Nieuwe apk-straat Bernaards Transport

Een universeel servicebedrijf dat al jaren in bedrijf is zou met enige afgunst kijken naar de jongste aanwinst van Bernaards Transport. Deze specialist in groupagevervoer naar Frankrijk investeerde in een apk-straat die helemaal klaar is voor de aanstaande eisen.

Partnercontent

Investeren in een twintig meter lange put, compleet met VLT- remmentestbank en spelingsdetector doe je weloverwogen. Het is immers geen geringe investering. Toch hoefde chef werkplaats Janno de Boer niet lang te aarzelen. “Onze vorige VLT-bank stamde nog uit 1995”, zegt hij intussen naar het vakkundig weggewerkte gat wijzend. De nieuwe put ligt in het midden van de ruime werkplaats, er rechts naast zijn twee oude putten volgens de toen gangbare normen neergelegd. “Die hebben we al eens aangepast om aan de Arbo-eisen te blijven voldoen.”

Behalve de bank op leeftijd en de putafmetingen speelde er nog de aanstaande plichten rondom een keurstraat. Voor de koplamptester is een vlakke vloer noodzakelijk, wat aanpassingen vroeg van de vloer bij Bernaards Transport. Een spelingsdetector ontbrak ook. “Al met al is het dan de keuze tussen investeren om toekomstbestendig te zijn of alsnog te gaan uitbesteden. Een middenweg is er niet. Uitbesteden vinden we geen optie.”

Het wagenpark telt 55 trekkende eenheden: tachtig procent DAF, de rest Scania. Getrokken materieel komt vooral van Schmitz. Elke zaterdag is het merendeel van de vloot terug op de basis in Halsteren. Het merendeel van de auto’s heeft een vaste chauffeur en die zaterdagen is het niet alleen een gezellig onderonsje, maar bovendien uitermate efficiënt om de puntjes nog even op de i te kunnen zetten. “Die flexibiliteit is voor ons een hoofdreden om zelf onderhoud en reparatie te doen. Zelfs kleine schades doen we zelf. We hebben een eigen spuiterij en gangbare schadedelen liggen gespoten op voorraad. De vloot moet er representatief bij staan.” Voor regulier onderhoud en keuringen staan de auto’s maximaal tweemaal per jaar binnen, op een looptijd van acht tot tien jaar. In de werkplaats zijn vier man actief, waarvan twee de apk-papieren hebben. Met de Texa-diagnoseapparatuur kunnen ze veel intern afhandelen, waar nodig is er een goede relatie met omliggende dealers. De VLT-liftbank bedienen ze met de optionele tablet. “Dat is ideaal, vanuit de cabine kun je alles regelen. Van het invoeren van de voertuiggegevens tot het feitelijke keuren zelf.”

De apk-straat is zo ingericht dat de drie-assige trailers precies goed uitkomen. Zodra de derde as in de remmenbank staat, is de voorste as op de spelingsdetector. En dan is er nog het nieuwe type Autec putkrik gemonteerd, waar je relatief makkelijk onderdoor kunt lopen. “Het zijn kleine dingen, maar efficiency zit hem in kleine details. Bij VLT snappen ze dat en begeleiden ze het proces van A tot Z.”

Voor meer achtergronden, foto’s en technische info: www.vltest.nl/AST2021-5

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 522 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *