Shell doet mee aan project Duitse waterstoftruck

In Duitsland doet Shell mee aan een project van de Zuid-Duitse truckbouwer Paul Nutzfahrzeuge. Dit is een bouwer van speciale en exceptionele voertuigen die nu een truck heeft gebouwd die elektriciteit betrekt uit waterstof. Op termijn streeft Shell naar 2500 waterstoftrucks en 50 tankstations in Duitsland. 

Daarbij maakt Paul gebruik van onderdelen van Mercedes, ZF en Toyota, dat de brandstofcel levert. Het gaat om een 15 tons chassis van een Mercedes Atego distributietruck met een transmissie en aanverwante onderdelen van ZF die beschikt over waterstoftanks van in totaal 30 kg, waarmee een actieradius van 500 kilometer mogelijk is. Het tanken duurt tien minuten tot een kwartier. Er worden in eerste instantie 25 van zulke trucks gebouwd. Vanaf 2023 verwachten betrokkenen dat er op grotere schaal geproduceerd kan worden.

Versnellen

Shell probeert de transitie naar nieuwe brandstoffen naar eigen zeggen te versnellen , ook met het oog op een voorziene sterke groei van het wegverkeer in Europa. “Daardoor bestaat het risico dat grenswaarden van uitstoot van stikstofoxide en andere vervuilende componenten worden overschreden, terwijl we de uitstoot van CO2 juist moeten reduceren”, aldus Shell, dat erbij zegt dat het ook actief is in Bio-LNG en batterij-elektrische techniek. Door dit initiatief met Paul Nutzfahrzeuge, wil Shell meewerken aan het oplossen van het kip-en-ei probleem dat speelt bij de verduurzaming van het wegtransport.   

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2976 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *