Na overname Beneparts begint de jacht opnieuw

Tijdens het gesprek spreekt Gert van Helden meermaals zijn vertrouwen uit in de filosofie die Bronkhorst en de familie Wijlhuizen de afgelopen 25 jaar tot ontwikkeling hebben gebracht. “Dan doel ik op het concept van een distributeur/groothandel met een keten van G-Truck-grossiers om zich heen en diens loyale klantenkring van Top Truckers en Fleetmasters.”

Vlak voor Van Helden Nederland verruilde voor Indonesië had de toenmalige directeur/eigenaar van Diesel Technic Benelux net met die firma de omschakeling gemaakt van directe verkoop aan garagisten naar het model via wederverkopers. “We deden toen ruim tachtig procent rechtstreeks dus dat betekende nogal een omschakeling. Als je dan ziet wat Wijlhuizen in de tijd van mijn verblijf in Indonesië heeft opgebouwd met het model van distributie via groothandels en loyale verbonden formules, dan is dat een strategie waar ik me graag voor inzet.”

Het enthousiasme dat hij direct al tentoonspreidt wekt de indruk dat zijn nieuwe werkgever een bedrijf is dat ‘af’ is. Van Helden is echter ambitieus en er niet de man naar om op de winkel te passen. “In tegendeel zelfs! Jim heeft een zeer nadrukkelijk groeiplan voor ogen en dat zal zich zeker niet alleen buiten onze landsgrenzen afspelen.”

Stevige targets

Bronkhorst valt hem bij door te benadrukken dat de al niet malse groeicijfers van afgelopen jaren in de schaduw staan van de targets die zijn opvolger meekrijgt. “Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik als stip op de horizon heb om als groep de omzetgrens van honderd miljoen euro te bereiken. Ik vind dat streven inmiddels te bescheiden. Wil je de komende jaren kunnen blijven meedoen dan is schaalgrootte erg belangrijk. Met 120 miljoen euro omzet zit je Europees gezien in de middenmoot en kun je je prima handhaven. Voor de kleineren wordt het een stuk lastiger.”

Hij pakt er zijn nieuwe visitekaartje bij en wijst ter onderbouwing de divisies aan die hij als CEO aanstuurt. “Niet alleen voor Gert gelden die groeitar gets. Die gelden net zo goed voor zijn collega’s Peter Meeus bij Beneparts, Jurgen Wijnhofen bij Partsfactory en Frits Wernsen bij G-Truck Nederland. De potentie is er, zeker als we de onderlinge synergie optimaliseren. Kijk naar Beneparts. Zij krijgen nu vragen uit de markt naar de Top Truck-formule, wat voorheen niet gebeurde.”

Handen vrij

De nieuwe structuur is opgezet omdat het direct aansturen van de werkmaatschappijen Bronkhorst in de oude setting tijd kostte die hij eigenlijk wil kunnen inzetten voor het verder ontwikkelen van de formule. “De zoektocht naar verdere groei en uitbreidingen schiet daardoor tekort. Op deze manier krijg ik daar de handen weer voor vrij.” Die stap heeft ook elders in de organisatie gevolgevolgen. Gerrit Prins, in dienst bij Wijlhuizen sinds 1993, zal in het komende jaar een ‘completere’ taak krijgen. Hij zal de functie van CFO gaan bekleden, waarbij hij het financiële geweten van de vier bedrijven zal worden. “Bij interinternationale groei en ambities horen financieel goed onderbouwde plannen. Gerrit heeft bewezen binnen Wijlhuizen dat dit tot zijn specialiteiten behoort en wordt nu CFO van de groep”, verklaart Bronkhorst. Marnix Hoogerduijn zal als financial controller meer en meer de taken van Gerrit Prins binnen Wijlhuizen overnemen.

“Met 120 miljoen euro omzet zit je Europees gezien in de middenmoot en kun je je prima handhaven. Voor de kleineren wordt het een stuk lastiger”, zegt Jim Bronkhorst. Om dat te kunnen bereiken heeft hij de dagelijkse operatie van de divisies uit handen gegeven.

Het is niet alleen de personele bezetting van de groep die verandert. Het hoofdkantoor ondergaat komend jaar ook een nieuwe uitbreidingsronde. “We willen een optimale synergie bereiken tussen de verschil lende divisies”, legt Bronkhorst uit. “Dat betekent ook dat we de interne logistiek goed tegen het licht houden en verder gaan optimaliseren.”

De recente verbouwing van het magazijn was een eerste stap in de optimalisatieslag. “De doorge maakte groei was anders niet mogelijk geweest”, zegt Bronkhorst. “Sterker nog, we dachten dat de nieuwe opzet ruim genoeg bemeten zou zijn voor de komende jaren. We moeten dat veel sneller dan gedacht opschalen. Vergis je niet, ondertussen moet alles vlekkeloos doorgaan. Geen klant mag er hinder van ondervinden.”

ICT

Genoeg ambities dus en genoeg plannen. “Ik vergelijk het altijd met pokeren aan meerdere tafels tegelijk. Inmiddels zijn het er een stuk of zes geworden.” De groeiambities van de divisies, het optimaliseren van de logistiek, het jagen op internationale partners, er komen steeds meer pokertafels bij. ICT is ook zo’n tafel in de woor den van Bronkhorst. “Samen met Gert gaan we daar de komende tijd slagen maken. Gert heeft veel ervaring op dit vlak en kan zo’n traject prachtig voor ons begeleiden. Ook hier geldt weer dat synergie tussen divisies cruciaal is.

Wijlhuizen Connects kan door Beneparts prachtig worden uitgerold in België. De koppeling met het Driver-werkplaatspakket heeft de Top Truckers al veel gebracht, maar er kan meer uit gehaald worden. Dat vergt wel een verjongingsslag. ICT krijgt komende jaren een hoofdrol en is terecht daarmee een van die pokertafels.”

Dit artikel is ook te lezen in het februarinummer van Aftersales Truck.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 274 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Avatar