Meer specialisatie

Vorig jaar nam Bakker Bedrijfswagens zijn branche­genoot Sent Waninge over. Nu de integratie op gang is, bespreken we met algemeen directeur Tom van de Mosselaar hoe de aftersales en de werkplaats van de toekomst eruit gaan zien.

Van de Mosselaar werkt nu ruim zeven jaar bij Bakker bedrijfswagens. Hij signaleert dat het essentieel is voor een truckdealer om op te schalen op het gebied van aftersales. “Aftersales moet een niveau hoger. Tot nu toe probeert de dealer zoveel mogelijk werk binnen te halen met one-stop-shopping. Ook dit was een reden om tot de overname van Sent Waninge te komen. Maar ik denk dat we als groter bedrijf ons nog meer zullen gaan specialiseren. Ik vergelijk het altijd met schaatsen. De specialist op de duizend meter heeft meer kans om op die afstand te winnen dan een allrounder. Die is ook wel snel, maar niet de snelste.”

DAF stond helemaal achter de overname. “Zij werken bij voorkeur met een aantal grote, gespecialiseerde partners. Nu zijn we, zonder dat als doel gesteld te hebben, groter dan Bakker Logistiek. Dat was altijd andersom.”

CIJFERS

15

Trucks stonden gemiddeld 85 uur in de werkplaats en nu 15 uur

3000

Ooit was 27 mogelijke foutcodes gangbaar op een truck, nu zijn het er 3000

‘De specialist op de duizend meter heeft meer kans om op die afstand te winnen dan een allrounder’
Tom van de Mosselaar
Directeur Bakker Bedrijfswagens

Ruimte

Van de Mosselaar vindt het belangrijk dat personeel bij een bedrijf de ruimte krijgt om zich te ontwikkelen. “Dat speelde ook mee bij de afweging over de overname. We zijn nu een groter bedrijf. Daardoor vergroten we de kans om personeel binnen te houden omdat het zich in meerdere richtingen kan ontwikkelen. Een monteur uit de jaren negentig staat anders in zijn vak dan de bedrijfsautotechnicus van nu. Dan nog komt het voor dat een monteur ons bedrijf verlaat. Ik wil dan altijd heel graag weten waarom. Wanneer dat gebeurt, is het meestal zo, dat de persoon in kwestie benieuwd is of hij met zijn expertise ook in een andere branche succesvol kan zijn. De nieuwe generatie werkt nu eenmaal geen veertig jaar meer voor dezelfde werkgever.”

Academy

Zo’n 4,5 jaar geleden richtte Van de Mosselaar met zijn HR-collega Sonja van de Burgwal de Bakker Academy op. “Dat we dat toen al deden, is iets waar we nu heel blij mee zijn. Personeelstekort is ook nu aan de orde van de dag. Maar op de Academy leiden we monteurs op tot de specialisten die ze kunnen worden. Dat is van groot belang. Wanneer je ziet wat de nieuwe generatie DAF trucks zelf kan. Zelfrijdend zijn ze niet, maar er zitten veel meer systemen op dan voorheen. Ik weet nog wel dat je 27 foutcodes kon vinden met een diagnose-computer. Nu zijn het er zeker 3000, zo veel gecompliceerder is de techniek geworden.” Hij legt uit dat er nu 65 man ‘jonge toptalenten’ op de Academy zit. “Ik ben heel benieuwd hoe zij naar de werkplaats van de toekomst kijken.”


‘Monteurs in de werk­plaats van de toekomst zullen, zoals ik het zie, veel meer tijd doorbrengen aan een bureau achter een pc.’


Van de Mosselaar houdt zich intensief bezig met de werkplaats van de toekomst. “Daaraan vooraf gaat het gegeven dat vrachtwagens steeds minder uren in de werkplaats doorbrengen. We zijn van 85 uur geleidelijk aan teruggegaan naar vijftien uur. Nu de elektrificatie voor de deur staat, wordt dat aantal uren nog lager. Dat zal ertoe leiden dat je een groter wagenpark onder je hoede zult moeten hebben, om de werkplaats draaiende te kunnen houden. Oftewel het aantal werkplaatsen zal afnemen. Transportbedrijven zullen er weer aan moeten wennen dat ze verder moeten rijden voor service aan hun bedrijfswagen. Ze treffen dan een werkplaats waar geen twintig monteurs werken, maar hooguit tien. Die zijn stuk voor stuk gespecialiseerd. Wij begonnen daar al mee toen we Van Ginkel Trucks overnamen in Ederveen. Dat is ook een typisch voorbeeld van expertise die min of meer uniek is. Zo werken we ook voor defensie en bouwen we bijvoorbeeld huisvuilauto’s op. Aan de andere kant verkochten we de vestiging in Utrecht. Daar konden we die meerwaarde naar ons idee niet meer waarmaken.”


Ook bij Bakker Bedrijfswagens, verzekert Van de Mosselaar, maakt de nieuwe truckgeneratie van DAF, flink indruk. “Die generatie is er een typisch voorbeeld van, hoeveel complexer nieuwe trucks zijn geworden. Ze kunnen veel meer zelf, ontlasten dus de chauffeur, die een wat meer controlerende taak krijgt, en als er wat mee is, dan zie je in eerste instantie dat een monteur met een laptop in de weer is. En niet met een steeksleutel of een vetspuit.” Hij benadrukt dat hij hoopt dat klanten in toenemende mate HVO zullen tanken. “In afwachting van nieuwe elektrische trucks, kan hiermee al een flinke besparing op uitstoot van CO2 bereikt worden. Dieselmotoren zijn erg schoon geworden. We zullen ze nog tot zeker 2035 nodig hebben en ik denk dat ze dan ook nog verkocht worden.”

Transportbedrijven zullen er weer aan moeten wennen dat ze verder moeten rijden voor service aan hun bedrijfswagen.

Nieuwe verdienmodellen

DAF kan inmiddels diverse varianten van elektrisch aangedreven trucks aanbieden. Wanneer we Van de Mosselaar vragen naar hoe truckdealers hier een verdienmodel uit kunnen halen, begint hij eerst over connectiviteit. “Dat op orde hebben is de basis. Dat heeft DAF inmiddels ook beseft. De divisie die zich hiermee bezig houdt, wint aan belang. We zullen ons specialiseren en in nauwer contact staan met klanten die met onze trucks rijden. We kunnen nauwkeuriger onderhoud voorspellen, zodanig, dat de kans op ongeplande stilstand, verder geminimaliseerd wordt. We hadden het net al over het sterk toegenomen aantal foutcodes. Dat houdt in dat monteurs in de werkplaats van de toekomst, zoals ik het zie, veel meer tijd doorbrengen aan een bureau achter een pc.”

Of een truckdealer of -fabrikant een rol gaat spelen in het beschikbaar stellen van energie, Van de Mosselaar denkt in eerste instantie van wel. “Bij de huidige generatie elektrische trucks moet opladen goed gepland worden en duurt dat relatief lang. Dus wanneer hier ’s avonds een truck wordt binnengebracht voor service, dan zet de monteur die na het werk aan de laadpaal, zodat de klant ’s morgens weer met voldoende bereik de weg op kan. Toch denk ik dat dit tijdelijk zal zijn, omdat ontwikkelingen laten zien dat in de nabije toekomst, elektrische trucks veel minder tijd nodig zullen hebben voor het opladen van het batterijpakket.”

Autonome techniek

Specialisatie komt volgens Van de Mosselaar in een verdere stroomversnelling wanneer autonome techniek een grotere rol gaat spelen. “Olie verversen zal steeds meer verleden tijd gaan worden en we gaan minder doen aan opbouwen is mijn inschatting. Maar met de komst van autonome techniek worden elektronica en mechatronica nog weer eens belangrijker. Met de Academy spelen we daar al op in.”

Foto boven: Vlooteigenaren met een eigen werkplaats kunnen via Bakker Bedrijfswagens de onderdelenlogistiek invullen.

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3270 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.