Harbers bereidt voor op ADAS-toekomst

De voordelen van een correct uitgelijnd voertuig waren al groot. Met de komst van actieve rijassistenten is er een belangrijke drijfveer bijgekomen. Voor Harbers Trucks in Barneveld aanleiding om de oude uitlijner na jaren trouwe dienst te vervangen voor iets snels en bijdetijds.

Traditioneel vallen de voordelen van correcte uitlijning in de hoek van minder slijtage en een gunstiger brandstofverbruik. Beide passen bij een sector waar marges klein zijn en kilometerkostprijzen belangrijk. De komst van de factor duurzaamheid maakt vermijdbare slijtage en onnodig brandstofverbruik bovendien steeds minder goed te verkopen richting kritische opdrachtgevers. Nu is in die mix ook de component veiligheid aan belang aan het winnen. Immers, camera’s en sensoren kunnen alleen hun werk doen als hun uitgangspunten kloppen. Een voertuig kijkt via de camera honderden meters vooruit. Rijdt het echter als spreekwoordelijke kreeft over de weg dan blijkt die kleine afwijking het daadwerkelijk blikveld over die honderden meters tot soms ver naast de eigen rijstrook te verschuiven. Het kan door de hoek op die afstand meters schelen.

Voor Harbers Trucks, dealergroep met de merken Volvo en Renault Trucks, is dat aanleiding om niet alleen in uitlijntechniek te investeren maar ook in het behorende aspect van de ADAS-kalibratie. Het werd de Josam Cam-Aligner uitlijnset in Volvo-specificatie en voorzien van de zogenoemde LPOS & FLS kalibratietool (zie kader). Dat vraagt om uitleg. De dealergroep heeft vijf vestigingen: Apeldoorn, Barneveld (tevens hoofdkantoor), Duiven, Harderwijk en Veenendaal. Het uitlijnbeleid verschilt enigszins per locatie, vertelt aftersalesdirecteur Maarten Harbers. “Sommige vestigingen hebben een nauwe samenwerking met een naburige bandenspecialist die beschikt over de uitrusting. Dan is het niet zinvol ook te investeren maar kun je beter samen optrekken. Voor Barneveld is dat niet aan de orde, er was een uitlijnmachine maar wel een die op leeftijd was en niet meer helemaal bij de tijd.”

Uitlijnsysteem

Het Josam Cam-Aligner uitlijnsysteem is een flexibel systeem waarmee alle voertuigen zijn te meten. As- en wielhoeken zoals sporing, wielvlucht, stuurhuismidden, scheefstand, parallellisme en as-offset, askanteling, KPI worden gemeten met behulp van gepatenteerde cameratechnologie met de middellijn van het chassis van het voertuig als referentie. Door de volgens Josam unieke rolmethode kunnen sporing, wielvlucht en scheefstand gemeten worden zonder uitslingeren. Hiervoor hoeft het voertuig niet te worden geheven en blijft het voertuig in de rijpositie. Het is ook mogelijk om de Josam Cam-Aligner uit te breiden met extra apparatuur voor de ADAS functies: controle en afstelling van ACC en LDWS, FLS en LPOS. 

Indien nodig?

Zo’n investering is kostbaar. Verandert dat de strategie rond uitlijnen? “Voorheen was een uitlijnservice voornamelijk het gevolg van twee opties”, zegt aftersales-coördinator Dirk Rosendal. “De klant vraagt er specifiek om of de monteur ontdekt een aanleiding om vraagtekens te zetten bij de huidige uitlijning van het voertuig. Bij voorbeeld door een opvallende bandenslijtage. De oude machine vergde meer tijd dan de huidige dus het standaard opnemen van zo’n meting was niet zinvol. Nu we de combinatie maken met ADAS-kalibratie snijdt het mes aan twee kanten voor ons.”

Het duo verwoordt wat we in de werkplaats met eigen ogen aanschouwen. De werkplaatsbezetting is hoog. “We weten ook dat de trend is ingezet naar minder onderhoud en dat merken we ook op voertuigniveau”, erkent Harbers. “Tegelijkertijd groeien we. Ik wil geen beloften wekken die we niet kunnen waarmaken. Ons doel is steeds dat het voertuig zo kort en zo min mogelijk binnen komt maar dat de inzetbaarheid van het voertuig maximaal is. Een stranding is niet altijd te voorkomen maar de kans erop kan wel fors kleiner worden gemaakt. Als een correcte uitlijning aantoonbaar zorgt voor minder brandstofverbruik, minder bandenslijtage en uiteindelijk minder stilvallen door bandenpech dan is dat de controle absoluut waard. Dan moet het wel snel kunnen en onze servicegraad niet negatief beïnvloeden. Met de oude machine was dat nooit een optie.”

Cijfers bewijzen het

Harbers legt de bal als het ware voor de rechtervoet van leverancier Peter Kostelijk (Goodmen). Het enige dat hij hoeft te doen is scoren met een zacht tikje: “De cijfers bewijzen dat, er zijn de nodige praktijkonderzoeken naar gedaan. Zelfs nieuw afgeleverde voertuigen, denk ook aan getrokken materieel, staan niet altijd correct.” Bij Volvo is daar afgelopen jaren al veel in verbeterd maar gedurende de looptijd maakt een trekker of bakwagen nu eenmaal het nodige mee. Dat had altijd al gevolgen voor bandenslijtage en brandstofverbruik maar nu is daar de ADAS-component bij gekomen. “De combinatie van extra dienstverlening naar de klant en het kunnen voorkomen van erger spreekt me erg aan”, erkent Harbers. “Als ik de parallel trek met telematica dan heeft dat de nodige klanten behoed voor uitval. Sterker, we hebben een enkele keer gehad dat iemand de waarschuwing in de wind sloeg, ondanks ons aandringen en daar een forse schadepost door kreeg.”

Camera’s en sensoren voor ADAS-functies kunnen gehinderd worden in hun werking door onkunde. Verlengde zonnekappen die het zicht van een camera ontnemen, verborgen sensoren die door spuitwerk achteraf ineens een andere indruk van hun omgeving krijgen. Harbers: “Voor buitenstaanders ontstaat dan wellicht verwarring daarover. Wij als dealer staan voor het product mits er niet getornd wordt aan de fabrieksspecificaties. Een verlengde zonnekap doen we dus gewoon niet, want we weten de gevolgen voor het functioneren van die systemen.”

Dirk Rosendal, aftersales-coördinator Harbers .
Het target waarmee de kalibratie van de ADAS-camera’s wordt verzorgd.
Maarten Harbers (links) in gesprek over de laatste details met leverancier Peter Kostelijk (Goodmen).
De camera op het wiel om een snelle uitlijnmeting te verzorgen.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 267 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *