Jubilerend DT investeert in IT

Hoewel terugkijken hoort bij elk jubileum, doet Onno Hannessen dat liever niet. “Ik kijk liever vooruit.” Twintig jaar Diesel Technic Benelux is mooi om even bij stil te staan, maar vooral een springplank naar de toekomst.

Zelf maakte Hannessen alleen het laatste kwart mee van die twee decennia: “Ik stapte nu vijf jaar geleden in als algemeen directeur, dus ik vier nu mijn eerste lustrum hier. Dachten mijn voorgangers ongetwijfeld dat de veranderingen in de sector hard gaan, de afgelopen vijf jaar versnelde het tempo. Ik zie dat komende jaren eerder nog versnellen dan afnemen.”

Het jubileum valt immers samen met de klimaatconferentie in Glasgow waar politici en multinationals onder meer het lot van de verbrandingsmotor bezegelen. Voor een aftermarketspecialist zoals de Duitse fabrikant Diesel Technic mag zo’n aanstaande energietransitie de business niet direct raken, op strategisch niveau zet het alle betrokkenen wel aan het nadenken. Relevant zijn en blijven voor de sector loopt als een rode draad door het bedrijf, zowel op het Diesel Technic hoofdkantoor in Kirchdorf, Duitsland als in het Noord-Brabantse Nieuwkuijk waar de jubilerende Benelux-afdeling huist.

Toegevoegde waarde

Centraal staat voor Hannessen steeds weer de ambitie om ‘de waarde in de keten te bewijzen’. Dat vraagt om uitleg. “Onze directe klanten zijn de distributeurs, als Diesel Technic Benelux verkopen we niet direct aan de werkplaatsen. Op elk niveau in de sector willen wij als merk en als leverancier onze toegevoegde waarde laten zien. Dat betekent dat de distributeur die voor ons kiest die toegevoegde waarde ervaart, maar dat dat ook in de werkplaats gevoeld wordt. Zelfs op het niveau van de vervoerder en de chauffeur moet dat effect merkbaar zijn doordat onze componenten de gewekte verwachtingen waarmaken. Het laatste dat je immers wilt als merk is dat jij verantwoordelijk gehouden wordt voor ongeplande stilstand. Of het nu terecht is of niet. De afgelopen jaren is daarom hard geïnvesteerd in doorontwikkeling van het leveringsgamma, de specifieke producten zelf en de dienstverlening eromheen.”

Een cijfer zoals het aantal beschikbare artikelnummers laat maar een beperkt beeld zien van die ontwikkeling. “Voor mijn aantreden waren dat er 38.000 en nu 40.000”, schetst Hannessen. “In diezelfde periode is het aantal verschillende referenties van LCV-delen uitgebreid naar ruim 5000 en nog altijd groeiende. Belangrijker is dat Diesel Technic zich heeft ontwikkeld tot een fabrikant die verder gaat dan simpelweg een alternatief bieden voor het origineel. Als we het origineel kunnen verbeteren dan zullen we dat zeker niet nalaten. Dat werpt zijn vruchten af. Voor verschillende toepassingen beschikken wij over unieke patenten waarmee we onze innovaties beschermen.”

Geen ‘herpakker’

Opvallend, mede omdat Diesel Technic in de woorden van Hannessen een ‘producent zonder productie’ is. “In de onafhankelijke aftermarket kom je veel herpakkers tegen. Simpel gezegd: doosje eraf, doosje erom en zo stel je je eigen gamma samen met producten van andere fabrikanten. Wij laten onze producten produceren volgens eigen specificaties. Het niet hebben van eigen productiefaciliteiten betekent dat je wat meer flexibel bent.”


Om het 20-jarige bestaan te vieren stuurde Diesel Technic Benelux 150 taarten naar klanten in de Benelux.


De immer toenemende schaalgrootte onder de klanten (de wederverkopers) is de afgelopen jaren duidelijk zichtbaar geweest. “Dat is heel dubbel. Wie het negatief uitlegt zegt dat er dus meer macht is komen te liggen en dat de grote groepen zelf ook rechtstreeks inkopen bij sommige fabrikanten waar ook de herpakkers inkopen. Omdat wij een andere strategie hebben zie ik het anders. Onze klanten hebben de distributie naar hun klanten prachtig voor elkaar. Bovendien willen zij graag met zo min mogelijk partners een zo breed mogelijk pakket bieden. Dat sluit naadloos aan bij onze strategie: onze waarde in de keten te bewijzen.”

Chassisnummers

Dat betekent voor distributeurs dat Diesel Technic er alles aan doet om het ze zo gemakkelijk mogelijk te maken. “We investeren daarom continu in ons logistieke proces en in de IT-systemen. Ging vijf jaar geleden de helft van ons bestelverkeer via ons partnerportaal, inmiddels is dat zo’n 96 procent. Het stroomlijnen van onze systemen met die van de distributeurs is cruciaal voor het succes aan beide kanten. Een voorbeeld: het kunnen zoeken op chassisnummer scheelt enorm in het aantal telefonische contacten. Komend jaar lanceren we een compleet nieuwe versie van ons partnerportaal, die veel verder gaat dan een cosmetische vernieuwing. Zowel de achterliggende structuur als de functionaliteit is enorm verbeterd.”

De standaard distributie-optie is vervolgens doorgaans dat het bestelde naar de wederverkoper gaat die het bundelt met eventuele andere items uit de order om die dan gezamenlijk uit te leveren. “Wat ons onderscheidt van veel anderen is dat we als alternatief ook rechtstreeks naar de monterende klant kunnen uitleveren. Voor spoed-orders interessant, bijvoorbeeld.”

Online informatievoorziening en online bestellen is inmiddels niet meer weg te denken. “Toch zie je verschillende partijen daar wel verschillend mee omgaan. Het is nog heel gangbaar om prijzen pas achter een inlogdrempel te gaan tonen. Terwijl de prijzen elders wel zichtbaar zijn. Ook het direct leveren aan een nieuwe klant is niet bij iedereen gangbaar. Wij hebben er geen oordeel over, in de zin dat we het onze klanten beide mogelijk maken. Vervolgens is het een strategische keuze van de klant om het wel of niet te doen. Online vergroot de transparantie, dat is een feit.”

Bij foto: Dubbel jubileum bij Diesel Technic Benelux. Het bedrijf vierde het 20-jarig bestaan, diens directeur Onno Hannessen heeft er zijn eerste lustrum achter de rug.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 321 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.