Mobiele werkplaats als snelle interventie

Bij Müller Fresh Food Logistics rijdt sinds kort een nieuwe mobiele werkplaats die is opgebouwd in een voormalige citytrailer van Schmitz. Bennie Müller is de vliegende keep van het onderhoudsbedrijf, Müller European Truck & Trailer Care.

Bennie Müller houdt er een weekschema op na, waardoor hij redelijk gestructureerd te werk kan gaan en wekelijks een groot deel van ons land te zien krijgt, achter het stuur van zijn dikke Scania R520 V8. Voor Bennie, inmiddels goed voor 42 dienstjaren, een mooie baan met voldoende afwisseling. “Ik heb 25 jaar in de storingsdienst gezeten, dus veel meegemaakt, met name wanneer het gaat om sleutelen langs de weg. Dat dat nu niet meer hoeft, vind ik niet zo erg. Al ben ik de eerste om te erkennen dat ik een fijne tijd heb gehad.”

Müller blijft in de regel op maandag op de basis in Holten en houdt zich dan bezig met controles van trucks, trailers, koelmachines en laadkleppen. Daar horen ook schades bij. “Iedereen kan eens een foutje maken, dat hoort erbij. Maar ik ben soms bezorgd om de mentaliteit onder jongere chauffeurs. Die mogen in sommige gevallen best wat meer betrokkenheid met de spullen van hun werkgever betonen.” De andere dagen is hij onderweg om onderhoud in alle soorten en maten uit te voeren aan rollend materieel van Müller, dan wel aan materieel van grote klanten waar Müller voor rijdt. Het bedrijf uit Holten rijdt veel voor toeleveranciers in de foodsector en bevoorraadt met de fikse vloot de distributiecentra van de grote supermarktketens.

Even de planning doornemen.

Planning

In de regel komen trucks en trailers twee keer per jaar in de werkplaats. Maar tussendoor wordt er door Bennie naar om gekeken. “En natuurlijk door chauffeurs, die netjes doorgeven wat er aan een truck of trailer mankeert. Met een lijstje kan ik dan aan het werk.” Maar Müller vertrekt niet alvorens hij zich van de benodigde onderdelen heeft verzekerd. “Die haal ik dan of bij de Bulthuis-vestiging die we bij ons in de werkplaats hebben, dan wel bij de merkdealer die in de buurt zit. Hangt ook een beetje af van de leeftijd van de te repareren truck of trailer.” De mobiele werkplaats gaat in de regel wekelijks naar Roelofarendsveen, Nijkerk, Wezep en het Duitse Kleve.

Müller is de andere dagen met zijn grote Scania V8 en de aan de buitenkant wat bescheiden ogende trailer onderweg. Het verbaast natuurlijk niet, dat de trailer van alle gemakken is voorzien. “Deze trailer vervangt een dertig jaar oud exemplaar. Deze is niet alleen nieuwer, maar ook breder. Ik kan nu veel meer meenemen. De trailer is voorzien van een meterslange werkbank en tegen de andere wand staan manshoge kasten met lades met allerhande onderdelen voor het rollend materieel. Wat je ook maar kunt bedenken. Uiteraard is de ruimte onder de werkbank ook volledig benut om gereedschappen en reserve-onderdelen in op te bergen. Tegen het kopschot heeft Müller een aantal banden liggen, van elke gangbare maat op de trucks en trailers van Müller een exemplaar. Het van oorsprong Sallandse bedrijf rijdt nu al een jaar of tien met banden van Giti en dat bevalt nog steeds prima, zegt Müller. “Ik heb hier nu toevallig een exemplaar mee met schade, maar dat is een zeldzaamheid. De levensduur is goed en de chauffeurs zijn er ook tevreden over”, aldus Müller, die zegt dat er elke dag wel een paar banden gewisseld moeten worden op een wagenpark van 400 trekkers en nog eens 450 trailers. “Dat zijn nu eenmaal veel banden.”

Geen probleem om alles te vinden. Meterslange werkbank. De banden loggen tegen het kopschot. Zware equipment zit in de palletkisten.

Banden aanmelden

Müller zegt dat vanwege de chips die tegenwoordig in banden worden gemonteerd, het niet langer volstaat om de band te monteren en dat was het dan. “Nee, je moet met de laptop aansluiten op de truck en de banden inregelen. Maar dan krijg je natuurlijk het probleem dat sommige banden zo’n sensor hebben, en andere weer niet. Daar hebben we bij ons bedrijf iets op gevonden, zodat de monteur van dienst dat kan zien. Overigens hebben we op de thuisbasis in Holten een monteur die zich honderd procent op banden richt. Met behulp van elektronica wordt alles gekoppeld. Heel wat anders dan in mijn tijd. In plaats van met een ventiel, controleer je banden van trucks en trailers nu met een app.”

Er is meer veranderd. “In de tijd dat ik in de storingsdienst werkte, was het vervangen van wiellagers en veerpakketten aan de orde van de dag. Nieuwe naven inmonteren, laswerk. Het kan met deze mobiele werkplaats ook allemaal, maar dat van die wiellagers en veerpakketten komt helemaal niet meer voor. Nu is het wielen uitlijnen, balanceren, de toleranties zijn in alle opzichten veel krapper geworden.”


‘In plaats van met een ventiel, controleren we nu de banden van trucks en trailers met een app.’


Hij vertelt dat remmen stukken beter zijn geworden. “Meestal komen remproblemen alleen nog voor bij het oudste materieel in onze vloot of in de vloten van klanten die we ook beheren. We voorkomen veel ellende door bij de apk preventief te vervangen. Uitzondering is dat we laatst een oudere truck goedgekeurd hadden, waarvan korte tijd later toch een remschijf scheurde. Kan gebeuren, maar wij vervangen elke vijf jaar of in het zesde apk-jaar de remschijven.”
Ook voor koelmachines en laadkleppen zijn de chauffeurs van Müller bij de mobiele werkplaats aan het juiste adres, zouden zich onregelmatigheden voor doen. “Chauffeurs komen soms met een lege dieseltank voor de koelmachine te staan. Dus moet ik dat bij me hebben. Er kunnen problemen zijn met accu’s van koelmachines. Heb ik ook mee. En we hebben een uitstalling van oliën, ook hydraulische, die vaak weer bij een laadklepstoring van pas komen.”
De overgang naar ledverlichting heeft Müller natuurlijk ook gezien. “Lampen lijken inderdaad langer mee te gaan, dus dat is vooruitgang. Maar kom dan niet aan de bedrading, want dan ben je gauw in de problemen. Zo moest ik er eens bij komen om een koplamp van een DAF CF te vervangen. Dat zou heel makkelijk moeten gaan, maar het ging toch niet. Bleek dus dat door zelf te hobbyen de chauffeur de vattingen van beide lampen in de unit had gebroken. Dus twee hele nieuwe units erin. Je kunt het hem eigenlijk niet kwalijk nemen.”

En mocht er nu helemaal geen beweging meer in een truck of trailer te krijgen zijn, dan valt het bedrijf terug op een eigen dieplader waarmee zware voertuigen geborgen kunnen worden. “Nu het bedrijf zo groot is geworden, kom je in een situatie dat er bijna dagelijks schade wordt gereden. Dat wil niemand, maar zo gaat het toch. Tot nu toe gaat het goed, maar je weet het nooit. Wij hebben de equipment klaar staan om dan in actie te komen.”

Foto boven: Het nieuwe span van Bennie Müller.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3347 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.