Nieuw in een bestaand pand

Eerder dit najaar nam transportbedrijf Wezenberg, dat ook een trailerbedrijf heeft, een nieuwe werkplaats in gebruik. Een bestaand gebouw op het terrein in IJsselmuiden werd hiertoe compleet vernieuwd.

Dit gebouw heeft het transportbedrijf al sinds 2000. “We beseften dat we hier de ruimte hadden om de nieuwe werkplaats te realiseren. Die zou dan perfect aansluiten op ons nieuwe kantoorgebouw, dat we hier in IJsselmuiden in november 2018 betrokken”, zegt Lennart Otten. Om het gebouw aan de eisen van deze tijd te laten voldoen, moest er veel aan gebeuren. “Om te beginnen hebben we er een flink subframe tussen gebouwd. De bestaande spanten werden gestript en opnieuw verzinkt. Verder kwam er een professionele sprinklerinstallatie, kwamen er zonnepanelen, ledverlichting en moest gegraven worden om een apk-straat te realiseren, nog eens twee minder diepe putten en een stempelhefbrug zodat de monteurs op een ideale hoogte kunnen werken”, legt Otten uit.

Daarmee was Wezenberg er nog niet. Er kwam een heuse Rowit-spuitcabine waar ze met Valspar en Sikkens werken en een deel van het gebouw fungeert als wasstraat (met Steinbrückner installatie). Als neusje van de zalm kwam er een recirculair verwarmingssysteem waardoor er geen gas meer nodig is. “Daardoor is het in de zomer nooit te warm en in de winter nooit te koud”, aldus Rogier Verkley. Gewerkt wordt nog aan een nieuwe richtruimte. “De vloer daarvoor is al klaar, we moeten alleen nog beslissen over welke richtbank hier uiteindelijk komt te staan”, aldus Verkley en Otten.

Taken

In de nieuwe werkplaats gebeurt veel meer dan alleen het onderhoud aan het wagenpark van Wezenberg. Dat park omvat 160 trekkende eenheden, meest van het merk Scania, en nog eens 240 trailers. “Voor Wezenberg Trailers bouwen we hier trailers op maat voor de klanten. Het gaat hier om koeltrailers die volgens het polyester-staal-principe zijn gebouwd door de Krone-fabriek in Lübtheen, op de Lünebürgerheide ten oosten van Hamburg in het noorden van Duitsland,” aldus Wijnand Hartman, die in Nederland de verkoop van deze koeltrailers doet.

Nieuwe vloer met apk-straat. Voor de werkplaatsinrichting tekenden MahaExplora en Brekupa.

Wezenberg importeert deze trailers exclusief in Nederland. Het gaat op jaarbasis om enkele tientallen van zulke trailers, waarvoor Wezenberg een trouwe klantenkring heeft en die in veel gevallen ook al tot nieuwe klandizie heeft geleid. In de nieuwe werkplaats wordt in de meeste gevallen de gewenste koelmotor opgebouwd en komt er vaak een laadklep onder. Naast koeltrailers levert Wezenberg onder andere ook schuifzeilopleggers en containerchassis van Krone. Verder kan Wezenberg in de nieuwe ruimte op detailniveau de trailer naar wens opbouwen voor zijn klanten.

Een derde activiteit is het onderhoud van trucks en trailers voor derden. “Verreweg het meeste werk hier betreft onderhoud aan het eigen wagenpark en de opbouw van trailers. Maar voor een aantal klanten, meest hier uit de omgeving, doen we eveneens onderhoud”, verduidelijkt Otten. “Gemiddeld doen we nu drie apk’s per dag.”

Vooralsnog heeft Wezenberg voldoende personeel om de werkplaats draaiende te houden. “We werken nu met acht monteurs. Het is niet makkelijk om personeel te vinden, maar door ons actief in de regio te manifesteren, lukt het toch aardig”, leggen Otten en Verkley uit. “Daardoor hebben we er de laatste tijd jaarlijks gemiddeld één nieuwe monteur bij gekregen en dat is natuurlijk verdienstelijk. We werken samen met het Deltion-college in de regio. We zijn niet de enige, ook andere transportbedrijven doen dit.”

75 jaar
Het transportbedrijf van Wezenberg is actief in diverse disciplines. Meest in het oog springend is supermarktdistributie waarbij het bedrijf actief is vanuit IJsselmuiden, Zwolle en Nieuwegein. Verder is Wezenberg actief in groupagetransport van AGF-producten op de Benelux en Noord-Duitsland, losgestorte lading, op- en overslag en in multimodaal transport. De trucks zijn maximaal twee jaar oud en de opleggers niet ouder dan zeven jaar. Onlangs vierde het familiebedrijf zijn 75-jarig bestaan. Op dit moment wordt de directie van het bedrijf gevormd door Benny en Gert Wezenberg en Rogier Verkley.

Meer techniek

Verkley, Hartman en Otten signaleren dat het werk in de werkplaats verandert. “Enerzijds zie je meer noodzaak om met elektronica te werken om storingen, ook bij trailers, te vinden. Anderzijds zie je dat de meer voor de hand liggende handenarbeid echt niet verdwijnt. Integendeel zou ik willen zeggen, daar hebben we hier zeker behoefte aan.” Verkley: “Wat helpt wanneer we monteurs werven, is het aanbieden van scholing. Dat kan op allerlei gebied. Er zijn doorlopend veranderingen bij de tachograaf, bij remsystemen, ook van trailers, en natuurlijk de trucks zelf.” Verkley, Otten en Hartman zien het monteursberoep steeds veelzijdiger en technischer worden. Dat maakt het enerzijds nog aantrekkelijker, maar voor nieuwe kandidaten ook moeilijker. En dan is er nog de kwestie van alternatieve aandrijvingen.

Eigen bandenopslag.

Ook bij Wezenberg rijden trucks op LNG en onlangs hebben directie, enkele chauffeurs en monteurs kennis gemaakt met een vol-elektrische truck. “De LNG-trucks waar we mee rijden, hebben we in onderhoudscontract bij de merkdealer, in dit geval Scania. Het zou nieuwe eisen stellen aan onze net gereedgekomen werkplaats wanneer we in eigen beheer onderhoud gaan uitvoeren aan LNG-trucks”, aldus Verkley. Het is bij Wezenberg ook duidelijk dat monteurs die aan elektrische trucks onderhoud willen plegen, een NEN-certificering moeten halen. “Zo ver is het nu nog niet, maar we zetten al wel een stap in die richting door met trailers te gaan rijden, die van een energie-as zijn voorzien. Daardoor hoeven koelmotoren niet aangedreven te worden door dieselmotoren, en dat scheelt uitstoot van uitlaatgassen, deeltjes en geluid.” Verkley zegt er tegenaan te lopen dat er dan wel tal van oplaadpunten nodig zijn en dat het opladen met zoveel vermogen gebeurt, dat stekkers extra gekoeld moeten worden. “En dan praten we nog niet over oplaadpunten bij klanten.” Om redenen van onzekerheid bij opdrachtgevers en overheidsbeleid, durven de mannen van Wezenberg niet aan te geven wanneer het bedrijf uitstootvrij zou kunnen functioneren.

Import en service
Wezenberg Trailers verzorgt de import van de speciale Krone polyester-staal koeltrailers. Daarnaast importeert het de bouwtrailers van het Duitse HRD, dat net over de Nederlandse grens een fabriek heeft. Op basis van een HRD-chassis ontwikkelde Wezenberg een kippertrailer waarvan de Gijsbertsen laadbak een volume heeft van 27 of 30 kuub. Deze laadbak is zowel geïsoleerd als niet-geïsoleerd verkrijgbaar. Wezenberg Trailers handelt ook in gebruikte trailers.

Foto boven: Vlnr: Rogier Verkley, Wijnand Hartman en Lennart Otten.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3316 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.