Klaar voor de vloot waterstofbussen

27 jaar is in de muziekwereld een bijzondere leeftijd, met een illuster gezelschap aan popsterren dat voor eeuwig 27 zal blijven. De 27-jarige VLT remmentestbank die Connexxion in Heinenoord gebruikte zou best nog richting de 30 kunnen. Toch kwam er door de veranderde apk-regelgeving een splinternieuwe installatie. Werkplaatsmanager Levent Coklu legt uit.

Partnercontent

Het jaar 2022 begint voor Connexxion met de geleidelijke levering van twintig nieuwe Solaris waterstofbussen. Die spelen een belangrijke rol in de beslissing om de remmentestbank te vernieuwen, zegt Levent. “Hoewel de leeftijd misschien anders doet vermoeden was er technisch geen aanleiding. Die twintig nieuwe waterstofbussen hebben weer minder bodemvrijheid. Dat is toch een trend die je door de jaren heen ziet gebeuren. De oude bank was flink hoger dan de nieuwe en daar zit al een stuk winst voor ons met die nieuwe Solaris bussen.”

De werkplaats heeft ter hoogte van de put een niveauverschil om de door de jaren heen veranderde arbo- en apk-eisen te halen.

Bovendien had de oude nog geen VLT rolblokkering. “Het uitrijden is daardoor nu echt een verademing in vergelijking met voorheen. Een liftbank hebben we niet nodig. Verder ben ik ook best terughoudend geweest in accessoires. Draadloze opnemers, een extra scherm of tabletbediening, het is allemaal prachtig maar voor ons niet direct nodig.”

“Ik ben gewoon supertrots
op de nieuwe installatie”,
aldus Levent Coklu.

De twintig nieuwe Solaris bussen zijn niet de eerste waterstofbussen voor de vestiging. Er rijden al vier VDL’s en daarnaast nog eens 75 dieselbussen. De vloot wordt verder gecompleteerd door een twintigtal Sprinters die als aflosbusje dienen voor de chauffeurs.

RDW keurmeesters

Levent heeft zelf geen keurmeesters op de vestiging, bussen moeten vanwege personenvervoer altijd door het RDW zelf gekeurd worden. Nog een reden om de zaakjes goed voor elkaar te hebben. De nieuwe remmentestbank ging zonder enige moeite op de plek van de oude unit, de spelingsdetector had wel wat grondwerk nodig. “Dan merk je dat de mensen bij VLT de nodige ervaring hebben”, blikt Levent terug. “Van tevoren kreeg ik een inschatting van de benodigde tijd en wat er wanneer zou gebeuren. Dat ging ook precies zo. Geen vertraging, geen tegenvallers, niets van dat alles.”

Dagelijks keurt het team in Heinenoord zo’n drie bussen en dat is nog naast de keuring die RDW doet. “Alle bussen worden voor en na een beurt op de remmenbank getest. Die waarden slaan we op in het dossier van de bus. We vervoeren mensen dus met onderhoud nemen we geen enkel risico. Bovendien is de verslaglegging belangrijk als bewijs dat de conditie van de bussen optimaal is.”

Voor meer achtergronden, foto’s en technische info: www.vltest.nl/AST2022-2.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.