Nieuwe werkplaats Pultrum

Het besef dat ongeplande stilstand ‘zo ongelooflijk veel’ geld kost loopt als een rode draad door de strategie van Bertus Wichers, chef werkplaats bij Pultrum in Rijssen. Daartoe staat onder meer een splinternieuwe werkplaats tot zijn beschikking.

Preventief onderhoud en goed materiaal zijn twee begrippen die samen moeten zorgen voor een zo betrouwbaar mogelijk wagenpark. “Natuurlijk kun je niet elk incident voor zijn”, erkent Wichers. “Je kunt ze wel tot een minimum beperken, zo is mijn ervaring.” Bij Pultrum gaan de voertuigen relatief lang mee. De trekkers gaan tien tot twaalf jaar mee en halen daarbij kilometerstanden van bijna 1,2 miljoen.

Van de 86 auto’s is veruit het merendeel Zweeds: meestal Volvo, soms Scania. Daarnaast zijn er ook wel Mercedessen en een enkele DAF. “Behalve deze eigen auto’s zetten we naar behoefte ook charters in.” Diesel maakt nog de hoofdmoot uit, al zijn er ook twee hybride-Scania’s en een aantal LNG-Volvo’s.

De constructiewerkplaats is gescheiden van de onderhoudswerkplaats.

Elektrisch

Die energietransitie en de onzekerheid over welke oplossing wanneer gemeengoed wordt, speelt zeker een rol bij voertuigen die tien tot twaalf jaar meegaan en daarna nog een restwaarde vertegenwoordigen. “Diesel is niet van vandaag op morgen geschiedenis, maar we houden onze ogen wel open voor de nieuwe ontwikkelingen. Een elektrische terminaltrekker, dat heeft zin want die blijft toch op de basis. Hetzelfde geldt voor een elektrische kooi-aap, dat heeft echt toegevoegde waarde. Trekkers zijn complexere materie. Als je het mij vraagt: ik geloof wel in het vervangen van accupakketten of in het tanken van waterstof. Onderweg bijladen zie ik minder zitten.”

Omdat duurzaamheid in het dna van Pultrum gebakken zit, worden op verschillende vlakken steeds weer stappen gezet. Zo ligt het dak van de nieuwe werkplaats vol met zonnepanelen. “We leveren nu al volop terug aan de energiemaatschappij”, klinkt het tevreden. Ook op andere vlakken is duurzaamheid zichtbaar. “Voor mij is duurzaamheid ook zo lang mogelijk met het materiaal doen. Trailers zijn daarbij een prachtig voorbeeld. Sommige fabrikanten produceren goedkoop in de verwachting dat ze een relatief korte looptijd hebben en dat er dan gewoon een nieuwe wordt neergezet. Zo werken wij niet.”

Trailerbeleid

Pultrum heeft zo’n 250 trailers in het park, van met name Broshuis, Nooteboom, Krone en Pacton. Trailers worden door verschillende maatregelen lang dienstbaar gehouden. “Allereerst door te schooperen. Vervolgens reviseren we elke acht jaar. Als de opbouw van een huiftrailer versleten is, krijgt deze een tweede leven als open oplegger. Door goed onderhoud gaan ze dan rustig dertig jaar mee.”


‘Veelvuldig preventief
onderhoud voorkomt erger’


Dat reviseren doet Pultrum gewoon in eigen beheer. Tot voor de zomer betekende dat in de oude werkplaats dat regulier onderhoudswerk en revisiewerk in dezelfde ruimte gebeurden. Nu zijn het gescheiden afdelingen geworden, gescheiden door onder meer het tussenliggende magazijn. In dat magazijn ligt wat grijpvoorraad, maar vooral op het vlak van hydrauliek. “Onze leveranciers hebben het snel bij ons, dus om het zelf op voorraad te houden heeft niet altijd toegevoegde waarde. Het kost alleen maar geld.”

Over die leveranciers gesproken, Pultrum is loyaal en heeft veelal lange relaties met de leveranciers. “Neem Nijwa, onze Volvo-dealer. Beide bedrijven zijn ongeveer even oud, dus we gaan ver terug samen. Bovendien zijn het mooie en veilige producten, dat vinden we ook belangrijk. Voor de onderdelenvoorziening leunen we deels op het origineel, met Nijwa hebben we daar uitstekende afspraken over. Voor het universele stuk hebben we zowel G-Truck grossier Teunis uit het Wijlhuizen-netwerk als Bulthuis. Beide weten welke productlijnen we bij ze afnemen en ze zijn zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van onze voorraden. Voor revisie doen we zaken met Rekos.”

Foto boven: Bertus Wichers heeft als chef werkplaats bij Pultrum Rijssen een grote rol gespeeld in de totstandkoming van de werkplaats, met de nodige input van zijn toeleveranciers. “Met de mensen van Brekupa en VLT hebben we veelvuldig kunnen sparren over de optimale invulling van de werkplaats. Zonder dat op dat moment al handtekeningen stonden. Dat mag beloond worden door de order te gunnen.”

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 304 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *