Generatie Hankook banden die niet eerder mogelijk was

Bandenfabrikant Hankook heeft een reeks nieuwe producten gelanceerd die de status van premium merk verder moeten onderstrepen. Guy S. Heywood is zichtbaar trots: ‘’Anderhalf jaar geleden waren deze producten technisch gezien nog niet mogelijk, zo hard gaat het.”

Heywood is niet de minste in de sector met een lange carrière in de bandenwereld. In zijn huidige rol op het Europese hoofdkantoor van Hankook is hij verantwoordelijk voor de verkoop- en marketingstrategie voor de segmenten Truck & Bus. Dicht bij het vuur dus als het gaat om inzichten in de ontwikkelingen die de sector nu en in de nabij toekomst raken. “Als bandenfabrikant moeten we niet alleen de juiste producten hebben voor de markt anno 2022. We moeten ook over tien jaar relevant zien te blijven”, schetst Heywood de niet geringe uitdagingen.

Hij verwijst naar CASE, of ACES, al naar gelang welke afkorting de voorkeur geniet: Connected, Autonomous, Shared, Electric. “We zullen als bedrijf moeten evolueren van de traditionele bandenfabrikant die we ooit waren naar een tech company. Banden zullen hun rol gaan vervullen binnen connectiviteit.” Ook de E van elektrisch maakt een grote impact. “Een elektromotor heeft een geweldig koppel beschikbaar, direct vanuit stilstand. Bovendien is er het toegenomen gewicht. Beide hebben een enorme impact voor een band. Die krijgt een krachtenspel te verduren dat voorheen ondenkbaar was.”

SmartFlex AH51.
SmartFlex DH51.

SmartFlex
De SmartFlex AH51 voor de stuuras en de SmartFlex DH51 voor de aandrijfas, bieden respectievelijk 15 en 20 procent langere levensduur in vergelijking met de voorgaande modellen. Naast talrijke andere kenmerken van het Hankook Smartlife-concept, zal bij beide nieuwe profielen zelfregeneratie van profielpatronen in het hele Hankook vrachtwagenbandenportfolio worden ingezet. De eerst zes maten zullen in een selectie van Europese markten beschikbaar zijn met ingang van november 2021.

Duurzaam

Het zijn niet de enige zaken die de markt beïnvloeden. De stijgende grondstofprijzen staan in de schaduw van de prijsontwikkeling die containers hebben doorgemaakt. “Terwijl de waarde van de goederen erin niet meebeweegt. Er is dus een plafond denkbaar, want de kosten kunnen niet zomaar worden doorbelast. Klanten gaan dan andere keuzes maken. Voor ons hoeft dat niet slecht te zijn. We bieden een premium product met uitstekende mogelijkheden tot herprofilering en vernieuwing. Zo haal je het maximale uit het product, wat ook in het kader van het duurzaamheidsvraagstuk een belangrijke factor is. De balans tussen de prijsvechters en ons komt daarmee in een ander daglicht te staan.”


Het SmartLife-concept van Hankook verhoogt de levensduur van de band met 250 procent.


Er is wat betreft bandenvernieuwing nog wel wat missiewerk nodig, beluisteren we tussen de regels door. Nieuw is het niet, maar de marktomstandigheden maken wel dat de marktvraag fluctueert. “Het staat nu in toenemende belangstelling. En terecht. Een goed karkas heeft waarde en dat gooi je weg door niet te kiezen voor herprofilering en vernieuwing. Bovendien vragen verladers steeds vaker van hun vervoerders een duurzaamheidsbeleid. Daar horen de banden ook bij. Gemiddeld kun je zeggen dat vier banden herprofileren een band uitspaart.” Wie schrikbeelden heeft van losgelopen profielen moet die vooral niet linken aan bandenvernieuwing. “Snelwegalligators noemen we dat in het Verenigd Koninkrijk. Dat blijken na onderzoek echter helemaal geen vernieuwde banden te zijn geweest.”

“Zo lang mogelijk met een karkas doen loont”, aldus Guy Heywood.

Rekensom

Sowieso worden banden in de regel veel te snel vervangen, constateert Heywood. “Gemiddeld al na 4,1 mm! Het te vroeg vervangen van banden zorgt voor een grote milieu-impact maar ook voor onnodige kosten voor de transporteur. We besteden daarom veel aandacht aan het begeleiden van onze klanten, in nauwe samenwerking met onze montagepartners zoals Profile in Nederland.” Maar Hankook doet meer. Ook de producten zelf maken het mogelijk voor de transporteur om het maximale eruit te halen. “De Europese bandenlabels geven eigenlijk maar een eenzijdig beeld van de prestaties. Hoe de band gedurende de looptijd presteert, dat vertelt het label niet. Een half versleten of zelfs een versleten band kan een veel slechtere prestatie geven als het gaat om grip op nat wegdek. Vervoerders hebben die ervaring vanuit het verleden. Nu vertellen wij ze dat onze producten gewoon veilig tot het wettelijk minimum gebruikt kunnen worden. Sterker, met een gunstig effect op de rolweerstand en dus het brandstofverbruik. Minder profiel verlaagt nu eenmaal de weerstand. Als je dan met vervoerder het rekensommetje maakt dan kan het rendement onder aan de streep fors verbeteren. Dat klinkt misschien raar: adviseren om minder banden te kopen. Maar, meedenken met de klant levert wel tevreden klanten op.”

Het zo lang mogelijk met een profiel kunnen doen vraagt veel van zowel de compound als van het profielontwerp zelf. “De bandengeneratie zou anderhalf jaar geleden ondenkbaar zijn. Er is zoveel gebeurd in de tussenliggende tijd als het gaat om de samenstelling van onze compounds! Dat is echt een compliment aan onze ingenieurs. Ook het profielontwerp, dat zwaar leunt op 3D-printtechniek voor de mallen waarin de profielen gemaakt worden. Dat maakt een ontwerp mogelijk waarbij een afwijkend patroon vrijkomt na enkele millimeters te hebben verbruikt.”

Barend Luiting

Hoofdredacteur Aftersales Magazine. Branchekenner annex bladenmaker. Houdt van vintage designs en dito single malts. Lijfspreuk: zonder wrijving geen glans.

Barend Luiting has 334 posts and counting. See all posts by Barend Luiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.