Periodiek onderhoud voor de hele vloot


In de zestien jaar dat De Transportbrug actief is, maakte het bedrijf een gestage groei door. Begonnen met drie vrachtwagens, heeft het bedrijf nu 25 trucks en 50 trailers op de weg. Onderhoud doet het bedrijf grotendeels zelf.

Zoveel mogelijk zelf doen, is het credo van Marein en Erik van de Brug. Een voorbeeld. Onlangs werden vijf nieuwe Scania-trekkers aangeschaft. Die komen echter allesbehalve kant-en-klaar van de fabriek. Ze worden afgeleverd in een zwarte kleur en met veel fraai leer in het cabine-interieur. Bij De Transportbrug worden de trucks helemaal verder opgebouwd door de monteurs. Denk dan aan de verlichting, de compressor, extra verwarming, mogelijke hydrauliek en andere essentialia, om tot een echte truck voor De Transportbrug te komen.

Marein van de Brug rijdt zelf af en toe ook een rit.

De typerende kleuren van de trucks laat Van de Brug bij een specialistische spuiter aanbrengen. “Zo beschermen we ook onze tanktrailers. Op die manier ontstaat de uitstraling die bij ons past”, legt Marein van de Brug uit. “Dit leidt er weer toe dat we de afgelopen jaren een grote schare eigen fans hebben kunnen opbouwen waardoor we het leuk doen op de sociale media. Op die manier werken we op een creatieve manier aan onze bekendheid.”

Wasstraat

Behalve over een eigen werkplaats, beschikt het bedrijf ook over een eigen wasstraat. “Daar wordt voor het grootste deel door derden gebruik van gemaakt. En ook hier volgt weer uit dat we met die wasstraat tal van contacten leggen, mensen spreken, en af en toe een praatje maken. Daardoor ontstaan leuke momenten en daar hebben alle betrokkenen voordeel bij. De trucks die de wasstraat uit komen worden vaak op de foto gezet en dat wordt dan weer gedeeld. Zo is de wasstraat ook weer een ambassadeur voor ons bedrijf. Het is niet altijd makkelijk om personeel te vinden voor de wasstraat. Vanwege onze bekendheid, gaat ons dat prima af. Jongens die eerst komen wassen en die vervolgens interesse tonen in andere aspecten van het bedrijf. Op die manier hebben we al een mogelijke, jonge monteur in het vizier. We gaan zien wat het wordt.”

Truckdealers

Bedrijven zoals De Transportbrug, die actief zijn in het vloeistofvervoer, hebben vaak een eigen werkplaats. “We werken met hoogwaardige trailers waaraan, ook al is het geen ADR-vervoer, hoge eisen worden gesteld. Daar wil je zelf zoveel mogelijk grip op houden wat onderhoud en dergelijke betreft. We beschikken over een diagnosecomputer van Jaltest en daarmee lossen we veel problemen op. Zoveel, dat we eigenlijk alleen de apk hoeven uit te besteden, omdat we hier geen remmenbank hebben.”

Van de Brug bevindt zich op een bedrijventerrein in Nijkerk, waarbij Bakker Bedrijfswagens, Stern Trucks en Scania zich als het ware op loopafstand bevinden. “Logisch dat we met alle drie samenwerken. We houden het voorlopig op DAF en Scania, daarmee halen we de beste verbruikscijfers en de hoogste betrouwbaarheid.” Van de Brug zegt dat hij de afgelopen zestien jaar de vloot met een tot drie trucks per jaar kon uitbreiden.

Het onderhoud wordt periodiek uitgevoerd. “Onze trailers willen we drie keer per jaar in de werkplaats hebben. Eens per jaar zit hier een apk bij en een grote beurt. Bij de trucks volgen we zoveel mogelijk de fabrieksvoorschriften, maar we draaien de hand niet om voor los onderhoud tussendoor. We rijden minimaal 120.000 kilometer per jaar met een truck, afwisselend in binnen- en buitenland.” Van de Brug zegt dat hij onder buitenland de landen om ons heen verstaat, plus Denemarken, Frankrijk en een enkele keer Oostenrijk.

Bulthuis

Onderdelen betrekt de werkplaats voor negentig procent van Bulthuis. Het restant komt van de genoemde truckdealers om de hoek. “Bulthuis levert twee keer per dag en dat is een groot voordeel. Maar hun service gaat verder. Wij hebben in het westen van het land vrijwel permanent een zestal trailers staan. Op een gegeven moment moest bij slecht weer een van de trailers opgehaald worden. Een ruitenwisser ging stuk, en Bulthuis was in de buurt een rit aan het plannen. Dan gooien ze op het laatste moment nog een ruitenwisser in de laadbak, die ter plekke meteen gemonteerd kon worden. Een mooi voorbeeld van hoe een leverancier mee kan denken.”


“Een mooi voorbeeld van hoe een leverancier mee kan denken.”


Marein van de Brug gaat er verder prat op, dat er zoveel mogelijk met A-merken gewerkt wordt. “De banden komen zowel op de truck als op de trailer standaard van Michelin. Daar hebben we goede ervaringen mee. Laatst nog, een Scania die 485.000 kilometer uit zijn voorasbanden haalt. Dat zijn waarden waar we blij van worden.” Van de Brug rust de trailers uit met BPW-assen en er staan boordcomputers in de cabine van Add Secure, het voormalige Groeneveld. Brandstoffen en smeermiddelen komen van Shell en de vloot is verzekerd bij TVM. “Stuk voor stuk bedrijven waarvan ik de afgelopen jaren heb geleerd dat ze in moeilijke tijden, zoals vorig jaar, juist bereid zijn om een stapje harder te lopen voor hun klanten. Dat verdient beslist een compliment.” Van de Brug zegt dat hij die werkwijze ook in zijn eigen bedrijf graag ziet. “Gemotiveerd en deskundig personeel vinden is het moeilijkste. Wij slagen er redelijk goed in. Met Pinksteren was er voor iedereen een barbequepakket en iedereen heeft hier een zekere inspraak, omdat Erik en ik begrijpen dat processen vaak toch nog wat beter kunnen.”

Geen ADR

De Transportbrug rijdt voornamelijk oliën en vetten, waarbij het nooit gaat om gevaarlijke stoffen, maar bijvoorbeeld om halffabrikaten voor veevoer en technische industrie. Een kenmerk van De Transportbrug is dat de directie zelf ook af en toe rijdt. “Het is flink druk nu en om alles goed te laten verlopen, moet ik af en toe inspringen om ook enkele ritjes te maken. Voordelen zijn dat je weet wat er gebeurt in het bedrijf en dat je de klanten beter leert kennen.”

Marein van de Brug ziet natuurlijk hoe andere bedrijven, in andere sectoren, experimenteren met andere aandrijflijnen voor hun trucks. “Voor ons is dat nog niet aan de orde. In ons werk zijn we voorlopig aangewezen op diesel. We rijden geen vaste routes, dus kunnen we nog niet experimenteren met LNG of iets anders. Domweg omdat er nog onvoldoende tankstations zijn.”

Line-up voor het weekend.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 2932 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *