Met gemak 24 meter heffen

In de Utrechtse wijk Westraven heeft de provincie Utrecht onlangs een nieuwe werkplaats voor stadsbussen geopend. Het is een state of the art werkplaats, waar BusPartners de komende twee jaar de stadsbussen van Qbuzz onderhoudt en repareert. Aan vestigingsmanager Edwin Oorlog de taak om het bedrijf op de rit te krijgen. “Het is een uitdagende klus, echt leuk, want het werk moet nog efficiënter worden georganiseerd.”

Edwin Oorlog komt zelf uit de regio Delft, maar heeft de reistijd er graag voor over om het team te leiden dat in Utrecht voornamelijk de stadsbussen van Qbuzz onder beheer heeft. “Het is gewoon een super mooi ingerichte werkplaats, met de nieuwste spullen waarmee we eigenlijk alles kunnen, behalve grote schades herstellen. Dat besteden we uit aan bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn. Ruitherstel gebeurt hier wel, maar daarvoor huren wij weer een externe partij in. Banden vervangen doen we hier ook, maar het bandenmanagement heeft Qbuzz weer aan een andere partij uitbesteed, net als het uitlijnen, dat wel hier gebeurt.”

Preventief

Zes merken bussen komen hier in de werkplaats. Dat zijn zo’n 160 Mercedes-bussen op diesel, aangevuld met bussen op diesel van Setra, Van Hool en Hess, en enkele tientallen elektrische bussen van Heuliez en Ebusco. Mede door preventief onderhoud weet BusPartners de kosten voor Qbuzz binnen de perken te houden. Edwin Oorlog: “Als we banden vervangen bijvoorbeeld, nemen we meteen de remblokken mee, want dat is dan in vijf minuten gedaan. De bus hoeft dan niet apart voor de remmen terug te komen. Airco-onderhoud doen we ook standaard bij een beurt. Slimmer werken scheelt tijd en dus geld. Door het werk zo efficiënt mogelijk in te richten zijn we in staat om voor onze klant kosten te besparen en de inzetbaarheid te vergroten.”

Bij bovenste foto: Elke straat is voorzien van twee Stertil-Koni Eco 60 schaarhefbruggen en een Eco 90 schaarhefbrug. Deze schaarliften zijn afzonderlijk of gecombineerd te gebruiken, zodat zelfs een 24 meter lange dubbelgelede bussen van Hess en Van Hoo in één keer kan worden gelift. Door een rolsysteem kan eenvoudig worden bepaald op welke plaats de stempel komt.

Voor alle bussen geldt: voor erin, achter eruit. Dat levert op het achterterrein, zeker met de dubbelgelede bussen, nog wel eens spannende situaties op…
Haspels voor koel- en andere vloeistoffen staan overzichtelijk tussen de straten opgesteld en zijn via leidingen verbonden met een voorraadruimte. Het geautomatiseerde voorraadbeheer geeft een seintje wanneer een van de vloeistoffen dreigt op te raken.
Twee van de drie 35 meter lange straten in de werkplaats zijn voorzien van bordessen. Hiervandaan kunnen monteurs gemakkelijk, ergonomisch verantwoord en veilig werken aan het dak van een bus.
BusPartners werkt in Utrecht zoveel mogelijk plug & play: onderdelen die geregeld vervangen moeten worden, zoals remblokken, spiegels en bumpers, liggen er op voorraad.
Met 211 bussen in beheer is het praktisch dat er ook banden op voorraad liggen. Met name die op de achterste as van de gelede bussen gaan soms niet langer dan twee weken mee. “Gemiddeld monteren we hier enkele tientallen banden per week.”
Naast de drie straten ligt een aparte diagnosestraat, met onder andere een remmentestbank van VLT en putinrichting van MahaExplora. Hier vindt ook het uitlijnen plaats. Edwin Oorlog: “Hier wordt de eerste diagnose gedaan. Daarna wordt de bus schoongespoten in de straat daarnaast en dan gaat hij pas de werkplaats in.”
Edwin Oorlog: “We hebben veel ervaring met de techniek van Mercedes en ook met de techniek van de elektrische bussen hebben we al enkele jaren ervaring. In de stad heeft elektrisch vervoer toch de toekomst.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 555 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.