‘Pantograaf is optimaal voor de ruimte die we hebben’

Met bijna honderdtwintig eenheden runt chef werkplaats Lorenz Allertz een strak geplande werkplaats bij Transportbedrijf Tinie Manders in Geldrop. Toch maakte het team ruimte vrij in de agenda’s om de werkplaatsvloer open te breken en een ingebouwde pantograafhefbrug te installeren.

De keuze voor een ingebouw-de brug was niet vanzelfsprekend, vertelt Allertz. “Het is best een ingreep, zowel qua extra kosten als wat betreft de planning. Gelukkig konden we die goed opvangen via de naastgelegen werkplaatsruimte. De extra kosten en benodigde installatietijd moeten het wel waard zijn. Dit bleek gewoon de beste oplossing in ons geval.” 

Eveline Manders en haar broer Frank keken als directie behalve naar die kosten en installatietijd vooral ook naar de periode erna. De gekozen oplossing moest vooral veilig en duurzaam zijn in het gebruik. Als de rijplaten omhoogkomen beweegt eronder een tweede vloer mee om het ontstane gat te dichten zodat de technici veilig onder het voertuig kunnen bewegen. De rijplaten eindigen voor en achter in een afrijdbeveiliging. Daarnaast koos men voor de optionele verlichting en een krik tussen de rijbanen. 

Veiligheid boven alles

Dat veiligheid hier topprioriteit heeft, blijkt ook uit het feit dat Allertz geen anderen de brug laat bedienen, deze is met een sleutel beveiligd. “Het is een heel veilige hefoplossing, maar het is geen speelgoed. Zoals met alles, je moet wel weten wat je doet. Ik ben hier immers verantwoordelijk voor wat gebeurt in de werkplaats.”

Dat het een ASHDX pantograaf moest worden werd min of meer gedicteerd door de maatvoering van de werkplaats. Er zijn twee poorten met fysiek gescheiden werkplaatsen. Verrijdbare hefkolommen zijn dan al snel een hindernis en ook een traditionele vierkolommer zou meer ruimte om het voertuig vragen. Het pantograaf-principe geeft ten opzichte van de klassieke schaarhefbruggen optimale bewegingsvrijheid onder het voertuig. De pantograaf zou wat betreft de beschikbare hefhoogte zelfs op de vloer kunnen liggen. “Opbouw heb ik nooit een serieuze optie gevonden”, vertelt Allertz. “Dan ben je continu aan het op- en afstappen, na een dag ben je alleen daarvan al doodmoe.” Ook voor Manders was de keuze voor inbouw snel gemaakt: “Zo’n niveauverschil werkt risico’s op bedrijfsongevallen in de hand, dus als je die kunt vermijden dan graag!”

Het contact met leverancier Autec volgde uit een bezoek van Allertz aan de vakbeurs Autoprof te Gorinchem. “Ze hadden geen bedrijfswagenbruggen op de stand, want het was een vakbeurs die meer gericht was op personenwagens. Naderhand hebben we referenties bezocht en met de combinatie van onze wensen en de maten van de werkplaats was de keuze eigenlijk snel gemaakt.”

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 320 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.