Olie-analyse bij onderhoud voorkomt veel ellende

Preventief onderhoud voorkomt stilstand, die oude wijsheid is genoegzaam bekend. In De Lier hechten ze bij Lievaart Expeditie zo sterk aan preventief onderhoud dat olie-analyse standaard is bij elke olieservicebeurt.

Lievaart Expeditie is al meer dan 25 jaar specialist op het gebied van transport van planten en bloemen naar Italië. De eigen werkplaats, actief onder de naam Lievo, verzorgt het onderhoud aan de ruim veertig eigen combinaties.

Partnercontent

Lievo-technici John Stok en Dennis Middendorp hebben ieder decennia ervaring in het vak en weten wat er telt. Ongeplande stilstand is onacceptabel en moet voorkomen worden. Door goed te kijken naar de olieservice-intervallen bijvoorbeeld. “We rijden eigenlijk nooit door tot het officiële verversingsinterval. Bij DAF ligt die bijvoorbeeld op twee ton, met ons gebruiksprofiel. We verversen echter al tussen de 150.000 en 170.000 km.”

TotalEnergies LubAnac dienstverlening

De Rubia Tir 8900 FE 10W-30 olie oogt op dat moment weliswaar nog schoon en zou zeker langer meekunnen. “Voertuigen worden intensief ingezet en komen twee keer per jaar binnen voor preventief en periodiek onderhoud. Het is dan efficiënter om niet te wachten tot de grens van een vervanging- of verversingsinterval bereikt is maar het direct mee te pakken.” Tijdens de olieservice wordt een kleine oliesample bewaard voor nadere analyse door TotalEnergies met de LubAnac dienstverlening.

Adviseur aftersales Tom Sonneveld verzamelt die samples bij Lievo en zorgt ervoor dat ze gemiddeld eens in de maand naar TotalEnergies gaan voor analyse. “We bouwen zo niet alleen een historie per voertuig op, maar zien het ook zodra er symptomen van slijtage opkomen. Aan de hand van eventuele metaaldeeltjes of sporen van koelvloeistof kun je de conditie van een motor prachtig in de gaten houden. Zo kunnen we tijdig ingrijpen en voorkomen we ergere problemen. Het laatste wat je wilt is dat slijtage uiteindelijk voor motorschade zorgt. Nog afgezien van de enorme schadepost van motorschade, is er het kostbare afslepen van het voertuig en natuurlijk vertraging voor de klant. Onacceptabel.”

Tom krijgt bijval van John en Dennis die al heel wat keren tijdig hebben kunnen ingrijpen door bijvoorbeeld vitale motoronderdelen te vervangen. “Zonder die analyses ben je te laat. Dan mis je de vroege signalen die we nu wel krijgen en kun je pas ingrijpen als het te laat is.”

Meer weten over de mogelijkheden die LubAnac biedt?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *