Sterk als een olifant

GTO Maastricht levert en biedt service aan alle merken truckbanden, met Giti sinds 2017 als huismerk. In vergelijking tot de andere merken blinkt Giti uit in een prima kilometer-prijsverhouding. Daarnaast heeft het merk geen last van uitval. In de woorden van medewerker Jeffrey Didden: “Niet weinig, gewoon geen uitval, inrijdingen daargelaten.”

Partnercontent

De slijtvastheid is een ander sterk punt van Giti. Jeffrey Didden: “De band slijt heel gelijkmatig af, heeft een mooie, rechte slijtage.”

Vestigingsleider van GTO Maastricht Denis Klinkeberg zit al zijn leven lang in de truckbranche en spreekt uit jarenlange ervaring, ook met andere bandenmerken. “We hebben wel klanten die een voorkeur hebben voor een ander merk. Als proef zetten we dan wel eens een of twee voertuigen op Giti, zodat ze zelf het verschil kunnen ervaren. Het duurt natuurlijk even een jaar voordat je goed kunt vergelijken, maar vervolgens zijn ze vrij gemakkelijk te overtuigen van de voordelen van Giti als we ze confronteren met de prestaties.”

“Het hangt natuurlijk sterk af waar ze die band voor gebruiken. In het grondverzet bijvoorbeeld maak je relatief weinig kilometers, maar heb je op ruw terrein vaker te maken met inrijdingen door puin en losse stenen. Het heeft dan geen nut om daar hele dure banden voor te gebruiken. Je bent dan beter af met een sterkere band als Giti. Voor het grovere werk heeft Giti ook speciale banden, zoals de GAM851, die beter bestand zijn tegen inrijdingen en die het prima doen op bouwplaatsen bijvoorbeeld.”

GTO Maastricht
GTO Maastricht is onderdeel van de Loven Groep, die zijn oorsprong vindt in de smederij die Leo Loven in 1920 oprichtte in Heerlen. Loven is sinds 1951 dealer van DAF Trucks en opende in 1963 daarnaast een Groothandel in Truck Onderdelen (GTO). GTO Maastricht werd in 2012 opgericht. Het bedrijf is gespecialiseerd in bandenservice en -verkoop. Het beschikt daarvoor over twee mobiele bandenservicewagens. Gevestigd aan de Punterweg 8 in Maastricht is GTO Maastricht tevens het adres voor alle andere producten en diensten van Loven.

Beschikbaarheid

De bandenbranche kampt al enige tijd met verstoringen in de distributieketen, reden waarom GTO Maastricht zijn voorraden de afgelopen maanden aanzienlijk heeft uitgebreid. Jeffrey Didden: “Het is in de hele bandenbranche een drama. In het begin deden we kleine partijen, maar intussen hebben we wel zo’n vijfhonderd banden op voorraad staan. Als je je klanten uitgebreid adviseert, zoals wij doen, wil je vervolgens geen nee hoeven verkopen.”

“En nu de prijzen voor grondstoffen, energie en transport almaar stijgen, is het voor onze klanten nu nog aantrekkelijker om over te stappen op een band met een betere kilometerkostprijs. Het helpt daarbij dat wij altijd naar de klant toegaan met onze bussen die volledig voor bandenservice zijn ingericht. We kunnen alles op locatie doen. De klant hoeft dus niet naar ons toe te komen rijden, er hoeft geen chauffeur mee, er komen geen dure uren op de tachograafkaart, het kost geen brandstof… Allemaal voordelen die wij onze klanten kunnen bieden.”

Omdat GTO Maastricht onderdeel is van de Loven Groep (zie kader) heeft GTO bijvoorbeeld in de regio Helmond een aantal serieuze wagenparken te onderhouden. Van de twee mobiele servicebussen is er één dan ook de helft van de werkweek gestationeerd in Helmond om daar de klanten van Loven te bedienen. Denis Klinkeberg: “We hebben in Maastricht onze eigen, universele werkplaats, waar we per jaar zo’n 1200 apk’s uitvoeren. We kunnen alle, daaruit voortvloeiende reparaties, inclusief de banden, zelf uitvoeren. Dat spaart voor de klant ook weer tijd en geld uit. Daarnaast bieden we 24 uursservice en bewerken we vanuit hier ook een deel van Duitsland en België. En voor klanten die onderweg bandenservice nodig hebben, zijn we aangesloten bij diverse Europese truckservicenetwerken.”

Duurzaamheid

Met de toenemende aandacht voor duurzaamheid wijst Jeffrey Didden erop dat ook de banden van Giti geschikt zijn voor herprofilering. “Ook daarvoor hebben we apparatuur in de bussen om dat ter plaatse te kunnen doen. Als zo’n band niet helemaal op is, kun je met herprofilering zo’n band nog een extra seizoen mee laten gaan, afhankelijk van het werk. Voor de klant betekent het toch dat hij de aanschaf van een nieuwe band nog even kan uitstellen.”

Foto boven: Vestigingsleider Denis Klinkeberg (links) en medewerker Jeffrey Didden bij de mobiele servicebus van GTO Maastricht: “We kunnen alles op locatie doen.”

Truck Tyre Partner is het bedrijf dat sinds 2009 bedrijfswagenbanden distribueert in de Benelux en meerdere bandenmerken voert: Giti en Kumho voor het premiumsegment en Jinyu en Goodride voor het budgetsegment.

Truck Tyre Partner, distributeur van Giti in de Benelux. www.trucktyrepartner.nl
Leveringen en service gaan via een netwerk van bandenspecialisten, verspreid door het land.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 554 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.