In gesprek blijven

Met workshops op het gebied van duurzame inzetbaarheid, team- en persoonlijke ontwikkeling daagt OOMT vakmensen in de mobiliteitsbranche uit om hun talenten te ontdekken en actief in te zetten. Bij Olsthoorn Trucks in De Lier werd onlangs de workshop Generatiehelden gegeven over verschillende generaties op de werkvloer.

Olsthoorn Truck en Trailer Service heeft medewerkers van verschillende generaties in dienst. Directeur Wim Olsthoorn is 64 jaar en doet langzaam maar zeker een stapje terug. Met zijn zoon Rob (27) en dochter Renée (34) als beoogde opvolgers is de tweede generatie al actief in het bedrijf. Ook zijn er medewerkers die al meer dan twintig jaar in het bedrijf werken. Bijvoorbeeld Michel van Rijgersberg (57) als hoofd planning.

Hoewel generatieconflicten niet echt spelen binnen Olsthoorn heeft de workshop Generatiehelden bij Rob Olsthoorn wel de ogen geopend. “We hebben hier ook Poolse en Roemeense medewerkers in dienst. Sommigen al jarenlang. Het is logisch dat die elkaar opzoeken, terwijl we er juist als bedrijf op gericht zijn verschillende culturen te integreren. Hoe kun je elkaar beter begrijpen? Hoe kun je de communicatie verbeteren? Inmiddels volgt een aantal van hen ook een cursus Nederlands, dus dat gaat steeds beter.”

Michel Rijgersberg: “Het heeft ook voordelen. Er komt wel eens een Oost-Europese chauffeur die geen woord over de grens spreekt, dan is het juist weer handig als iemand hem in zijn eigen taal te woord kan staan.”

Rob Olsthoorn werkt in het bedrijf samen met zijn vader. Natuurlijk zijn ze het niet altijd met elkaar eens. Rob Olsthoorn: “Het is ook altijd weer zo opgelost. We hebben aan een half woord genoeg. Een tijdje geleden zaten we met zijn drieën bij elkaar, Wim, Renée en ik. Conny van de administratie zat erbij en die zei: ‘In dertig seconden hebben jullie drie verschillende onderwerpen besproken en toen jullie weggingen wist iedereen genoeg.’”

Michel Rijgersberg: “Dat hebben Wim en ik ook. Als we elkaar spreken, springen we van de hak op de tak, maar we weten precies waar we het over hebben. Datzelfde heb ik ook met Rob. Ik ken hem al als kleine jongen. We voelen elkaar aan. Hij is jong, maar dat staat de samenwerking en het begrip dat wij voor elkaar hebben niet in de weg.”

Begrip voor de ander

De workshop Generatiehelden van OOMT is gebaseerd op
een rollenspel, waarbij acteurs situaties spelen waar de medewerkers van Olsthoorn op mochten reageren. “Begrip voor de ander. Als je dat komt opbrengen, ben je al een heel eind.”

Michel Rijgersberg: “Reacties varieerden, van: ‘Hier ben ik het niet mee eens’ tot ‘Dit zou ik anders doen’ of ‘Wat zeg je nou?’ Vervolgens werd het spel stilgelegd en werd er over de situatie gediscussieerd. De reacties op een situatie konden heel verschillend zijn. Je raakt dan wel met je collega’s in gesprek over hoe iemand tot een bepaald oordeel komt.”

Wil jij net als Olsthoorn Truck en Trailer Service ook verschillende generaties beter laten samenwerken en meer begrip kweken tussen jongere en oudere medewerkers? Met generatiemanagement haal je het beste uit jouw team.

OOMT helpt je op weg. Bijvoorbeeld met de in-company workshop Generatiehelden.

Meer weten? Ga naar www.oomt.nl of neem contact op met de OOMT Servicedesk via 0800-0155 of servicedesk@oomt.nl.

Ook bij de arbeidsmigranten werken verschillende generaties met elkaar samen. Rob Olsthoorn: “Stefan komt uit Roemenië en werkt hier nu al vijf jaar. Sinds een halfjaar werken ook zijn zoon en schoonzoon in het bedrijf; zijn zoon aanvankelijk op de schadeafdeling, maar inmiddels loopt hij net zo makkelijk mee op de reparatieafdeling. Pa legt het dan wel even uit en dat gaat niet bepaald zachtzinnig in hun cultuur! Verder zijn ze heel vriendelijk tegen elkaar.”

Rob Olsthoorn haalt het voorbeeld aan van een buitenlandse chauffeur en de chef werkplaats van destijds, die elkaar slecht begrepen. “Ook monteur Stefan heeft dat in het begin zo ervaren. Het had niks met een generatiekloof te maken, maar hij zei: ‘Bij elk bedrijf waar ik begonnen ben als Engels sprekende werknemer heb ik hetzelfde gevoeld: het ontbreken van begrip.’”

Olsthoorn Trucks is als erkend leerbedrijf wel gewend om met de jongere generatie om te gaan.

Rob Olsthoorn vervolgt: “Het is een kwestie van ieder in elkaars waarde laten, in gesprek blijven. Wat ik wel merk bij de jongere generatie is dat die zich dingen meer aantrekt. Ze voelen zich eerder aangevallen, of zijn op hun teentjes getrapt als een ouder iemand wat kortaf is. Op social media zijn ze allemaal heel snel in hun reactie, maar in het echt vinden ze dat toch moeilijker. Soms lopen ze er dagen mee rond, terwijl degene die misschien wat bot reageerde het voorval al lang vergeten is. Het heeft ook te maken met de mentaliteit van deze regio, het Westland. Iedereen werkt hier hard. We zijn geen praatjesmakers. Ik herinner me nog dat mijn vader mij een keer van school zou halen toen er nog wel eerst een klus afgemaakt moest worden. Dat ging voor. Heb ik een uurtje langer zitten kleuren. Ik herinner het me nog goed, maar ik vond het helemaal niet erg.”

Bij Olsthoorn wordt veel waarde gehecht aan ontspanning met elkaar. Zo is er elke vrijdagavond de gelegenheid om wat met elkaar te drinken. Michel Rijgersberg: “Het is niet verplicht, maar er is de gelegenheid om in een ontspannen sfeer met elkaar om te gaan. Met kerst organiseren we een personeelsuitje. En wanneer we zien dat iemand niet lekker in zijn vel zit, maken we dat bespreekbaar. We zijn wat dat betreft best een sociaal bedrijf.”

Olsthoorn Truck en Trailer Service

Het universele garagebedrijf Olsthoorn Truck en Trailer Service voor onderhoud, reparatie en schadeherstel aan bedrijfsvoertuigen is opgericht door Wim Olsthoorn, die in 1994 besloot voor zichzelf te beginnen. Met een servicebus ging hij transportbedrijven langs die wel een werkplaats hadden, maar vaak niet de monteurs (of de kennis) om de trucks en trailers te onderhouden of te repareren. Vanuit een gehuurde ruimte in een ander bedrijfspand groeide het bedrijf al snel. In 2016 verhuisde het bedrijf naar de huidige locatie aan de Leemolen in De Lier.

Technische ontwikkelingen

Met allerlei nieuwe technologische toepassingen waarmee de truck- en trailersector te maken heeft, is het zaak bij te blijven. Bij Olsthoorn willen ze ook echt iedereen daarin meenemen, jong en oud. Michel Rijgersberg: “Ik merk wel dat vooral de ouderen makkelijker meegaan in nieuwe ontwikkelingen. Ze voelen zich wat meer betrokken bij het bedrijf als geheel, vaak omdat ze er al zo lang werken. En ze hebben bepaalde basiskennis waar nieuwe kennis vaak op aansluit. Jongeren switchen makkelijker van baan. Voor jonge mensen is alles nieuw. Ik werk hier al zo lang, ik ken de hele organisatie. Voor jonge werknemers is het veel moeilijker om zaken op te pikken. Daarom hebben we sinds kort ook iedere BBL’er gekoppeld aan een oudere werknemer, die fungeert als coach. Niet om samen aan een klus te werken, maar om samen door het ontwikkelplan te lopen als zich daar problemen voordoen.”

Rob Olsthoorn: “Monteurs, jong en oud, verschillen natuurlijk ook. Er komen hier jonge mensen binnen die het liefst alleen het zware werk doen, remschijven vervangen, dat soort dingen, terwijl een ander het juist leuk vindt om met de computer bezig te zijn en te ontdekken waar de storing precies zit en hoe die veroorzaakt wordt.”

Michel Rijgersberg: “Eens. Je hebt enerzijds de vervanger en anderzijds de monteur die een probleem wil oplossen. Die vindt een remschijf vervangen misschien twee keer leuk, maar de derde keer wil hij toch wel wat anders.”

Omdat Olsthoorn een erkend leerbedrijf is, is er een constante instroom van jonge medewerkers, waarvan sommigen ook inderdaad bij het bedrijf blijven werken. Men is er dus wel gewend om met de jongere generatie om te gaan. Rob Olsthoorn: “Dat vinden we ook heel belangrijk. Monteurs zijn al zo moeilijk te vinden. Dus als je iemand binnenkrijgt die goed werk aflevert, dan wil je die natuurlijk graag behouden. We investeren daar veel tijd en geld in.”

Veilig werken

De laatste jaren wordt er veel nadruk gelegd op veilig werken en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. Michel Rijgersberg kan zich nog wel de tijd herinneren dat dat allemaal niet zo nauw kwam. “Wij stonden gewoon buiten een bumper met koplampen, die door de wind alle kanten op ging, op een truck te schroeven. Tegenwoordig gaat een truck daarvoor naar binnen.”

Met name de nieuwe generatie erop wijzen dat er middelen beschikbaar zijn om veilig te werken heeft absoluut de aandacht bij Olsthoorn. Rob Olsthoorn: “De jongere generatie proberen we dat wel direct aan te leren.”

Michel Rijgersberg vult aan: “We bieden al onze mensen de kennis en hulpmiddelen aan om zo ergonomisch mogelijk te werken. Dat heeft absoluut onze aandacht. Met name de jongere generatie is daar gevoelig voor. Neem bijvoorbeeld het gebruik van oordoppen. Sommige oudere collega’s hebben die dingen nog nooit gebruikt en doen dat nog steeds niet. Daarom sturen we iedereen elk jaar naar de audicien om de oren te laten controleren en te kijken of alle oordoppen nog goed werken. Zo stimuleren we de monteurs zoveel mogelijk om hun oordoppen ook echt te gebruiken.”

Foto boven: Michel Rijgersberg (rechts) over Rob Olsthoorn (links): “Ik ken hem al als kleine jongen. We voelen elkaar aan. Hij is jong, maar dat staat de samenwerking en het begrip dat wij voor elkaar hebben niet in de weg.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Emil Peeters has 543 posts and counting. See all posts by Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.