een aparte trailerwerkplaats. De opleggers worden verhuurd, en naast het transport heeft Heisterkamp ook een bloeiende afdeling gebruikte trucks, een afdeling traileronderhoud en een 24uurs-pechdienst. Ook is er een eigen schadeafdeling met spuiterij maar die is op een andere locatie gehuisvest. Gerrit Prins is directeur van de servicedivisie waar in totaal 90 medewerkers actief zijn. “Eigenlijk kunnen we alles in eigen huis uitvoeren, zelfs schades. Alleen de richtbank ontbreekt, maar verder zijn we self supporting. In onze nieuwe truckwerkplaats werken 25 mensen, een zelfde aantal als in onze aparte trailerwerkplaats. De anderen werken in onze serviceafdeling in het Duitse Travemünde op de Breakdown Service  en op de afdeling fleetservice.”

Acht meter hoog

De werkplaats van Heisterkamp groeide in de afgelopen jaren uit zijn jas en aanvankelijk werd een upgrading en uitbreiding van de bestaande werkplaats overwogen. Gerrit Prins: “Nieuwbouw bleek met het oog op de toekomst de beste optie te zijn. De oude werkplaats stond er al dertig jaar en in de loop van de tijd is er op het gebied van wet- en regelgeving veel veranderd. Denk alleen al aan milieuregels en arbo-gerelateerde zaken. Complete nieuwbouw was om die reden de beste optie”. 

De nieuwe werkplaats heeft acht straten van 32 meter lengte waardoor ook LZV-combinaties compleet naar binnen kunnen. Er is veel aandacht besteed aan de verlichting, en de lichtkoepels op het dak geven een mooi natuurlijk licht. Die lichtkoepels hebben echter een dubbele functie. “Om aan alle eisen te voldoen om ook LNG- en in de toekomst waterstof-trucks te kunnen servicen moest het dak minimaal acht meter hoog zijn. Bovendien worden er sensoren gemonteerd die de dakluiken en de deuren openzetten zodra ze aardgas of waterstof detecteren. Daardoor kan het gas op een veilige wijze ontsnappen.”

De Stertil-Koni SkyLift kent een hefvermogen van 25 ton.
In de werkplaats liggen twee VLT remmentestbanken. De op de foto zichtbare unit is tevens voorzien van een spelingsdetector met het oog op de aanstaande regelgeving per 2023.
Gerrit Prins, directeur servicedivisie Heisterkamp.

De riante receptiebalie vormt het zenuwcentrum van de nieuwe werkplaats en via een ruim en licht magazijn over twee verdiepingen beklimmen we het dak. Daar bevinden zich de zonnepanelen; deze zijn voor de eigen stroomvoorziening en drijven de aardwarmtepompen aan die het pand verwarmen en ’s zomers koelen. Het nieuwe pand is volledig toekomstbestendig gebouwd en voorbereid op alle brandstoffen en soorten van mobiliteit die de toekomst brengt. Zo is de werkplaats volledig CO2-neutraal door de installatie van een warmtepomp en zonnepanelen op het dak. “We hadden wel de mogelijkheid voor een gasaansluiting, maar hebben bewust gekozen voor volledig CO2-neutraal. Ook voor het opladen van elektrische voertuigen hebben we een zware krachtstroom-aansluiting. Verder is er veel aandacht besteed aan veilig werken. Bij de elektrische bussen wordt er bijvoorbeeld veel op het dak van de bus gewerkt. Daar zit veel techniek, en om die reden hebben we een rail gemonteerd waaraan de monteurs hun valbescherming kunnen vastmaken. Het is maar één van de zaken die de nieuwe mobiliteit met zich mee brengt en waar je misschien op het eerste gezicht niet aan denkt.” 

Autobussen zijn belangrijk voor de continuïteit van de werkplaats. Heisterkamp verricht niet alleen service en onderhoud aan touringcars, maar ook aan de 120 stads- en streekvervoer bussen van streekvervoerder Twents. Peter Nijhuis, Bedrijfsleider Truckservice: “We zijn voor wat betreft de bussen en touringcars tevens servicepartner van VDL en Van Hool. We onderhouden het complete voertuig, van de aandrijflijn tot de koffiemachine of het toilet aan boord.” Voor het werken aan de autobussen zijn er twee werkputten, die net als bij de werkputten voor de trucks onderling verbonden zijn. In dat middelste gedeelte is niet alleen de voorraad olie en vloeistoffen ondergebracht, maar ook een beperkt magazijn. Ook speciaal gereedschap vond hier een plek, centraal en altijd bij de hand.

25 tons hefbrug

Het pand werd gebouwd door aannemer Niehof uit Latrop en de inrichting werd zo veel mogelijk zelf gedaan, met ondersteuning van Teunis Industrietechniek uit Rijssen. Verder zijn er van Stertil Koni een 25 tons Skylift hefbrug en een Diamondlift hefcilinderinstallatie aangebracht. Zowel de brug als de stempels worden met name gebruikt voor de autobussen en touringcars. Met de in gebruikname van nieuwe werkplaats ontstond er in de voormalige werkplaats ruimte voor allerlei andere zaken. Met de nieuwe werkplaats zet Heisterkamp een stap naar een duurzame toekomst, want hoewel het wagenpark nu nog volledig uit diesels bestaat zal dat in de toekomst veranderen. Hiermee beoogt het inmiddels 100 jaar jonge bedrijf met 1500 medewerkers de richting aan te geven voor de volgende 100 jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *