Louwman opent nieuwe werkplaats

Een visitekaartje voor klanten en voor het personeel. Zo mogen we de kersverse dealerwerkplaats van Louwman in Gilze wel noemen. Voor Arie Deventer, aftersales-directeur Louwman Mercedes-Benz is die combinatie een belangrijke.

Foto boven: Het rijklaar maken van nieuwe voertuigen gebeurt hier. De meest rechtse overheaddeur biedt toegang tot de wasplek waar hogedruk-spuitlansen gebruikt worden. Er wordt niet gewassen voor derden en mede daarom is er geen roll-over geïnstalleerd. “Met de verschillende opbouwen van de klantvoertuigen ben je met een spuitlans het meest flexibel.”

Het is juli 2016 als de Brabantse dealergroep Rüttchen in handen komt van Louwman. Opvallend, want daarmee breidt Louwman het aanbod niet alleen uit met het merk Mercedes-Benz maar ook naar het nieuwe segment van de zware bedrijfswagens. Arie Deventer maakte de overstap naar het nieuwe moederbedrijf mee en is er nu actief als aftersalesdirecteur Louwman Mercedes-Benz Trucks. De ambities van Louwman blijken onder meer uit de in Gilze gepleegde investeringen.

Een bewuste keuze van Arie Deventer bij de nieuwbouw was om de kantoren, de receptie en het magazijn centraal te houden met aan weerskanten ervan een werkplaats. Voordeel: minder ver lopen voor de monteurs en dus efficiënter. Beide werkplaatsen hebben een magazijnbalie.

Deventer heeft zelf een technische achtergrond, is begonnen als monteur en spreekt daardoor de taal van de werkplaats. De zoektocht naar efficiency moet dan ook vooral worden opgevat als een zoektocht naar plezierig en zo makkelijk mogelijk werken. “In sommige grotere werkplaatsen zijn de technici lang onderweg van hun werkplek aan de ene kant naar het magazijn aan de andere kant. Dat wilden we absoluut niet. Vanaf het begin stond voor ons vast dat het een relatief simpele ‘doos’ zou moeten worden met centraal de entree, de receptie, kantoren en het magazijn. Aan beide kanten ernaast komt dan de werkplaats. Bovendien is een kleinere werkplaats stiller om in te werken, met minder galm. Dat effect hebben we versterkt door waar mogelijk galm te voorkomen door de juiste materialen te kiezen. Klant en medewerkers staan hierbij centraal.”

De diagnoseapparatuur van Mercedes bestaat tegenwoordig uit een compacte doch robuuste tablet.

Meer rangeerruimte

Ten opzichte van de oude locatie is de ruimte om te rangeren enorm verbeterd. “We kunnen nu zelfs met LZV’s alle kanten op, dat scheelt veel tijdverlies.” Dat is bereikt door het pand centraal op de kavel te zetten en beide lange kanten te voorzien van brede overheaddeuren. “Zo breed mogelijk zelfs. De pilaren ertussen zijn zelfs bijzonder dun voor zo’n groot pand. Dat kon mede door te kiezen voor een kleinere bovenloopkraan. Vaak zie je dat die over de hele breedte van het pand gaan, maar dat is in de praktijk niet nodig. De investering wordt door zo’n bredere kraan wel een factor hoger. Dat soort slimmigheden maken het verschil. Het moet in mijn ogen goed en netjes, maar niet té worden. Functioneel is meer waarnaar ik zoek. Voor ons en voor de klanten geldt immers dat het wel terugverdiend moet worden. Zo hebben we alle investeringen tegen het licht gehouden. Is het echt nodig?”

Zo’n investering doe je bovendien niet voor een paar jaar maar voor een paar decennia. “We hebben dus gekozen voor een nieuwbouw zonder gas en met zonnepanelen op het dak. We anticiperen ook op de komst van waterstof. Dat betekent een antistatische vloer en een dak dat open kan wanneer dat in geval van nood moet. Bovendien is het benodigde grondwerk al verricht en er zijn de nodige mantelbuizen geplaatst. We zijn dus nog niet helemaal klaar, maar hoeven geen onnodige kosten meer te maken als het zover is.”

De twee zwarte banen zijn 30 meter lange straten met Fuchs stempels die zijn meeverhuisd van de oude locatie. Ook zichtbaar zijn de Samoa energieconsoles, waar de meest gebruikte oliesoorten inzitten alsmede perslucht en de andere vloeistoffen.

Personeel

Op de locatie werken nu veertien monteurs, maar dat zouden er op termijn twintig moeten worden. “Dan merk je dat zo’n nieuwe werkplek een belangrijk onderdeel is in het selectieproces. Vroeger solliciteerde je als gegadigde voor een baan bij de werkgever. Nu concurreren werkgevers onderling bij de potentiële technicus. Om een idee te geven: we zouden nu direct verspreid op de verschillende vestigingen wel vijftien technici erbij kunnen gebruiken.” Er wordt tussen 08.00 en 22.00 gewerkt, vijf dagen per week. “Dat betekent dat je meerdere teams moet hebben en dat mensen kunnen werken wanneer ze willen.”

Arie Deventer, aftersalesdirecteur Louwman Mercedes-Benz Trucks, wilde per se een centrale entrée met de kantoren, receptie en het magazijn. Aan weerskanten zijn de werkplaatsen met aan de voor- en achterzijde grote overheaddeuren met zo min mogelijk ertussen. “Daardoor en dankzij de centrale plek op de kavel is rangeren nooit meer een probleem, een verademing in vergelijking met de oude situatie.”
Voor menig grossier misschien een moment om groen van jaloezie te zien: het Kardex Remstar opslagsysteem. “Het is geen goedkope oplossing, maar wel bijzonder efficiënt. In ruimtebeslag maar ook door de snelheid van werken. Je hoeft niet meer het hele magazijn door.”
De apk-straat is ingericht door VLT, mede op basis van ervaringen op de oude locatie. Dat het team ervan houdt georganiseerd te werken blijkt wel uit de inrichting van deze werkplek. Alles wat nodig kan zijn heeft zijn eigen gelabelde plek en is ruim voorradig.
De magazijnbalie voor klanten.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 320 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.