Goodyear: loopvlakvernieuwing nog nooit zo relevant

De levensduur van banden wordt verlengd met 150 procent, meer dan het dubbele van de eerste levensduur van een nieuwe band. Er is bovendien 56 procent minder ruwe olie nodig voor de productie in vergelijking met een nieuwe band. Goodyear concludeert dit op basis van interne cijfers en eigen producten, ter onderbouwing van de boodschap: heroverweeg het gebruik van loopvlakvernieuwing, transporteur.

In het huidige klimaat is heroverweging van loopvlakvernieuwing nog relevanter dan voorheen. Bovenop het Europese klimaatplan Fit-for-55, dat aanspoort om steeds groener te worden, wordt de sector ook geconfronteerd met een toenemende kostenimpact.

Volgens de Sustainable Reality Survey beschouwt drie op de vier wagenparken het terugdringen van de CO2-voetafdruk als een belangrijke kwestie en 42 procent van de wagenparken maakt gebruik van vernieuwde banden, naast het nemen van andere op duurzaamheid gerichte maatregelen.

Goodyear Retreading geeft banden meerdere levens: ze zijn herprofileerbaar, herprofileerbaar en opnieuw herprofileerbaar.

De afgelopen maanden heeft Goodyear de samenwerking met lokale karkasverwerkingspartners geïntensiveerd. Dit omvat een investering in de allernieuwste shearografie-inspectieapparatuur voor een nog nauwkeurigere niet-destructieve inspectie. Uiteindelijk resulteert dit in minder sloop en afval, wat bijdraagt aan succesvolle, op gegevens gebaseerde circulaire economie-praktijken.

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 321 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.