State of the art Truck- en Trailerservice voor Zijderlaan

Bij Transportonderneming Zijderlaan uit Stolwijk is aan het begin van dit jaar een nieuwe directie aangetreden en werd in maart een compleet nieuwe, opvallende werkplaats opgeleverd. Opvallend, vanwege de hoogte van elf meter. Over de constructie van het geheel is bijzonder goed nagedacht.

Kees Kortlever, chef werkplaats, kent inmiddels moeiteloos de weg in zijn nieuwe onderkomen. “We begonnen aan dit enorme project toen er nieuwe eisen werden gesteld aan de apk-keuring. Het bleek moeilijk te realiseren in de bestaande werkplaats. Voordat we met de bouw begonnen, zijn we op diverse andere locaties geweest ter inspiratie.” Het leidde tot een bijna energieneutraal gebouw met 552 zonnepanelen op het dak, een warmtepomp, een luchtbehandelingssysteem en vloerverwarming. Ook op de loodsen van het bedrijf liggen panelen, waardoor Zijderlaan grotendeels gebruik maakt van door henzelf opgewekte energie. Wat over is, kan vooralsnog worden teruggeleverd aan het net. De oude werkplaats had een oppervlakte van 800 vierkante meter, de nieuwe biedt 2000 vierkante meter werkruimte.

Kees Kortlever (m) in overleg met chauffeur en collega.

Kortlever en zijn team zijn op de toekomst voorbereid met dit pand. Dat betekent, met een aantal aanpassingen, ventilatiemogelijkheden bij het servicen van waterstoftrucks en veiligheidsvoorzieningen bij het werken met hoogspanning van batterij-elektrische trucks. Het bedrijf neemt deel aan een groot waterstofproject en volgt ontwikkelingen van batterij-elektrische trucks op de voet.

Nieuwe equipment

Maar dat is nog maar het begin. Die hoogte van elf meter van een deel van het nieuwe pand bedacht Kortlever, zodat hij binnen kiptrailers kan kiepen. “We hebben vaak buiten gerepareerd, maar dat hoeft nu niet meer.” Binnen zijn twee putten van veertig meter aangebracht en een put van 26 meter als onderdeel van de apk-teststraat, met een remmenbank en met spelingsdetectie. “Je hebt twee soorten werkplaatsen: met putten of met stempelhefbruggen. Wij kozen voor het eerste en bestelden putkrikken op maat van VLT die alle goed zijn voor twintig ton. Daarnaast hebben we ook nog vier mobiele hefkolommen besteld bij VLT, voor de broodnodige flexibiliteit”, legt Kortlever uit. “Daarmee kunnen we opleggers omhoog zetten.” Het luchtverversingssysteem kwam van Lutec en de remmenbank met lift werd ook door VLT geleverd. Bij de remmenbank zien we ook een nieuwe deeltjesteller. Brekupa zorgde voor de installatie van de olie- en luchtvoorziening. Onderdelen kan Kortlever in ruime mate kwijt. Onder de putten is nog een grote kelder gebouwd waar tal van onderdelen liggen opgeslagen. Ook staan daar de tanks voor oliën, vetten en afgewerkte vloeistoffen. Zijderlaan betrekt de onderdelen bij Wijlhuizen en DAF-dealer Blom.

Overzicht van het nieuwe onderkomen.
Remmenbank van VLT, op de voorgrond de deeltjesteller.

“We werken met een wagenpark van 500 kentekens, 220 trekkende en 280 getrokken eenheden”, legt Kortlever uit. De meeste trucks van Zijderlaan zijn van DAF, gevolgd door Scania, MAN en enkele Ginafs. Tijdens ons bezoek zijn de eerste drie van een serie van twintig nieuwe DAF-trucks van de nieuwste generatie gearriveerd. Aan de trailerkant gebruikt Zijderlaan voor het kiepwerk lichte trailers van Bulthuis en Stas, voor het schuifzeilwerk vertrouwt men op Krone en voor de bulktrailers op LAG. Voor de onderlossers kiezen ze voor Feldbinder en het bedrijf heeft enkele bandlossers rijden, geleverd door Van der Peet.

Servicebeurten en apk

Drie keer per jaar komt het materieel binnen. Twee keer voor een beurt en een keer voor de apk. De trucks rijden anderhalf miljoen kilometer voor ze vervangen worden. Wekelijks overlegt Kortlever met de planning van Zijderlaan over de servicebeurten die de week erop ingepland gaan worden. Aan de truckkant verkrijgt het team belangrijke informatie om het werk optimaal te kunnen verrichten. “Voor DAF hebben we twee DAVIE diagnose-computers. We kunnen ook de fabrieksgegevens bekijken, wat het bestellen van onderdelen een stuk vereenvoudigt. Voor MAN gebruiken we MAN-Cats en voor Scania de Texa-diagnose-apparatuur. Daarnaast gebruiken we de Wabco-computer voor de trailers en aanhangers.”

Kolommen voor het werk aan trailers.
De portaalputkrik is waar Zijderlaan de voorkeur aan geeft, 6 stuks maar liefst.

Het enige wat Zijderlaan niet zelf doet, is de service aan de banden. Het bedrijf heeft wel een plukje banden zelf op voorraad, maar de service wordt uitgevoerd door ABA Bandenservice, even verderop in de straat in Stolwijk. “We zijn min of meer buren, het komt altijd goed”, zegt Kortlever, die erop wijst dat ABA deel uitmaakt van het netwerk Truckbandenservice Nederland.

Kortlever bouwde met zijn collega’s een eigen bergingstruck die bij ongeplande stilstand meteen ingezet kan worden. “We hebben hem helemaal zelf opgebouwd en erop toegezien dat alles wat een chauffeur maar nodig kan hebben aan boord aanwezig is. Door een uitgekiende constructie kan de chauffeur, wanneer hij een andere truck afsleept, nooit in de problemen komen met de aslasten.” Daarnaast beschikt Kortlever over een volledig ingerichte servicebus om chauffeurs die onderweg zijn te hulp te schieten.

De eerste nieuwe DAF’s zijn gearriveerd.

Het gehele traject van plan tot bouw van de nieuwe Truck- en Trailerservice nam twee jaar in beslag. “In maart 2021 gingen de eerste palen in de grond, dus de aannemer heeft goed doorgewerkt. We zijn heel tevreden met het resultaat en we gaan met veel plezier aan de slag in ons nieuwe, state-of-the-art pand.”

Nieuwe directie

Directie v.l.n.r. : Leo Lokker, Sabine Zijderlaan en Tim Zijderlaan.

Begin dit jaar deed directeur Wim Zijderlaan een stap terug en werden zijn kinderen Sabine en Tim Zijderlaan aangesteld als directeur. Daarnaast hebben zij Leo Lokker aangetrokken voor de directie. “Anno 2022 zien we de logistieke markt in razend tempo om ons heen veranderen. Dit betekent dat we een interessante en spannende tijd tegemoet gaan, waar het milieu (duurzaamheid) een steeds belangrijker en groter aandachtspunt wordt, waar goed personeel steeds lastiger te vinden zal zijn, de aanwezigheid van benodigde grondstoffen niet langer vanzelfsprekend is en waar klanten meer van ons eisen en verwachten. Deze uitdagingen zien wij overigens niet als een gevaar, maar juist als een kans. Als gezond familiebedrijf, met een duidelijke strategische visie, kunnen we hierop zeker anticiperen”, zegt Sabine Zijderlaan. “We zullen wellicht keuzes moeten maken die we voorheen nooit hadden bedacht, zoals het rijden op alternatieve brandstoffen, vergaande automatisering doorvoeren in ons wagenpark en bij onze klanten en/of het aanbieden van transport door middel van meerdere modaliteiten. Een ding is zeker, we moeten alert blijven en (bij)sturen om de continuïteit van onze dienstverlening te kunnen waarborgen. Flexibel opereren binnen de dynamische logistieke markt, opvolgen van nieuwe wet- en regelgeving en zo nu en dan ook zeker inspelen op kansen of uitdagingen die bijdragen aan de verdere groei en professionaliteit van onze onderneming.”

Deelname HyTrucks

“Wij zetten ons actief in voor CO2-reductie en -compensatie en volgen de ontwikkelingen op de voet. Onze deelname aan HyTrucks is hier een voorbeeld van. HyTrucks is een van de grootste projecten in Europa voor de ontwikkeling van vrachtwagens op waterstof en de daarbij behorende infrastructuur. Het project zorgt voor verbetering van de luchtkwaliteit en een vermindering van de CO2-uitstoot van naar schatting meer dan 100.000 ton, het equivalent van 110 miljoen vrachtwagenkilometers”, legt Leo Lokker uit. 

Zelfs een richtbank voor trailers ontbreekt niet.
Eigen vinding: palen met elektra en perslucht.

“Na de introductie van HyTrucks in het voorjaar van 2020 en de bekendmaking van de ambitie om in 2025 minimaal 1000 vrachtwagens in Nederland, België en Duitsland op waterstof te laten rijden hebben steeds meer partijen te kennen gegeven aan te willen sluiten op dit initiatief en samen te willen werken aan vrachtvervoer op basis van waterstof.”

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3308 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.