Rema Tip Top in nieuw Connects

Het partnership tussen de Arnhemse distributeur Wijlhuizen en het om de hoek gevestigde Rema Tip Top Nederland gaat al ver terug. De digitaliseringsslag die binnenskamers bij beide partijen wordt gevoerd bestendigt de samenwerking voor de toekomst.

Het is eind vorig jaar als productmanager Martijn Egbers (Wijlhuizen) overlegt met Rema Tip Top Nederland over de ontwikkelingen die achter de schermen plaatsvinden bij de distributeur. Het  bestaande portaal Connects ondergaat een grondige vernieuwingsslag en dat gaat in nauwe samenwerking met de verschillende leveranciers. Op dat moment is aan de andere kant van de tafel de boodschap niet anders: ook Rema Tip Top vernieuwde de gehele bestelomgeving met catalogi. Vervolgens moeten beide systemen nog met elkaar overweg kunnen.

“We nemen de data van Rema Tip Top één-op-één over in Connects”, vertelt Egbers. Waar je bij de meeste onderdelen een zoekproces begint met de voertuigidentificatie is dat voor dit specifieke productengamma niet vanzelfsprekend. Rema Tip Top concentreert zich op verbruiksmaterialen rond de bandreparatie en wielservicematerialen voor de verschillende markten, niet alleen transport dus. “Al met al een vierduizend artikelnummers”, vertelt Bernard van Walsem, directeur Rema Tip Top Nederland. “Dat is in vergelijking met de 167.000 van Wijlhuizen wel van een andere orde. Het optimaliseren van de catalogi neemt desondanks altijd meer tijd in beslag dan je zou willen. 

Productmanager Martijn Egbers, manager Marketing & Communicatie Rob Veltman, directeur Bernard van Walsem en salesmanager Ton Keijser (v.l.n.r.) bewonderen het nog deels in aanbouw zijnde nieuwe magazijn van Wijlhuizen.

Instructievideo’s

“Met onze eigen fotostudio zorgen we dat uiteindelijk van alle items goed en uniform beeldmateriaal beschikbaar is. Bovendien komen steeds meer instructievideo’s beschikbaar.” Als voorbeeld noemt Van Walsem de montage van de zogenoemde Rema Tip Top truck buitenband radiaal pleisters in combinatie met de Rema Tip Top liquid buffer, -speciaal cement en -innerlinersealer. Voor de producten ten behoeve van truckbandreparaties zijn er productinformaties, productfoto’s en instructievideo’s beschikbaar, waarmee de bandenmonteur een optimale bandreparatie kan uitvoeren. 

Omdat ook voor Rema Tip Top Nederland de digitale bestelomgevingen niet nieuw zijn, is er veel ervaring opgebouwd. “Bijvoorbeeld over de zoektermen die klanten gebruiken”, vertelt salesmanager Ton Keijser. “Het laatste dat je wilt is wanneer mensen iets niet kunnen vinden en dus maar concluderen dat het er niet is. Terwijl het gewoon anders in de catalogus staat. Synoniemen en andere benamingen zijn dus belangrijke informatie voor ons om de toegankelijkheid van de beschikbare producten zo hoog mogelijk te maken. Je kunt immers nog zo’n courant assortiment hebben, het moet wel te vinden zijn.”

Voorraadbeheer

Van genoemde kennis profiteert het nieuwe Connects door behalve de productdata ook de zoekstructuur over te nemen. “Dan doelen we op het zoeken met vrije trefwoorden, maar ook de selectie via de zogenoemde zoekboomstructuur met hoofd- en subcategorieën”, zegt Egbers. Voor Wijlhuizen en diens klanten is de content & data van de producten één kant van de medaille, de andere richt zich op logistieke zaken als wanneer heb ik het tegen welke kosten? “Voorraadbeheer en prijsstelling, het zit er allemaal in”, weet Egbers. “De G-Truck grossiers profiteren bijvoorbeeld van centrale inkoopcondities en dat zit allemaal in Connects verwerkt.” 

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 321 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.