Frits Wernsen G-truck: ‘Klaar voor nieuwe regels en typen voertuigen’

Het passthru-verhaal bepaalt in hoge mate het niveau van dienstverlening voor universele truck- en trailerservicebedrijven. Met Frits Wernsen, als operationeel brandmanager van G-Truck onder meer verantwoordelijk voor Top Truck Nederland, nemen we de mogelijkheden door en bespreken we nieuwe ontwikkelingen.

Natuurlijk streeft Top Truck ernaar dat ze bij fabrikanten toegang kunnen krijgen tot de gegevens van alle gangbare trucks die in ons land rijden, zegt Wernsen: “We hebben er geen probleem mee wanneer dit met een abonnementsvorm zou moeten. We hebben er alle begrip voor wanneer fabrikanten extra veiligheidsmaatregelen nemen om te voorkomen dat OBD wordt gebruikt om een voertuig te hacken. Naar ik verneem, gaat het lukken om de kans dat zoiets gebeurt, tot een minimum te beperken.” Wernsen zegt dat de meeste van zijn leden hun zaakjes op dit gebied al goed voor elkaar hebben. “Altijd een oplossing zoeken, dat is juist hun kracht.”

Nieuwe modellen

Zorgelijk vindt Wernsen wel dat fabrikanten geneigd zijn om de informatievoorziening steeds verder dicht te timmeren. Hij zegt te hopen dat bij het passeren van de nieuwe BER (Block Exemption Regeling) komend jaar, overeind blijft dat niet alleen de merkdealer optimaal bij de fabrieksgegevens van een voertuig kan komen. “De merken opereren hierin verschillend. De Duitsers pakken het heel professioneel aan en begrijpen dat niet al hun klanten graag bij hun merkdealer komen. Maar andere truckfabrikanten maken het in mijn optiek onnodig lastig voor universelen. Want zoals gezegd, er komt toch altijd wel een oplossing.”

In dit verband werken ze binnen G Truck en Top Truck samen op het gebied van diagnose. “Texa is de meest voorkomende diagnosepartner. Die heeft de diagnosegegevens beschikbaar van zo ongeveer alle bedrijfsvoertuigen die in Europa rond rijden. Dat geldt ook voor oudere modellen. De trucks die onze leden in hun bestand hebben, zijn voor het grootste deel vier jaar of ouder. Uit de garantie en geheel voor de verantwoording van de klant. We zien dat verreweg de meeste trucks Euro VI zijn, wat betekent dat de oudste net tien jaar oud zijn. Voor ons alle aanleiding om samen met onze trainingspartners de cursussen en trainingen te updaten.”

Remote

G-Truck komt met een nieuwe service die de leden van de groep optimaler zal ondersteunen bij het bedienen van hun klanten. “Hierbij is het de bedoeling om de snelheid van onze service wat verder op te voeren. Cruciaal daarbij is dat we gebruik kunnen maken van de OBD van het voertuig. Op afstand kunnen we het voertuig als het ware overnemen en kunnen we relatief snel wijzigingen aanbrengen in het protocol van het voertuig. De gegevens daartoe worden bij de fabrikant gedownload. Even als voorbeeld uit de autowereld: wanneer er een nieuwe sleutel moet worden ingeregeld of wanneer er een trekhaak wordt gemonteerd, vergt dit aanpassingen in het ‘brein’ van het voertuig. Het aanbrengen van zulke wijzigingen kunnen we straks aanbieden aan onze leden. We overleggen hierover ook met GMTO en Explora. Bedoeling is dat we dit al snel aan onze leden kunnen leveren.” Wernsen wijst erop dat deze werkwijze een hoog zelflerend vermogen oplevert voor de monteurs, dat er tijd gewonnen wordt en dat deze service gewoon aan de klant kan worden doorbelast.


‘Eind 2023 zijn tussen de vijf en tien Top Truck werkplaatsen al helemaal geschikt om te kunnen werken aan batterij-elektrische en waterstoftrucks’


Frits Wernsen:
“We hebben nog geen idee welke investeringen de transitie naar zero-emissie vervoer met zich mee gaat brengen.”

Ook al zijn de verkoopaantallen nog bescheiden, toch bereidt Wernsen zich met zijn Top Truck netwerk al volop voor op een sterke toename van de verkoop van batterij-elektrische en waterstof-trucks. “Met een van de nieuwe merken die batterij-elektrische trucks willen gaan leveren, zijn we in gesprek. We voeren zulke gesprekken niet voor het eerst. We zien dat er meestal nog onvoldoende over aftersales en onderdelen-distributie is nagedacht. Dus verzoek ik deze nieuwkomers die in ons bedrijf geïnteresseerd zijn altijd om dat eens goed in beeld te brengen. Kom dan naar ons, en dan weet ik vrijwel zeker dat we alle wensen in kunnen vullen”, aldus Wernsen.

Hij benadrukt dat G-Truck geen ambitie heeft om van een van de nieuwe merken in de truckwereld importeur te worden. “Ook niet als we dat via een andere, nieuw op te richten bedrijf zouden doen, met ergens in het midden van het land een aparte vestiging.” Maar Wernsen houdt de deur wel open om voor nieuwkomers een rol te spelen in het onderhoud aan het materieel van hun klanten. “Uiteraard in de wetenschap dat de onderhoudsbehoefte aan elektrische voertuigen beduidend lager ligt dan bij diesels. Hoe dat precies uitpakt, zal de praktijk moeten bewijzen.”

Geschikte werkplaatsen

Hij geeft aan dat eind 2023 tussen de vijf en tien Top Truck werkplaatsen al helemaal geschikt zijn om te kunnen werken aan batterij-elektrische en waterstoftrucks. “We hebben de eerste stappen gezet door onze leden de hiervoor verplichte NEN 9114 training aan te bieden. Wernsen zegt te werken aan een Top Truck 2.0, waarbij alle Top Truck leden geaudit worden. “Heb je als werkplaats in 2023 al je vinkjes op ‘ja’ staan na deze audit, dan is dat de basis om straks als werkplaats gekenmerkt te worden die ook elektrische en waterstoftrucks kan servicen. Dat is dan nog een relatief kleine stap.”

Investeringen

Wernsen vat samen dat G-Truck Passthru-accounts voor haar leden kan creëren, inloggegevens kan verstrekken en gegevens kan downloaden. “Onze leden zijn goed voorzien. Maar tegelijkertijd wachten ook nieuwe investeringen zoals de deeltjesteller, het vlakke-vloerenverhaal voor de koplamptester en investeringen in nieuwe tachograaf-apparatuur. En dan hebben we nog geen idee welke investeringen de transitie naar zero-emissie vervoer met zich mee gaat brengen.” Wernsen benadrukt graag dat Top Truck nog nieuwe werkplaatspartners zoekt in Rotterdam en Utrecht. Daarbij is hij zich bewust van het schrijnende tekort aan technici. “Daarom bezoeken we nu zelf VMBO-T scholen om onszelf bij de schooljeugd op de kaart te zetten. We leggen uit dat monteur zijn geen vies werk is, maar dat je met een laptop negen van de tien problemen wordt geacht op te lossen. Wie doorleert heeft een honderd procent baangarantie en een salaris dat ik op die leeftijd zeker niet had.” ‹

Tim de Jong

Al ruim een kwart eeuw actief als truck- en trailerjournalist, beschikt over alle benodigde papieren inclusief Code 95, over een scherpe pen en een altijd alerte camera.

Tim de Jong has 3491 posts and counting. See all posts by Tim de Jong

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *