Scania is bezig om zijn dealernetwerk in de Benelux voor te bereiden op het onderhouden en repareren van geëlektrificeerde trucks en bussen.

Bij de certificering onderscheidt Scania drie soorten werkplaatsen:

  • EV-Basic: deze werkplaatsen mogen alleen de werkzaamheden uitvoeren aan de mechanische en 24 Volt-systemen, maar niet aan het hoogvoltagesysteem.
  • EV-Specialist: deze werkplaatsen mogen alles wat EV-Basic mag, plus het werken aan het hoogvoltagesysteem wanneer deze spanningsloos is verklaard.
  • EV-Battery: deze werkplaatsen mogen alles wat een EV-Specialist mag, plus het werken aan het hoogvoltagesysteem onder spanning, indien er specifieke procedures van de constructeur beschikbaar zijn.

De Scania-werkplaatsen in Torhout, Nijkerk, Tilburg en Eindhoven zijn EV-Basic gecertificeerd. Tegen het eind van het jaar zal dat voor alle werkplaatsen in Benelux het geval zijn. Daarnaast zijn elf werkplaatsen nu al gecertificeerd als EV-Specialist: in Amsterdam, Veghel, Utrecht, Oosterhout, Groningen, Waddinxveen, Arnhem en de Central Delivery Workshop in Zwolle. In België gaat het over de vestigingen Neder-Over-Heembeek, Wijnegem en Drongen. Doelstelling is om tegen begin 2023 nog zeven andere werkplaatsen te certificeren tot EV-Specialist. Dan start ook het proces voor de werkplaatsen die in aanmerking komen voor de hoogste certificatiegraad: EV-Battery.

Carrosseriebouw

Ook voor carrosseriebouwers organiseert Scania elektrificatietrainingen, 45 in getal in Nederland en België. Nico Van Hauwermeiren: “Scania neemt veiligheid zeer serieus, het is belangrijk dat ook carrosseriebouwers veilig kunnen werken aan een elektrisch of hybride voertuig van Scania en daar is deze elektrificatietraining een eerste initiatief in. In het najaar wordt deze training weer verder uitgebreid.”

Leveringsprogramma

Het leveringsprogramma van Scania omvat zowel batterij-elektrische voertuigen (BEV) als hybride (HEV) en plug-in hybride voertuigen (PHEV). Al deze voertuigen hebben een (deels) geëlektrificeerde aandrijflijn waarvoor speciale richtlijnen gelden voor de werkplaatsen. Scania verwacht dat tegen 2030 circa 50 procent van de geleverde voertuigen geëlektrificeerd zal zijn.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken
Recente Reacties